Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 22/10/2019

avmentor.net
Go to
AVMENTOR.net

ΗΧΕΙΟ ΒΑΣΗΣ/ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ

Fyne Audio F500

Fyne Audio F500

Το διάγραμμα μεταβολής του μέτρου της εμπέδησης αποκαλύπτει ένα ηχείο που δεν πέφτει χαμηλά, με την ελάχιστη τιμή να βρίσκεται κοντά στα 5.3Ω (200Hz). Η διακύμανση του μέτρου είναι αρκετά σημαντική, με την μέγιστη τιμή να αγγίζει 66Ω (30Hz), ένα στοιχείο που επιβάλλει προσοχή στην επιλογή του ενισχυτή, ο οποίος θα πρέπει να έχει ικανοποιητικό συντελεστή απόσβεσης προκειμένου να αποφευχθούν σημαντικές μεταβολές στην συνολική απόκριση συχνότητας. Ο ενισχυτής θα πρέπει να ψύχεται καλά, επίσης, διότι η μεταβολή της φάσης είναι σημαντική, καθώς κυμαίνεται μεταξύ +60° και -56°, επομένως θα υπάρχει αρκετή θερμική καταπόνηση στο στάδιο ισχύος.
Η ψευδοανηχοϊκή μέτρηση της απόκρισης, επί του άξονα, χαρακτηρίζεται από αρκετές διακυμάνσεις, οι περισσότερες από τις οποίες όμως έχουν σχετικά μικρό εύρος (στον άξονα της συχνότητας), ειδικά αυτές πάνω από τα 10kHz και δεν αναμένεται να επηρεάζουν την απόδοση του ηχείου. Με αυτό ως δεδομένο, το τουίτερ της Fyne φαίνεται να ξεπερνά άνετα τα 20kHz χωρίς, μάλιστα κάποιον έντονο συντονισμό. Η ίδια η εταιρία στο εγχειρίδιο χρήσης της αναφέρει ότι τα προστατευτικά πλέγματα πρέπει να αφαιρούνται, αν κάποιος θέλει την καλύτερη δυνατή απόδοση, και η σχετική καμπύλη απόκρισης (με το πλέγμα στη θέση του) δικαιώνει πλήρως την θέση αυτή. Αν και οι βυθίσεις στην περιοχή των 10 και 15kHz περίπου είναι οι περισσότερο “κινηματογραφικές”, η αλλοίωση στην απόδοση της περιοχής 4-7kHz (όπου υπάρχει σημαντική εξασθένηση) είναι μάλλον περισσότερο καθοριστική. Ευτυχώς, προσαρμόζονται μαγνητικά και βγαίνουν πολύ εύκολα.

Thumbnail Thumbnail

Μέτρο και φάση της εμπέδησης (πράσινη και κόκκινη καμπύλη αντιστοίχως).

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/1m/2.83Vrms). Ψευδοανηχοϊκή μέτρηση επί του άξονα, χωρίς το προστατευτικό πλέγμα (πράσινη καμπύλη) και με το προστατευτικό πλέγμα (κόκκινη καμπύλη), σε απόσταση 1m (συχνότητες πάνω από τα 500Hz).

Η συνολική απόκριση του F500, η οποία προκύπτει από splicing της near field μέτρησης και της ψευοανηχοϊκής μέτρησης (πάνω από τα 500Hz περίπου, με εξομάλυνση 0.33oct) δείχνει έναν αρκετά ισορροπημένο χαρακτήρα με αποκλίσεις που δεν ξεπερνούν τα ±3dB στο σύνολο της μέτρησης (με εξαίρεση δύο σημεία, λίγο πάνω από τα 2kHz και κοντά στα 15kHz). Η μέση ευαισθησία υπολογίστηκε στα 86.2dBSPL/2.83Vrms/1m και με βάση αυτή, τα σημεία -6dB βρίσκονται κοντά στα 70Hz και στα 30kΗz για τις χαμηλές και τις υψηλές συχνότητες αντιστοίχως. Η σύγκριση των καμπυλών της συνολικής απόκρισης και της μέσης απόκρισης παραθύρου (±10° στον οριζόντιο και κατακόρυφο άξονα) δείχνει μια αναμενόμενα ομαλή συμπεριφορά (μην ξεχνάμε ότι έχουμε να κάνουμε με μια ομοαξονική μονάδα) με την ευαισθησία να μειώνεται αρκετά γρήγορα πάνω από τα 10kHz.
H βηματική απόκριση του ηχείου δείχνει ένα σύστημα το οποίο δεν είναι χρονικώς ευθυγραμμισμένο (αυτό δεν είναι απαραίτητα στα ομοαξονικά μεγάφωνα και η αλήθεια είναι ότι και η Fyne δεν το αναφέρει πουθενά), αλλά έχει πολύ καλή μετάβαση από τη μια μονάδα στην άλλη. Η απόσβεση είναι μετρίως ομαλή, με μικρές, κυρίως, διακυμάνσεις και μια σχετικώς έντονη επιστροφή ενέργειας στα 3.9ms, για την οποία δεν μπορέσαμε να σκεφτούμε κάποια εξήγηση.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/1m/2.83Vrms) με εξομάλυνση 0.33oct. Συνδυασμός far field/near field μέτρησης. Μέτρηση επί του άξονα (πράσινη καμπύλη) και μέση τιμή μετρήσεων εκτός άξονα (listening window, κόκκινη καμπύλη).

Βηματική απόκριση.

Το διάγραμμα των αποσβεννυμένων φασμάτων περιγράφει έναν χαρακτήρα αρκετά γρήγορο, με την στάθμη να πέφτει στο 1/4 σε σχέση με την αναφορά (-12dB) μέσα σε περίπου 1.1ms. Μπορεί κανείς να διακρίνει μια σειρά από συντονισμούς, ο ισχυρότερος από τους οποίους εντοπίζεται στην περιοχή των 1500Hz (2.7ms), ενώ οι υπόλοιποι βρίσκονται στα 3.4kHz (2.1ms), 6.7kHz (1.9ms), 12.4kHz (1.8ms) και 16.7kHz (1.4ms).
Η πολική απόκριση στο οριζόντιο επίπεδο περιγράφει ένα ηχείο το οποίο ακτινοβολεί ομαλά στην περιοχή των μεσαίων και υψηλών συχνοτήτων (μέχρι τα 8kHz περίπου), αν και το ηχητικό πεδίο μειώνεται αρκετά γρήγορα σε συνάρτηση με την γωνία εκτός άξονα. Πολύ ψηλά, το F500 γίνεται αρκετά κατευθυντικό με εμφανή ίχνη beaming κοντά στα 20kHz.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα CSD (αποσβεννυμένων φασμάτων), ψευδοανηχοϊκή μέτρηση στον ακουστικό άξονα.

Διάγραμμα πολικής απόκρισης στο οριζόντιο επίπεδο. Συχνότητες: 1kHz (κόκκινη καμπύλη), 2kHz (πράσινη καμπύλη), 4kHz (γκρι καμπύλη), 8kHz (πορτοκαλί καμπύλη), 16kHz (μοβ καμπύλη) και 20kHz (μπλε καμπύλη).

Στο κατακόρυφο επίπεδο, η συμπεριφορά δεν αλλάζει. Και εδώ έχουμε ομοιογένεια στις μεσαίες και υψηλές συχνότητες, γρήγορη μείωση της στάθμης εκτός άξονα και εντονότερα κατευθυντικά χαρακτηριστικά κοντά στα 20kHz. Με βάση τα ευρήματα αυτά, το F500 είναι περισσότερο κατάλληλο για ακροάσεις από μικρή σχετικά απόσταση και με την θέση ακρόασης να βρίσκεται επάνω στον άξονα του ηχείου, ο οποίος -με δεδομένο ότι η μονάδα είναι ομοαξονική, είναι σαφώς καθορισμένος. Το πεδίο αντήχησης που δημιουργεί το ηχείο αναμένεται να δημιουργεί την αίσθηση ενός roll-off και θα πρέπει να αποφεύγεται η υπερβολική απορρόφηση στην περιοχή των υψηλών συχνοτήτων.
Τέλος, όπως θα περίμενε κανείς, από ένα καλοκατασκευασμένο και μικρό σε διαστάσεις ηχείο, οι χρωματισμοί της καμπίνας είναι περιορισμένοι. Η μπάφλα εμφανίζει τρεις συντονισμούς στα 700Hz, 1100Hz και 4kHz περίπου οι οποίοι βρίσκονται στην περιοχή των -50, -55dBm/s2, ενώ οι πλευρικές επιφάνειες είναι ακόμη πιο ήσυχες με ευρήματα γύρω και κάτω από τα -60dBm/s2, με εξαίρεση δύο αιχμές, μια στα 700Hz και μία στα 1900Hz περίπου, αμφότερες στα -55dB/s2.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα πολικής απόκρισης στο κατακόρυφο επίπεδο. Συχνότητες: 1kHz (κόκκινη καμπύλη), 2kHz (πράσινη καμπύλη), 4kHz (γκρι καμπύλη), 8kHz (πορτοκαλί καμπύλη), 16kHz (μοβ καμπύλη) και 20kHz (μπλε καμπύλη).

Στάθμη επιταχύνσεων της μπάφλας (πράσινη καμπύλη) και του πλευρικού τοιχώματος της καμπίνας (κόκκινη).