Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 09/07/2019

avmentor.net
Go to
AVMENTOR.net


Συνέντευξη: Nicolas Debard (Focal)

Nicolas Debard (Focal)

Συναντήσαμε τον Nicolas Debard, τον product manager και υπεύθυνο για την εξέλιξη όλων των προϊόντων της Focal τα τελευταία 8 χρόνια, στο περιθώριο την εκδήλωσης για τα 40 χρόνια της εταιρίας, η οποία πραγματοποιήθηκε στην Ελλάδα. Δεν χάσαμε την ευκαιρία να τον ρωτήσουμε μερικά πράγματα για το παρόν και το μέλλον της γαλλικής εταιρίας. Η συζήτηση αναπόφευκτα στράφηκε γύρω από τις διαδικασίες εξέλιξης των ηχείων, στις οποίες συμμετέχει ο Nicolas, την ηχητική ταυτότητα της Focal και τα κριτήρια της για την ποιότητα κάθε σχεδίασης, την ψηφιακή ισοστάθμιση, τα ακουστικά και τις διαφορές τους από τα ηχεία, τους παράγοντες που κάνουν ένα επαγγελματικό μόνιτορ διαφορετικό από ένα οικιακό ηχείο, την Naim Audio και τον τρόπο που θα αντιμετωπίσει η Γαλλική εταιρία τα... επόμενα σαράντα χρόνια.

Συνέντευξη: Δημήτρης Σταματάκος
Φωτογραφίες: Focal, Athens Pro Audio

Με δεδομένο ότι η Focal κατασκευάζει τα δικά της μεγάφωνα, μια ενδιαφέρουσα πρώτη ερώτηση είναι: Πώς βλέπετε το μέλλον των μεγαφώνων μεσοπρόθεσμα; Θεωρείτε ότι θα υπάρξουν εξελίξεις;
Σε ότι αφορά τα μεγάφωνα, πράγματι είναι ένας χώρος στον οποίο υπάρχει συνεχής έρευνα και εξελίξεις, ειδικά στο θέμα των υλικών. Ένα καλό παράδειγμα είναι η σειρά Utopia. Ξεκινήσαμε χρησιμοποιώντας θόλους τιτανίου στα τουίτερ, ένα υλικό το οποίο ήταν το καλύτερο εκείνη την εποχή και αποφασίσαμε να χρησιμοποιήσουμε βηρύλλιο, ένα υλικό το οποίο υπήρχε φυσικά, αλλά δεν ήταν δυνατόν να μορφοποιηθεί σε μορφή θόλου στο πάχος που θέλαμε. Πολλές φορές οι εξελίξεις σχετίζονται με τις επεξεργασίες και όχι με τα ίδια τα υλικά. Θεωρώ, επίσης ότι θα πρέπει να ψάχνουμε έξω από τα όρια που συμβατικά θέτει η βιομηχανία του audio. Εν προκειμένω, η βιομηχανία των οικοδομικών υλικών, όσο και αν φαίνεται παράδοξο, είναι μια καλή πηγή πρώτων υλών, αφού τα κτίσματα, συχνά υπόκεινται σε δυνάμεις παρόμοιες με αυτές που γνωρίζουμε ότι εμφανίζονται στα μεγάφωνα και πρέπει να ελεγχθούν με παρόμοιο τρόπο, ειδικά σε κατασκευές που πρέπει να είναι αντισεισμικές. Μια από τις εξελίξεις στα μεγάφωνα της Focal είναι η ανάρτηση TMD η οποία έχει ως στόχο την μείωση των συντονισμών και βασίζεται, ακριβώς, σε μια ιδέα από τον αντισεισμικό σχεδιασμό. Επομένως πρέπει να έχουμε ανοικτό μυαλό και να εξετάζουμε λύσεις έξω από τα στενά όρια της δικής μας τεχνολογίας.

Πάντως, με βάση αυτά που μου λέτε, καταλαβαίνω ότι η Focal βλέπει ως την καλύτερη λύση το κλασικό ηλεκτροδυναμικό μεγάφωνο και όχι κάτι καινούριο και εξωτικό...
Η απάντηση είναι “ναι”. Στην πραγματικότητα παρακολουθούμε στενά την εμφάνιση κάθε νέας και διαφορετικής τεχνολογίας στον χώρο των μεγαφώνων και κάποιες από αυτές τις θεωρούμε ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες, ωστόσο, προς το παρόν, δεν έχουμε δει κάτι που να δείχνει περισσότερο ενδιαφέρον από τα κλασικά μεγάφωνα. Η εντύπωση που έχω είναι ότι οι περισσότερες εναλλακτικές λύσεις έχουν ως στόχο να λύσουν κάποιο συγκεκριμένο πρόβλημα, για παράδειγμα να κάνουν το ηχείο να ενσωματώνεται εύκολα στον τοίχο, ή να είναι αόρατο, αλλά δεν λύνουν το, βασικό για εμάς, πρόβλημα της ακρίβειας, δεν υπόσχονται, δηλαδή, ένα μεγάφωνο που είναι περισσότερο ακριβές από αυτά που μπορούμε να κατασκευάσουμε σήμερα, βασιζόμενοι στην κλασική αρχή λειτουργίας. Βλέπουμε να υπάρχουν πολλά προβλήματα στην απόδοση των υψηλών συχνοτήτων, για παράδειγμα.

Nicolas Debard (Focal)

Πέρα από τα ίδια τα μεγάφωνα, αυτή την στιγμή υπάρχει μια σειρά από αλλαγές στον χώρο των ηχείων. Βλέπουμε για παράδειγμα να κερδίζει έδαφος η ιδέα του αυτοενισχυόμενου ηχείου με ψηφιακές εισόδους, ισχυρό DSP, ακόμη και με δυνατότητες προσαρμογής στην ακουστική του χώρου. Ποιά είναι η θέση σας απέναντι σε όλα αυτά, ειδικά σε ό,τι αφορά την εφαρμογή τους στις κορυφαίες σας σειρές;
Στην Focal ήδη έχουμε κινηθεί προς αυτές τις κατευθύνσεις, ειδικά στο θέμα της ισοστάθμισης το οποίο είναι κάτι που έχουμε ενσωματώσει στον πολυκαναλικό μας ραδιοενισχυτή, Astral 16. Εκεί χρησιμοποιούμε την τεχνολογία Dirac Live και είναι ένα καλό παράδειγμα για το πώς οι τεχνολογίες που αναφέρετε μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να βελτιστοποιήσουν την απόδοση ακόμη και των κορυφαίων μας μοντέλων. Στην περίπτωση της σειράς Utopia ή της σειράς Kantas, φυσικά, αυτό που μας ενδιαφέρει δεν είναι η διόρθωση του ηχείου, αλλά η διόρθωση των προβλημάτων του χώρου, ο οποίος συχνά δεν είναι ο ιδεώδης. Από την άλλη πλευρά, η άποψη μου είναι ότι το DSP δεν μπορεί να χρησιμοποιείται για την διόρθωση προβλημάτων που αφορούν τις βασικές αρχές ενός συστήματος και αυτό είναι κάτι που βλέπουμε να ισχύει σε πολλούς τομείς της βιομηχανίας και όχι μόνο στο audio. Στην Focal δεν πιστεύουμε ότι η ιδέα της εκ των υστέρων διόρθωσης προβλημάτων είναι μια καλή ιδέα, που τελικώς λειτουργεί, αντιθέτως πιστεύουμε σε μια καθετοποίηση του σχεδιασμού, με την έννοια ότι έχουμε πλήρη επίγνωση όλων των παραμέτρων σε ένα προϊόν και μπορούμε να τις ελέγξουμε. Αυτό, συχνά, είναι ευκολότερο να το λες από το να το κάνεις. Για παράδειγμα, στην περίπτωση των ηχείων, οι βασικές παράμετροι είναι καμπίνα και το πόσο στιβαρή είναι και τα μεγάφωνα. Το τμήμα έρευνας ασχολείται συνεχώς για να αποκτήσει νέες γνώσεις γύρω από το πώς λειτουργούν αυτά, αλλά αυτό δεν είναι αρκετό. Χρειάζεται να υπάρχει επικοινωνία και με τους ανθρώπους της παραγωγής ώστε να ενσωματώσουν τα όσα μαθαίνουμε και θέλουμε να κάνουμε στην πράξη, στην κατασκευή του ηχείου. Είναι μια συνεχής διαδικασία που δεν τελειώνει ποτέ.

Μπορώ να φανταστώ ότι θα υπάρχουν συχνά διαφωνίες μεταξύ των τμημάτων...
Αυτό είναι κάτι που δεν το βρίσκω περίεργο. Οι μηχανικοί που ασχολούνται με την εξέλιξη, συχνά καταλήγουν σε ιδέες οι οποίες απαιτούν περισσότερο χρόνο για την δημιουργία της διαδικασίας παραγωγής από τον χρόνο που απαιτείται για την αρχική έρευνα και ένα καλό παράδειγμα γιαυτό είναι το βηρύλλιο και η ιστορία του στην Focal. Μας πήρε τέσσερα χρόνια για να παράγουμε θόλους με το επίπεδο ποιότητας που η αρχική μελέτη προέβλεπε και ο χρόνος εξέλιξης της ίδιας της ιδέας ήταν πολύ μικρότερος, γιατί γνωρίζαμε ήδη ότι το υλικό και το σχήμα του αντεστραμμένου θόλου ήταν οι σωστές επιλογές καθώς οδηγούσαν σε ένα διάφραγμα με πολύ χαμηλή μάζα και μεγάλη ακαμψία. Το δύσκολο ήταν να κατασκευάσουμε τους θόλους από το φύλλο του βηρυλλίου, στην πραγματικότητα, δηλαδή, να προσδιορίσουμε τις απαραίτητες διαδικασίες και να σχεδιάσουμε την μηχανή που θα τους κατασκεύαζε. Αυτό μπορεί να οφείλεται και στο γεγονός ότι, σε ό,τι αφορά τα ηχεία, η αρχή λειτουργίας είναι γνωστή και εύκολα κατανοητή. Πρέπει, απλώς, να μετακινείς αέρα. Το να το κάνεις σωστά, απαιτεί, στο σημείο που έχουμε φτάσει, εξαιρετική προσοχή στην λεπτομέρεια. Για παράδειγμα, κατά την κατασκευή των θόλων βηρυλλίου ανακαλύψαμε ότι ένα από τα πλέον κρίσιμα στοιχεία ήταν ο όγκος της κόλλας που χρησιμοποιείται μεταξύ του θόλου και του πηνίου φωνής, αυτό είναι θέμα διαδικασίας παραγωγής, δεν είναι κάτι που προκύπτει από την βασική έρευνα. Επίσης, πολύ συχνά η έρευνα γύρω από ένα προϊόν μπορεί να έχει ευρύτερες επιπτώσεις, έξω από αυτό το προϊόν. Στην προσπάθειά μας να μειώσουμε την μάζα των διαφραγμάτων που χρησιμοποιούμε στα κορυφαία μας ακουστικά, βρήκαμε τρόπο να καταργήσουμε τον κύλινδρο του πηνίου φωνής. Το αποτέλεσμα είναι αυτοφερόμενα πηνία, τα οποία είναι απλώς η περιέλιξη του χαλκού χωρίς το coil-former.

Γνωρίζω ότι έχετε μεγάλη εμπλοκή στην διαδικασία ανάπτυξης νέων μοντέλων ηχείων στην Focal. Μιλήστε μας λίγο για την διαδικασία...
Ναι, έχω στενή συνεργασία με όλους όσους σχετίζονται με το θέμα της ανάπτυξης νέων μοντέλων. Η διαδικασία περιλαμβάνει, καταρχήν, την δημιουργία μια ταυτότητας για το προϊόν που θέλουμε να αναπτύξουμε και στην συνέχεια την προώθηση αυτής ταυτότητας στο τμήμα έρευνας και ανάπτυξης. Εκεί καθορίζεται το πόσο εφικτή είναι η κατασκευή του προϊόντος και το ποιές πλευρές του θα πρέπει να διερευνηθούν και προς ποιές κατευθύνσεις. Από κάποιο σημείο και μετά εμπλέκονται και οι άνθρωποι της παραγωγής, γιατί όπως είπα και προηγουμένως, συχνά η παραγωγή μιας ιδέας μπορεί να κρύβει σοβαρές προκλήσεις. Το τελευταίο στάδιο της διαδικασίας που ξεκινά στην ουσία από ένα λευκό χαρτί είναι φυσικά η τελική ρύθμιση της ηχητικής συμπεριφοράς του προϊόντος, αυτό που λέμε sound tuning.

Nicolas Debard (Focal)

Πολυσυζητημένο αυτό το sound tuning... Πώς ακριβώς το κάνετε στην περίπτωση της Focal; Έχετε κάποια υποκειμενικά κριτήρια για το πώς πρέπει να ακούγεται το προϊόν σας;
Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια σύνθετη δουλειά. Το πρώτο βήμα είναι μια σειρά από μετρήσεις, επειδή θέλουμε να βεβαιωθούμε ότι οι μονάδες που έχουμε επιλέξει για ένα συγκεκριμένο προϊόν, συνδυαζόμενες μεταξύ τους, έχουν το αναμενόμενο αποτέλεσμα. Αυτές οι μετρήσεις είναι πολύ σημαντικές και πρέπει να δείξουν ότι ο αρχικός σχεδιασμός καλύπτει 100% τις προσδοκίες μας για το συγκεκριμένο μοντέλο. Πραγματοποιούμε ένα μεγάλο εύρος αξιολογήσεων, ξεκινώντας από τις προφανείς, όπως είναι η συμπεριφορά στο πεδίο του χρόνου και η απόκριση συχνότητας και φθάνοντας σε πιο πολύπλοκες, όπως είναι ο τρόπος που συμπεριφέρεται ο αέρας στο εσωτερικό της καμπίνας κάτω από διαφορετικές συνθήκες λειτουργίας του ηχείου. Όταν τα αποτελέσματα της αξιολόγησης μας ικανοποιήσουν πλήρως και οι σχεδιαστές του ηχείου έχουν καταλήξει σε μια αρχική μορφή για το φίλτρο του ηχείου, τότε ξεκινάμε να κάνουμε την ακουστική του αξιολόγηση και το tuning. Σε αυτή την φάση, ο στόχος μας είναι να φτάσουμε τον στόχο που έχουμε θέσει για το συγκεκριμένο προϊόν και ο στόχος αυτός εξαρτάται από το κοινό στο οποίο απευθύνεται. Για παράδειγμα ένας από τους στόχους που είχαμε θέσει για τα μοντέλα της σειράς Kanta ήταν να είναι φιλικά προς τον χώρο στον οποίο θα τοποθετηθούν. Βασικό μας κριτήριο, επίσης, είναι ο τρόπος με τον οποίο ένα ηχείο αναπαράγει τα ακουστικά μουσικά όργανα. Αυτό είναι ένα σημείο αναφοράς, μέσω του οποίου μπορεί κανείς να καθορίσει τον χαρακτήρα του ηχείου.

Υπάρχει μια συγκεκριμένη ηχητική ταυτότητα που θα λέγατε ότι είναι η υπογραφή της Focal και προς την οποία στοχεύετε;
Αυτό που συνήθως εννοούμε λέγοντας “ηχητική ταυτότητα” είναι στην πραγματικότητα μια συγκεκριμένη μορφή στην απόκριση συχνότητας και υπό αυτή την έννοια η απάντηση στο ερώτημα σας είναι “όχι”. Προφανώς στοχεύουμε στις βασικές αξίες που πρέπει να έχει ένα ηχείο, όπως είναι, για παράδειγμα, η τονική ισορροπία και η φυσική απόδοση των μουσικών οργάνων, αλλά για εμάς το βασικότερο κριτήριο είναι η συμπεριφορά του ηχείο στο πεδίο του χρόνου. Από αυτήν προέρχονται τα βασικά του χαρακτηριστικά και αυτή μπορεί να εξηγήσει τις όποιες ιδιαιτερότητες. Αυτός είναι και ο λόγος που ενώ είναι εύκολο να δημιουργήσεις μια απόκριση συχνότητας ή ακόμη και να την μιμηθείς, υπάρχουν όπως ξέρετε προγράμματα DSP που μπορούν να κάνουν ακριβώς αυτό, είναι πρακτικώς αδύνατον να μιμηθείς μια κρουστική ή μια βηματική απόκριση, δηλαδή την απόκριση στο πεδίο του χρόνου. Εδώ παίζουν ρόλο θεμελιώδη χαρακτηριστικά των ίδιων των μεγαφώνων, η ταχύτητα, η απόσβεση, οι συντονισμοί τους και αν τα μεγάφωνά σου είναι διαφορετικά τότε δεν μπορείς να κάνεις πολλά πράγματα. Για παράδειγμα, δεν μπορείς να έχεις την απόκριση ενός γρήγορου τουίτερ, χρησιμοποιώντας ένα αργό. Για αυτό τον λόγο είμαστε εξαιρετικά προσεκτικοί όταν επιλέγουμε μεγάφωνα για ένα νέο μοντέλο. Είναι το time domain που έχουμε ως πεδίο αναφοράς και η απόκριση τους εκεί ο στόχος μας.

Ας μιλήσουμε λίγο για ακουστικά. Είναι ένα σχετικώς νέο αντικείμενο για την Focal και θα ήθελα να σας ρωτήσω το εξής: Συμφωνείτε με την ιδέα ότι αυτή την στιγμή η βιομηχανία ακουστικών βρίσκεται πίσω σε σχέση με την βιομηχανία ηχείων, σε ό,τι αφορά τα πρότυπα σχεδιασμού; Έχω την εντύπωση ότι ακόμη είναι υπό συζήτηση το τι είναι μια σωστή απόκριση στα ακουστικά για παράδειγμα...
Στην πραγματικότητα υπάρχει αρκετή και καλή έρευνα γύρω από το θέμα. Για παράδειγμα, γνωρίζουμε ότι η απόκριση συχνότητας των ακουστικών δεν πρέπει να είναι επίπεδη, όπως συμβαίνει με τα ηχεία, επειδή στο τελικό αποτέλεσμα συμμετέχει το ίδιο το αυτί του ακροατή το οποίο σε πολύ μικρή απόσταση, χιλιοστά, από την πηγή. Γνωρίζουμε την γενική μορφή της απόκρισης αυτής, προέρχεται από πολλές έρευνες, αλλά δεν παύει να είναι μια απόκριση-στόχος, με την έννοια ότι αν ένα ακουστικό την προσεγγίζει με επιτυχία, θα είναι επαρκώς καλό. Ωστόσο, αν γνωρίζεις το αντικείμενο, μπορείς να κάνεις μικρορυθμίσεις επάνω στην απόκριση αυτή που διαφοροποιούν σημαντικά το τελικό αποτέλεσμα. Επίσης, όπως συμβαίνει και με τα ηχεία, όταν μιλάμε για απόκριση συχνότητας, αναφερόμαστε, στην πραγματικότητα, σε μια απεικόνιση του steady state. Στην Focal μας ενδιαφέρει, και εδώ, η χρονική απόκριση, φανταστείτε την ως μια απεικόνιση τύπου waterfall της απόκρισης σε συνάρτηση με τον χρόνο. Και εδώ παίζει ρόλο το διάφραγμα που χρησιμοποιείς, αλλά παίζουν ρόλο και άλλοι παράγοντες όπως για παράδειγμα αν οι κάψες είναι ανοικτές ή κλειστές. Από την πλευρά του σχεδιαστή ακουστικών η επίδραση στην συμπεριφορά είναι παρόμοια με αυτή του χώρου στην απόκριση ενός ηχείου. Μια κάψα ανοικτού τύπου επιδρά ως ένας μεγάλος χώρος, το αντίθετο μια κλειστού τύπου. Στην δεύτερη περίπτωση πρέπει να προσέξεις πολύ για το πώς θα επιδράσει στο τελικό αποτέλεσμα. Τα Stellia είναι κλειστού τύπου και χρειάστηκε να ασχοληθούμε πολύ σοβαρά με την διαμόρφωση της κάψας. Βασιστήκαμε την εμπειρία που έχει η βιομηχανία audio από τον σχεδιασμό μικρών σε όγκο στούντιο. Χρησιμοποιήσαμε διάχυση και απορρόφηση για να ελέγξουμε την οπίσθια ακτινοβολία των διαφραγμάτων, ακόμη και μπασοπαγίδες οι οποίες διοχετεύουν συγκεκριμένα μήκη κύματος στο εξωτερικό περιβάλλον, για να επιτύχουμε το αποτέλεσμα που θέλαμε.

Nicolas Debard (Focal)

Μιλώντας για την συμπεριφορά στο πεδίο του χρόνου, ποιά είναι η θέση σας για τις τεχνικές cross-feeding; Στην πραγματικότητα είναι επεξεργασία στην φάση του σήματος. Τις θεωρείτε καλή ιδέα;
Καταρχήν, έχω την άποψη ότι θέμα προσωπικής προτίμησης. Στην αγορά έχουμε δει μερικές πολύ καλές υλοποιήσεις οι οποίες, πράγματι, βελτιώνουν την αίσθηση της εικόνας, ωστόσο δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πρόκειται για μια επεξεργασία του σήματος, η οποία έχει πάντα κάποια επίπτωση στην τονική ισορροπία των μονάδων. Με βάση τα όσα γνωρίζουμε σήμερα, δεν είναι μια διαφανής επεξεργασία.

Τι άποψη έχετε για την ψηφιακή αντιστάθμιση που κάποιες εταιρίες προσφέρουν σε προσπάθεια προσαρμογής των ακουστικών στον κάθε χρήστη;
Νομίζω ότι έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Στην πραγματικότητα είναι το ανάλογο της αντιστάθμισης του χώρου που χρησιμοποιείται σε συστήματα με ηχεία, αλλά εδώ ο στόχος είναι το ακουστικό σύστημα του ίδιου του ακροατή, αυτό που ονομάζουμε HRTF και το οποίο είναι πολύ διαφορετικό από άνθρωπο σε άνθρωπο, επομένως υπάρχει πραγματική ουσία στην όλη υπόθεση. Από την στιγμή που εγώ ακούω εντελώς διαφορετικά από εσάς, πώς ένα σύστημα που αλληλεπιδρά πολύ πιο άμεσα με τα αυτιά μας από ό,τι τα ηχεία μπορεί να είναι το ίδιο καλό και για τους δύο μας;

Έχετε κάποια σχέδια για το άμεσο μέλλον που θα μπορούσατε να μοιραστείτε μαζί μας;
Για να είμαι ειλικρινής, δεν μπορώ να αποκαλύψω κάτι αυτή την στιγμή (γέλια). Ωστόσο είμαστε μια εταιρία η οποία λειτουργεί με έναν ετήσιο κύκλο. Κάθε χρόνο προσπαθούμε να παρουσιάσουμε κάτι καινούριο και δεν αναφέρομαι φυσικά σε νέα χρώματα και φινιρίσματα αλλά σε νέες ιδέες και τεχνολογίες. Αυτό μπορεί να το δει κανείς στο κομμάτι των ακουστικών. Ξεκινήσαμε με ένα μοντέλο αλλά από εκείνη την στιγμή, παρουσιάζουμε νέα προϊόντα με συνέπεια, κάθε χρόνο. Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και με τα ηχεία και με τα προϊόντα για εγκαταστάσεις, ένας τομέας που μας ενδιαφέρει πολύ.

Nicolas Debard (Focal)

Είστε μια από τις λίγες εταιρίες που δραστηριοποιούνται τόσο στον οικιακό χώρο όσο και στον χώρο του στούντιο, σε ό,τι αφορά τα ηχεία. Μια προφανής ερώτηση είναι: Πόσο διαφορετικοί είναι οι άνθρωποι στους δύο χώρους, ως προς τις προτιμήσεις τους;
Στην πραγματικότητα μιλάμε για δύο διαφορετικούς κόσμους -τελείως διαφορετικούς- και όχι γιατί οι άνθρωποι είναι διαφορετικοί αλλά γιατί οι συνθήκες είναι διαφορετικές. Πρώτα από όλα, είναι διαφορετική η δομή των συστημάτων που προηγούνται των ηχείων αφού είναι εντελώς διαφορετική και η λειτουργικότητά τους. Δεύτερον, η απόσταση ακρόασης είναι τις περισσότερες φορές διαφορετική. Στο στούντιο σχεδόν πάντα βρίσκεσαι στο near field γιατί είναι ο καλύτερος τρόπος να κάνεις της δουλειά σου και να ελαχιστοποιήσεις την επίδραση της ακουστικής του χώρου, ακόμη και αν η ακουστική είναι καλή. Τελευταίος παράγοντας είναι φυσικά ότι τα μόνιτορ είναι ένα εργαλείο που πρέπει να είναι επικεντρωμένο στην ανάδειξη της παραμικρής λεπτομέρειας. Ποιός ο λόγος να πληρώσεις ένα πανάκριβο επεξεργαστή σήματος αν δεν μπορείς να ακούσεις τον τρόπο που επιδρά και η παραμικρή ρύθμιση; Στην περίπτωση των ηχείων για το οικιακό περιβάλλον, αν και η ακρίβεια είναι, επίσης, το ζητούμενο, η απόλυτη επίδοση σε αυτό τον τομέα δεν είναι απολύτως απαραίτητη. Συχνά, μπορείς να σχεδιάσεις κάτι έχοντας στο μυαλό σου τα υπόλοιπα ηλεκτρονικά με τα οποία θα συνεργαστεί το ηχείο. Εμείς στην Focal, για παράδειγμα, χρησιμοποιούμε συστηματικά ενισχυτές της Naim στο tuning των οικιακών ηχείων.

Μιλήστε μου λίγο για την συνεργασία σας με την Naim Audio. Δημιουργούν την εντύπωση ότι είναι λίγο συντηρητικοί...
Η συνεργασία μας είναι πολύ καλή και αν δείτε προσεκτικά την πορεία της Naim τα τελευταία χρόνια, δεν είναι καθόλου συντηρητικοί! Πάρτε, για παράδειγμα, την σειρά Uniti. Με αυτά τα προϊόντα δείχνουν ξεκάθαρα ότι είναι πολύ ανοικτοί σε ότι αφορά μια νέα προσέγγιση στην ακρόαση της μουσικής και μάλιστα σε κορυφαίο επίπεδο ηχητικής ποιότητας. Έχουν μια εξαιρετική ομάδα έρευνας και ανάπτυξης και μάλιστα βρίσκω ότι οι απόψεις τους είναι πολύ κοντά στις δικές μας. Εξετάζουν και την παραμικρή λεπτομέρεια προκειμένου να φτάσουν στον στόχο τους και αυτό περιλαμβάνει και άλλους τομείς πέραν της ηχητικής ποιότητας. Τα Uniti είναι -και εδώ- ένα καλό παράδειγμα γιατί συνδυάζουν την ποιότητα κατασκευής με την ευχρηστία σε κάθε περιβάλλον χρήσης, την σταθερότητα και την αξιοπιστία στην λειτουργία. Τα τελευταία είναι, νομίζω πολύ σημαντικά χαρακτηριστικά σήμερα, επειδή η αγορά δεν αρκείται πλέον μόνο στην ηχητική ποιότητα. Απαιτεί και σοβαρή ποιότητα σε θέματα λειτουργικότητας.

Εφέτος η Focal εορτάζει τα 40 της χρόνια. Πώς οραματίζεστε τα επόμενα 40 χρόνια; Ποιά νομίζετε ότι πρέπει να είναι η πορεία της εταιρίας μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα;
Αυτό που μπορώ να σκεφτώ είναι ότι θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι να προσαρμοστούμε στις αλλαγές που είναι βέβαιο ότι θα γίνουν. Δεν γνωρίζω ποιές ακριβώς θα είναι αυτές αλλά δείτε τις εξελίξεις τα τελευταία δέκα χρόνια: Ο τρόπους που ακούμε μουσική και ο τρόπος που συνθέτουμε ένα σύστημα για αυτό τον σκοπό έχει αλλάξει εντελώς. Από το επίπεδο των πολλών συσκευών έχουμε προχωρήσει σε ένα είδος ολοκλήρωσης, όπου το σύστημα αντιμετωπίζεται πλέον ως λύση. Μια συσκευή της Naim και ένα ζευγάρι ηχείων της Focal αρκούν για να κάνουν ότι έκανε ένα σύστημα με πολύ περισσότερες συσκευές. Οι φορητές συσκευές έχουν αποκτήσει έναν πολύ πιο σημαντικό ρόλο στον χώρο της υψηλής πιστότητας, όντας πλέον και διασυνδεδεμένες με το οικιακό δίκτυο και το διαδίκτυο. Αυτό είναι το σημερινό trend και αν συνειδητοποιήσει κανείς πόσο διαφορετικό είναι σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν, οι προβλέψεις του για τα επόμενα σαράντα χρόνια θα πρέπει να είναι πολύ γενικές. Θα παρακολουθούμε στενά και θα δούμε πώς θα τα πάμε!

info: Athens Pro Audio, τηλ.: 210-330.1031, https://www.athensproaudio.gr/, https://www.focal.com/