Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 05/12/2017

avmentor.net
Go to
AVMENTOR.net

USB DAC/ΕΝΙΣΧΥΤΗΣ ΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ

Cayin iDAC-6/iHA-6

Cayin iDAC-6/iHA-6

H ακουστική αξιολόγηση των Cayin iDAC-6 και iHA-6 έγινε σε δύο φάσεις. Στην πρώτη, αξιολογήθηκε μόνος του ο iDAC-6, ως μετατροπέας d/a, μέσω της θύρας USB και της ομοαξονικής εισόδου, αντικαθιστώντας τον μετατροπέα αναφοράς (Teac Esoteric D70) και τον προενισχυτή αναφοράς (Melos Plus Series Line)και οδηγώντας απευθείας τον τελικό ενισχυτή (Parasound HCA3500). Στην συνέχεια αξιολογήθηκε o iHA-6, οδηγούμενος (μέσω σύνδεσης single ended) από τον iDAC-6, με το ζευγάρι να αντικαθιστά τον ενισχυτή ακουστικών αναφοράς ο οποίος, αυτή την περίοδο είναι ο McIntosh MHA100. Τα ακουστικά που χρησιμοποιήθηκαν ήταν τα συνήθη Grado RS2.
Η εγκατάσταση των συσκευών, όπως θα περίμενε κανείς, δεν κρύβει κάποια ιδιαίτερη δυσκολία. Το μόνο που θα λείψει από ορισμένους (ανάλογα με την χωροταξία του συστήματός τους) είναι ένα τηλεχειριστήριο που θα επέτρεπε την ρύθμιση της στάθμης από μακρυά και την “on-the-fly” επιλογή/σύγκριση των φίλτρων του μετατροπέα, χωρίς να χρειάζεται ο ακροατής να αλλάζει θέση.

Το επόμενο βήμα, μετά την αρχική εγκατάσταση ήταν, όπως παγίως συμβαίνει με συσκευές που προσφέρουν περισσότερες της μιας επιλογές σε ό,τι αφορά τον ρυθμό λειτουργίας τους, να επιλέξουμε τις ρυθμίσεις με τις οποίες έγινε η αξιολόγηση. Σε ό,τι αφορά τον iDAC-6, οι επιλογές αφορούσαν στο ψηφιακό φίλτρο και το στάδιο εξόδου, ενώ σε ό,τι αφορά τον iHA-6, οι επιλογές αφορούσαν την ρύθμιση του κέρδους και του ρεύματος ηρεμίας.
Στην πρώτη περίπτωση, συγκριτική ακρόαση των πέντε φίλτρων οδήγησε σε μια “συντηρητική” επιλογή για την ακρόαση του iDAC-6, η οποία έγινε με το τυπικό φίλτρο “Sharp” και σε μια περισσότερο “ελεύθερη” επιλογή, για την συνδυασμένη ακρόαση των δύο συσκευών η οποία έγινε με το φίλτρο “Short Delay Sharp”. Η συγκριτική ακρόαση των πέντε φίλτρων δημιούργησε την εντύπωση ότι το “Super Slow” είναι υπερβολικά μαλακό και ευφωνικό, χρήσιμο, πιθανώς για την ακρόαση μιας σκληρής/τραχιάς παραγωγής, ενώ οι επιλογές “Slow” και “Short Delay Slow” είναι σαφώς καλύτερες μεν, αλλά και πάλι αποκλίνουν προς την μαλακή πλευρά. Για την οδήγηση του iHA-6, το “Short Delay Sharp” κρίθηκε, υποκειμενικά, ως μια καλύτερη εκδοχή του Sharp. Μια αίσθηση για το πώς ακούγονται κάποια από τα φίλτρα μπορεί κανείς να βρει στα δείγματα που υπάρχουν στο τέλος της δοκιμής.
Σε ότι αφορά το στάδιο εξόδου, οι διαφορές μεταξύ του κυκλώματος με τους ημιαγωγούς και του κυκλώματος με τις λυχνίες ήταν μικρές αλλά ακουστές. Το λαμπάτο στάδιο προσφέρει μια αυξημένη αίσθηση εγγύτητας, πιο έντονη “ατμόσφαιρα” και έναν ευχάριστα εμφατικό χαρακτήρα στην περιοχή των χαμηλών, ωστόσο για τις ανάγκες μιας κριτικής ακρόασης, τελικώς, κρίθηκε σκόπιμο να χρησιμοποιηθεί το ημιαγωγικό στάδιο το οποίο προσφέρει καλύτερη δυναμική περιοχή και μικρότερη διαφωνία καναλιών, στοιχεία μπορούν να αναδείξουν τις δυνατότητες του μετατροπέα. Για “καθημερινές” ακροάσεις, πάντως, ο υπογράφων θεωρεί ότι, μεσοπρόθεσμα, θα κατέληγε να χρησιμοποιεί, κυρίως, το λαμπάτο στάδιο.
Οι επιλογές, στην περίπτωση του iHA-6 ήταν ευκολότερες επειδή καθορίζονται, κυρίως, από τεχνικής υφής κριτήρια. Το κέρδος ρυθμίστηκε στην θέση Low και τα RS2 τοποθετήθηκαν στην single ended έξοδο που είναι κατάλληλη για ακουστικά χαμηλής αντίστασης (τα Grado είναι 32Ω), ενώ η επιλογή για το ρεύμα ηρεμίας ήταν “High”. Η απώλεια ως προς την ισχύ, στην πράξη, δεν έχει μεγάλη σημασία για ηλεκτροδυναμικά ακουστικά με την ευαισθησία των RS2 (καθώς το 1.3W που αποδίδει σε αυτόν τον ρυθμό ο ενισχυτής, είναι παραπάνω από αρκετό), επομένως το πλεονέκτημα της χαμηλότερης παραμόρφωσης σε χαμηλές και πολύ χαμηλές στάθμες, υπερισχύει.

Cayin iDAC-6/iHA-6 Cayin iDAC-6/iHA-6

Η πρώτη εντύπωση που αποκομίζει κανείς ακούγοντας τον iDAC-6, είναι αυτή μιας συσκευής η οποία προσφέρει πολύ καλό έλεγχο και έκταση χαμηλά, καλή λεπτομέρεια στην μεσαία περιοχή και καλή αίσθηση έκτασης ψηλά, με σαφώς καθορισμένη και λεπτομερή στερεοφωνική εικόνα.
Οι πολύ χαμηλές συχνότητες αποδίδονται με τρόπο επιβλητικό, ο οποίος όμως δεν είναι καθόλου υπερβολικός, αντίθετα ίσως, να ρέπει προς μια αυστηρότητα κοντά στο κατώτερο άκρο του φάσματος. Το συνολικό άκουσμα είναι διαυγές, με καλή αίσθηση ταχύτητας και έντονη παρουσία στον χώρο. Τα ρυθμικά μέρη αποδίδονται με μια καλά υπολογισμένη έμφαση, η οποία δεν επιβάλλεται ποτέ -θα έλεγε κανείς ότι αποτελεί ένα απλό υπονοούμενο- είναι γεμάτα, με σωστό όγκο και καλή ταχύτητα. Θα παρασύρουν εύκολα τον ακροατή στο να ακολουθήσει το μουσικό θέμα και να παρασυρθεί, τελικώς, μέσα σε αυτό.
Η μεσαία περιοχή τηρεί μια σχετική απόσταση από τον ακροατή (η χρήση του λαμπάτου σταδίου φέρνει τα πράγματα πιο “κοντά”, επομένως μπορεί κανείς να επιλέξει αυτό που προτιμά), και οι λεπτομέρειες αποδίδονται σωστά, οδηγώντας σε ένα φυσικό και ευχάριστο τελικό αποτέλεσμα, με καλή αίσθηση του αέρα μεταξύ των οργάνων και καλή απόδοση των ηχοχρωμάτων και της άρθρωσης στις φωνές.
Η στερεοφωνική εικόνα κινήθηκε σε υψηλά επίπεδα όσον αφορά στις δυνατότητες περιγραφής των λεπτομερειών και την περιγραφή της κίνησης, δημιουργώντας την θετική εντύπωση ότι όλα είναι οργανωμένα, σαφή και με καλή αίσθηση του βάθους. Μέσω του ημιαγωγικού σταδίου εξόδου, δημιουργείται η εντύπωση ότι ο iDAC-6 προσεγγίζει πολύ την λογική του μετατροπέα αναφοράς, για την δημιουργία ενός αυστηρού soundstage, ενώ απομακρύνεται από αυτήν όταν χρησιμοποιηθεί το λαμπάτο στάδιο, “προσθέτοντας” λίγη -αλλά ακουστή- ατμόσφαιρα, η οποία γίνεται αντιληπτή ως μια μεγέθυνση της αίσθησης του χώρου που προσφέρει η ηχογράφηση και ως μια ασάφεια στον εστιασμό, η οποία, όμως, δεν ενοχλεί καθόλου.
Ψηλά, ο μετατροπέας ακούστηκε ισορροπημένος, μαλακός και ευχάριστος, χωρίς να γίνεται αδρός. Το τελικό αποτέλεσμα χαρακτηρίζεται από ικανοποιητική ταχύτητα στην περιγραφή των μετώπων και πολύ καλό σώμα και αποσβέσεις, καλές δυνατότητες περιγραφής του αρμονικού πλούτου και σωστές δόσεις φωτεινότητας, με το σύστημα να μην ακούγεται ποτέ υπερβολικά λαμπρό.

Η πρώτη εντύπωση που δημιουργεί o iHA-6 είναι περίπου... η αναμενόμενη: Ο ενισχυτής “ακούγεται” ανεξάντλητος σε θέματα δυναμικού περιθωρίου χωρίς την παραμικρή αίσθηση συμπίεσης και, στην πράξη, αποδείχθηκε ουδέτερος και διαφανής, μεταφέροντας με χαρακτηριστική άνεση τα χαρακτηριστικά των συσκευών που προηγούνται.
Η απόδοση του ζεύγους των Cayin στην περιοχή των πολύ χαμηλών συχνοτήτων χαρακτηρίζεται από καλή αίσθηση της έκτασης και του ελέγχου, με την απουσία της όποιας υπερβολής που χαρακτηρίζει τον iDAC-6 να διατηρείται πλήρως και να εμπλουτίζεται με την άνεση οδήγησης που είναι κάτι παραπάνω από εμφανής, από την πλευρά του iHA-6. Τα ρυθμικά μέρη χαρακτηρίζονται από ισορροπία σε όγκο, σώμα και ταχύτητα, δεν κουράζουν ποτέ (ακόμη και σε σχετικώς υψηλές στάθμες) και οι δυνατότητες του συστήματος σε θέματα μικροδυναμικών είναι πολύ καλές, επιτείνοντας την αίσθηση ότι έχεις απέναντί σου ένα σύστημα με σημαντικές ικανότητες στην απόδοση των μικρών λεπτομερειών.
Η μεσαία περιοχή ακούστηκε ευχάριστη, ξεκούραστη και με καλές δυνατότητες περιγραφής μεγάλων και πολύπλοκων παραγωγών με συγκεντρωμένη ενέργεια. Η απόδοση των φωνών είναι φυσική, ασυμπίεστη και ο ακροατής μπορεί να παρακολουθήσει άνετα την δομή σύνθετων μουσικών έργων χωρίς να έχει την αίσθηση ότι καταπιέζεται. Οι δυνατότητες για εστιασμό των ηχητικών πηγών στον οριζόντιο άξονα είναι πολύ καλές και το γεγονός αυτό έφερε στην επιφάνεια την απουσία ενός, έστω απλού, κυκλώματος crossfeed που θα ανέπτυσσε την στερεοφωνική εικόνα, μέσω των ακουστικών, λίγο καλύτερα και αυτή, ίσως, είναι η μοναδική έλλειψη του ενισχυτή στο επίπεδο των δυνατοτήτων.
Η περιοχή των υψηλών συχνοτήτων ακολούθησε την γενικότερη τάση του ενισχυτή προς την ουδετερότητα. Ο iHA-6 φάνηκε να έχει πολύ καλή έκταση και να είναι αρκετά γρήγορος και διαφανής, ώστε να περάσει προς τα RS2 τόσο τις λεπτομέρειες της ηχογράφησης όσο και τα διαφορετικά χαρακτηριστικά που καθορίζουν την ηχητική ταυτότητα του iDAC-6 σε διάφορα modes. Το σύστημα διατήρησε τις καλές δυνατότητες περιγραφής του αρμονικού πλούτου και τον ισορροπημένα φωτεινό χαρακτήρα του μετατροπέα.

Τελικώς...

... η Cayin φαίνεται να επιβεβαιώνει τις ικανότητές της στην παραγωγή συσκευών με πολύ καλό λόγο τιμής προς απόδοση με επιβλητικό τρόπο. Έχοντας ως δεδομένα τις προσφερόμενες δυνατότητες, τις επιδόσεις, την ποιότητα κατασκευής και την ηχητική απόδοση, τόσο ο iDAC-6 όσο και ο iHA-6 αποτελούν εξαιρετικές περιπτώσεις και θέτουν, με βάση τις συσκευές που έχουμε δοκιμάσει μέχρι σήμερα, το επίπεδο αναφοράς για την κατηγορία τιμής κάτω από τα €1000,-. Ως ζευγάρι, δε, αποτελούν μια ιδιαίτερα ελκυστική λύση, για τον απαιτητικό ακροατή ο οποίος θέλει να δημιουργήσει ένα ψηφιακό σύστημα υψηλών απαιτήσεων για ακροάσεις συμβατικής και υψηλής ανάλυσης μέσω ακουστικών. Αν σε όλα αυτά προσθέσει κανείς και το “παιχνίδι” που μπορεί να γίνει μέσω των ρυθμίσεων και των επιλογών που προσφέρουν οι συσκευές (και ειδικά ο iDAC-6), είναι προφανές ότι έχουμε να κάνουμε με μια πραγματική ευκαιρία. Συστήνονται ανεπιφύλακτα, τόσο μεμονωμένα όσο και ως σύστημα.

LISTENING SESSIONS

Η ηχογράφηση έγινε με το master recorder DV-RA1000 της Tascam σε PCM (24bit/192kHz) και τα αρχεία που προέκυψαν βρίσκονται στο διαδίκτυο σε μορφή FLAC ώστε να μπορούν να αξιοποιηθούν από τους αναγνώστες. Η διαδικασία απαιτεί την εγκατάσταση του media player foobar2000 μαζί με το plug-in για την δυνατότητα εκτέλεσης δοκιμής double blind ΑΒΧ. Μετά την εγκατάσταση του λογισμικού, το μόνο που χρειάζεται να κάνετε είναι να κατεβάσετε τα αρχεία (θα το βρείτε σε μορφή .zip), να τα αποσυμπιέσετε, να το φορτώσετε στο foobar2000 και είτε απλώς να το ακούσετε, είτε, επιλέγοντας το μαζί με κάποιο άλλο (shift click), να ενεργοποίησετε την δοκιμή ABX.

TRACK LIST:

  1. Cayin iDAC-6, Solid State Output, Sharp Filter, Preamp Out, 16-bit/44.1kHz.
  2. Cayin iDAC-6, Solid State Output, Sharp Filter, Preamp Out, 24-bit/96kHz.
  3. Cayin iDAC-6, Tube Output, Sharp Filter, Preamp Out, 16-bit/44.1kHz.
  4. Cayin iDAC-6, Solid State Output, Short Delay Sharp Filter, Preamp Out, 16-bit/44.1kHz.
  5. Cayin iDAC-6, Solid State Output, Super Slow Filter, Preamp Out, 16-bit/44.1kHz.
  6. DAC αναφοράς: dCS Puccini U-Clock/Teac Esoteric D70