Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 15/04/2014

avmentor.eu
Go to
avmentor.eu

ΜΕΤΑΤΡΟΠΕΑΣ D/A

Cary Audio DAC-100t

Thumbnail_φωτο

Ο DAC-100t αντικατέστησε τον μετατροπέα αναφοράς (Teac Esoteric D70/dCS Puccini U-Clock) και οδήγησε το υπόλοιπο σύστημα (Melos Plus Series Line, Parasound HCA3500, ATC SCM-50PSL). Ως πηγές χρησιμοποιήθηκε τόσο το Teac Esoteric P70 (μέσω ομοαξονικής s/pdif, ρυθμισμένο για upsampling 2x) όσο και η συνήθης πλατφόρμα για streaming (foobar2000/Win7).
Η αρχική εγκατάσταση του μετατροπέα δεν κρύβει κανένα ιδιαίτερο πρόβλημα ή κρυφό σημείο και η εγκατάσταση του driver (στην περίπτωση που θέλει κάποιος να πραγματοποιήσει streaming πάνω από τα 96kHz σε περιβάλλον Windows) έγινε χωρίς κανένα πρόβλημα. Άξιο προσοχής σημείο είναι ότι αν -για κάποιο λόγο- απαιτηθεί reset της θύρας USB αυτό δεν μπορεί να γίνει από τον διακόπτη on/off που υπάρχει στην πρόσοψη αλλά χρειάζεται να αποσυνδεθεί η συσκευή από το δίκτυο, άγνωστο το γιατί. Το streaming πάντως δούλεψε άψογα με το συγκεκριμένο setup (σε WASAPI), χωρίς διακοπές ή θορύβους κατά την αλλαγή του sample rate.

H πρώτη εντύπωση που έχεις όταν ακούσεις τον DAC-100t είναι ότι βρίσκεσαι απέναντι από μια συσκευή με ευχάριστο, ήπιο και ξεκούραστο χαρακτήρα η οποία είναι σε θέση να μεταφέρει στον χώρο ακρόασης πολλές λεπτομέρειες, να δημιουργήσει μια ενδιαφέρουσα, μεγάλων διαστάσεων, στερεοφωνική εικόνα και να χειριστεί τα δυναμικά χαρακτηριστικά της μουσικής με άνεση. Με τον μετατροπέα της Cary στη θέση του μετατροπέα αναφοράς, το σύστημα απέκτησε μια πολύ ενδιαφέρουσα αίσθηση εγγύτητας, γέμισε τον χώρο με άνεση και δημιούργησε ένα πολύ ευχάριστο κλίμα ακρόασης, συμβατό με όλα τα είδη της μουσικής που χρησιμοποιήθηκαν. Είναι, κατά την άποψή μου, σαφές ότι η Cary έχει επιλέξει, πολύ προσεκτικά είναι η αλήθεια, έναν συγκεκριμένο χαρακτήρα για τον DAC-100t και από την πρώτη στιγμή καταλαβαίνεις ότι έχει επιτύχει τουλάχιστον σε δύο στόχους: Πρώτον, πρόκειται για έναν χαρακτήρα που υπόσχεται πολλές ώρες απροβλημάτιστης ακρόασης ακόμη και με υλικό που δεν θα το χαρακτήριζες πρώτης τάξης (από την τεχνική πλευρά της παραγωγής) και, δεύτερον, διατηρείται η απαιτούμενη ισορροπία μεταξύ “άποψης” και διαφάνειας, με άλλα λόγια ο μετατροπέας δεν στερεί από τον ακροατή τη λεπτομέρεια και δεν επιβάλλεται με ιδιοτροπίες και ιδιαιτερότητες.

Φωτογραφία Φωτογραφία

Στις λεπτομέρειες, τώρα, η συσκευή ακούστηκε με καλή έκταση και όγκο στην περιοχή των πολύ χαμηλών συχνοτήτων, με μικρές τάσεις (υπόνοιες θα έλεγα) μιας κάποιας αυστηρότητας σε σχέση με αυτό που έχω συνηθίσει να ακούω από το συγκεκριμένο σύστημα. Το αποτέλεσμα, ειδικά σε έργα με σημαντικό περιεχόμενο (ηλεκτρονικών συνήθως) στη συγκεκριμένη περιοχή ήταν λιγότερο εντυπωσιακό ίσως, αλλά δεν μου έλειψαν οι λεπτομέρειες, η σωστή άρθρωση και ο παλμός, στοιχεία που δημιουργούν την αίσθηση της ταχύτητας και των καλών δυνατοτήτων σε θέματα περιγραφής. Αυτή ή αίσθηση φαίνεται να είναι βασικό χαρακτηριστικό στο σύνολο των χαμηλών συχνοτήτων και επιτρέπει στον DAC-100t να περάσει στο χώρο την αίσθηση του μεγέθους οργάνων όπως τα μεγάλα έγχορδα (όρθιο μπάσο, κλπ), να διατηρήσει την κλίμακα των μεγεθών αυτών, χωρίς να υπερβάλει αλλά και να αποδώσει τα ρυθμικά μέρη δίνοντας τους μια ελάχιστη έμφαση που υπογραμμίζει διακριτικά την συγκεκριμένη πλευρά πολλών κομματιών και συνεισφέρει στη ευχάριστη ταυτότητα που χαρακτηρίζει την συσκευή.
Η περιοχή των μεσαίων συχνοτήτων χαρακτηρίζεται από αίσθηση εγγύτητας (στην ουσία φαίνεται να είναι καθοριστική για την πλευρά αυτή του χαρακτήρα του μετατροπέα) και επέτρεψε στο σύστημα να δημιουργήσει μερικές εξαιρετικές εικόνες, ευχάριστες, φωτεινές και πλούσιες σε ηχοχρώματα. Αν η ταχύτητα και η καθαρότητα χαμηλά είναι τα θετικά χαρακτηριστικά του DAC-100t που φαίνονται εύκολα με ακροάσεις “ηλεκτρικών” κομματιών, οι δυνατότητες του στη μεσαία περιοχή γίνονται σαφείς με ακροάσεις φυσικών οργάνων. Ηχογραφήσεις συμφωνικών έργων και χορωδίας, αποδόθηκαν με τρόπο ιδιαίτερα απολαυστικό, με σαφή περιγραφή της συνολικής ατμόσφαιρας και της κίνησης του έργου αλλά και πολλές λεπτομέρειες στην περιγραφή της άρθρωσης της φωνής των σολίστ. Αν και δεν υπήρχε η δυνατότητα να ακούσουμε την solid state έκδοση του συγκεκριμένου μετατροπέα (του DAC-100, χωρίς το “t”), είναι πολύ πιθανόν η απόδοση της μεσαίας περιοχής να είναι αυτή που καθορίζει τις διαφορές τους και, επίσης, να αποτελεί το βασικό κριτήριο με το οποίο θα επιλέξει κάποιος μεταξύ των δύο μοντέλων.

Η περιοχή των υψηλών συχνοτήτων είναι χαρακτηριστική αυτής ενός καλού ψηφιακού συστήματος, με άλλα λόγια, προσφέρει αίσθηση έκτασης, καλή λεπτομέρεια και μπορεί να αξιοποιήσει της αυξημένες δυνατότητες που προσφέρουν αρχεία με sample rates πάνω από το τυπικό των 44.1kHz. Ωστόσο, δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη η απουσία οποιασδήποτε σκληρότητας και ο ήπιος χαρακτήρας του DAC-100t. Ο μετατροπέας είναι επαρκώς γρήγορος, με μικρές τάσεις να στρογγυλεύει τα μέτωπα αλλά με καλό σώμα και άψογες αποσβέσεις κάτι που γίνεται σαφές σε ακροάσεις έργων με μεταλλικά κρουστά, μικρά μεταλλικά πνευστά και πιάνο (ή ακόμη και σε φωνητικά έργα με έντονα συριστικά) όπου μπορείς να διακρίνεις έναν ισορροπημένα φωτεινό χαρακτήρα που δεν μπορεί παρά να κριθεί ως θετικός.
Η στερεοφωνική εικόνα που μπορεί να δημιουργήσει ο Cary είναι μεγάλη σε πλάτος με σαφή τοποθέτηση των σημειακών πηγών και καλή αίσθηση του βάθους. Ο ακροατής γίνεται αποδέκτης πολλών λεπτομερειών που περιλαμβάνονται στην μείξη (ιδιαίτερα σε υψηλότερα sample rates) και η συνολική αίσθηση που αποκομίζει κανείς είναι ότι έχει να κάνει με μια all-around συσκευή που θα μεταφέρει με άνεση τόσο την πειθαρχημένη εικόνα ενός (καλοηχογραφημένου) μικρού γκρουπ όσο και την πιο ασαφή και μεγάλη σε διαστάσεις εικόνα της μεγάλης ορχήστρας, όπου οι πληροφορίες του χώρου και της κίνησης είναι σημαντικότερες αυτών της θέσης συγκεκριμένων οργάνων.

Τελικώς...

... με πολύ προσεκτικά σχεδιασμένη ηχητική ταυτότητα, ο DAC-100t αποτελεί μια ενδιαφέρουσα πρόταση της Cary για όποιον αναζητεί μια συσκευή που θα διαχειριστεί όλες τις ψηφιακές του πηγές και θα του επιτρέψει να επεκταθεί και προς τα αρχεία υψηλής ανάλυσης. Ευχάριστος και ξεκούραστος αλλά ταυτόχρονα αρκούντως ακριβής, ο συγκεκριμένος μετατροπέας στην λαμπάτη του έκδοση είναι βέβαιον ότι θα ενθουσιάσει πολλούς από τους φίλους της εταιρίας και όχι μόνον αυτούς. Αν κινείστε στη συγκεκριμένη κατηγορία τιμής, ακούστε τον οπωσδήποτε γιατί αποτελεί μια σοβαρή επιλογή.

LISTENING SESSIONS

Η ηχογράφηση έγινε με το master recorder DV-RA1000 της Tascam σε PCM (24bit/192kHz) και τα αρχεία που προέκυψαν βρίσκονται στο διαδίκτυο ώστε να μπορούν να αξιοποιηθούν από τους αναγνώστες. Η διαδικασία απαιτεί την εγκατάσταση του media player foobar2000 μαζί με το plug-in για την δυνατότητα εκτέλεσης δοκιμής double blind ΑΒΧ. Μετά την εγκατάσταση του λογισμικού, το μόνο που χρειάζεται να κάνετε είναι να κατεβάσετε τα αρχεία (θα το βρείτε σε μορφή .zip), να τα αποσυμπιέσετε, να το φορτώσετε στο foobar2000 και είτε απλώς να το ακούσετε, είτε, επιλέγοντας το μαζί με κάποιο άλλο (shift click), να ενεργοποίησετε την δοκιμή ABX.

TRACK LIST:

  1. Cary Audio DAC-100t, USB, 16bit/44.1kHz
  2. Cary Audio DAC-100t, USB, 24bit/96kHz
  3. Πηγή αναφοράς (dCS Puccini u-Clock/Teac Esoteric D-70