Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 22/12/2015

avmentor.net
Go to
AVMENTOR.net

USB-DAC/ΕΝΙΣΧΥΤΗΣ ΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ – ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΤΡΟΦΟΔΟΤΙΚΟ

Heed Audio Canalot III/Q-PSU III

Heed Audio Canalot III/Q-PSU III

Η εργαστηριακή αξιολόγηση του Canalot III περιέλαβε μετρήσεις μέσω της αναλογικής εισόδου για την εκτίμηση της ποιότητας του ενισχυτικού σταδίου και μετρήσεις μέσω της ψηφιακής, ομοαξονικής, εισόδου για την εκτίμηση της ποιότητας του μετατροπέα d/a. Στην δεύτερη περίπτωση χρησιμοποιήθηκαν σήματα 24bit/96kHz και η έξοδος line, εκτός αν αναφέρεται κάτι διαφορετικό στο κείμενο.
Ο ενισχυτής επιβεβαίωσε πλήρως τις επιδόσεις που έχει δώσει στη δημοσιότητα η ίδια η Heed, αποδίδοντας στο όριο του ψαλιδισμού 218mWrms σε φορτίο 32Ω και 22mW σε φορτίο 600Ω, έχοντας ευαισθησία κοντά στα 240mVrms στην πρώτη περίπτωση και στα 340mVrms στην δεύτερη. Οι στατικές μετρήσεις παραμόρφωσης κινήθηκαν σε πολύ χαμηλά επίπεδα καθώς μετρήσαμε 0.0008%, 0.003% και 0.0009% για την THD (1kHz), την THD+Ν (1kHz) και την IMD/SMPTE αντιστοίχως, για ισχύ εξόδου το 1/3 της μέγιστης σε φορτίο 32Ω. Οι τιμές των αρμονικών παραμορφώσεων παρέμειναν πρακτικώς οι ίδιες όταν το φορτίο έγινε 600Ω, ενώ η παραμόρφωση ενδοδιαμόρφωσης μειώθηκε αρκετά, στο 0.0003%. Τα ευρήματα αυτά, πέραν της ποιότητας του κυκλώματος σε θέματα γραμμικότητας δείχνουν, ακόμη, ότι ο ενισχυτής δεν έχει πρόβλημα με την οδήγηση ακουστικών με χαμηλή αντίσταση. Ο θόρυβος παρέμεινε, επίσης, σε χαμηλά επίπεδα, κοντά στα -100dBr(A) με αναφορά το 1/3 της μέγιστης ισχύος ενώ η διαφωνία των καναλιών κινήθηκε κοντά στα -45dBr/10kHz. Το ρυθμιστικό στάθμης συμπεριφέρθηκε καλά με το σφάλμα στο tracking να παραμένει κάτω από το 1dB, ακόμη και σε μεγάλες τιμές εξασθένησης (στην περιοχή του “παρά τέταρτο”). Πάνω από την μέση της διαδρομής είδαμε τιμές μικρότερες του 0.1dB.
Η απόκριση συχνότητας του ενισχυτή εμφανίστηκε εκτεταμένη με πολύ ήπιες τάσεις αποκοπής κάτω από τα 50Hz (η στάθμη έχει μειωθεί λιγότερο από 0.5dB στα 10Hz) όταν το φορτίο είναι 32Ω, τάσεις οι οποίες γίνονται ακόμη μικρότερες (στην περιοχή των 0.2dB) όταν το φορτίο είναι 600Ω. Στην περιοχή των υψηλών συχνοτήτων ο ενισχυτής φαίνεται να εξαντλεί το εύρος που του επιτρέπει το ψηφιακό τμήμα ξεπερνώντας άνετα τα 60kHz (-1dBr). Η ομοιότητα μεταξύ των καναλιών είναι παραδειγματική, σημαντικά μικρότερη από το 0.1dB.
Το φάσμα του σήματος εξόδου με σήμα εισόδου 1kHz, στο 1/3 της μέγιστη ισχύος, με φορτίο 32Ω, περιλαμβάνει μια σειρά αρμονικές, ισχυρότερη των οποίων είναι η δεύτερη, όλες όμως βρίσκονται κάτω από τα -100dBr (και από την πέμπτη και πάνω, κάτω από τα -120dBr). Κάτω από φορτίο ο θόρυβος της τροφοδοσίας είναι εμφανής με την μορφή αρμονικών και ενδοδιαμόρφωσης των 50/100Hz αλλά, επίσης, κάτω από τα -100dBr ενώ κάποια ίχνη υψίσυχνου θορύβου κάνουν την εμφάνισή τους πάνω από τα 30kHz, κατά πάσα πιθανότητα από εξωτερικές παρεμβολές, μέσω των καλωδίων σύνδεσης.

Thumbnail Thumbnail

Απόκριση συχνότητας και για τα δύο κανάλια. Στάθμη αναφοράς: 1/3 Pmax. Φορτίο 32Ω (πράσινη/κόκκινη καμπύλη), 600Ω (πορτοκαλί/ματζέντα).

Φάσμα αρμονικών για σήμα 1kHz, στάθμη αναφοράς: 1/3 Pmax/32Ω.

Η παραπάνω παρατήρηση επιβεβαιώνεται -μάλλον- από το φάσμα του θορύβου στην έξοδο με τις εισόδους βραχυκυκλωμένες (και χωρίς καλώδια). Εδώ, το μόνο που “φαίνεται” είναι το τροφοδοτικό, το οποίο χωρίς φορτίο βρίσκεται και αυτό κάτω από τα -120dBr (με αναφορά στο 1/3 της μέγιστης ισχύος).
H μεταβολή του συνόλου αρμονικής παραμόρφωσης και θορύβου σε συνάρτηση με την στάθμη εισόδου και την συχνότητα ακολουθεί, μπορεί να πει κανείς, την πεπατημένη. Στην περιοχή των χαμηλών/μεσαίων και των υψηλών συχνοτήτων βρίσκεται μεταξύ 0.005 και 0.01%, βαίνουσα αυξανόμενη όσο η στάθμη εισόδου μειώνεται ενώ πάνω από τα 10kHz υπάρχει σαφής αύξηση σε συνάρτηση με την συχνότητα (0.05% στα 40kHz) της οποίας ο ρυθμός είναι μεγαλύτερος όταν ο ενισχυτής καλείται να αποδώσει μεγάλη ισχύ στα 32Ω.

Thumbnail Thumbnail

Φάσμα θορύβου, στάθμη αναφοράς: 1/3 Pmax/32Ω, είσοδος βραχυκυκλωμένη.

THD+N σε συνάρτηση με την συχνότητα και την στάθμη εισόδου. Αναφορά 0dBr: στάθμη για την μέγιστη ισχύ στα 32Ω, -9dBr (πράσινη καμπύλη), -6dBr (πορτοκαλί), -3dBr (κόκκινη).

Η συμπεριφορά αυτή διατηρείται και με φορτίο 600Ω αλλά με τις αντίστοιχες τιμές να είναι χαμηλότερες. Για στάθμη εισόδου -3dBr (με αναφορά την στάθμη για μέγιστη ισχύ), για παράδειγμα, στο μεγαλύτερο μέρος του φάσματος ο ενισχυτής βρίσκεται στο 0.004%, παρουσιάζει και εδώ μεγαλύτερο ρυθμό αύξησης σε συνάρτηση με την συχνότητα, πάνω από τα 10kHz αλλά η μέγιστη τιμή της παραμόρφωσης δεν ξεπερνά το 0.015% στα 40kHz.
Ανάλογα αναμενόμενη ήταν και συμπεριφορά του σταδίου εξόδου σε συνάρτηση με την αποδιδόμενη ισχύ και το φορτίο. Η παραμόρφωση μειώνεται ομαλά καθώς η ισχύς αυξάνεται μέχρι το σημείο που κάνουν την εμφάνισή τους τα πρώτα σημάδια υπερφόρτωσης.

Thumbnail Thumbnail

THD+N σε συνάρτηση με την συχνότητα και την στάθμη εισόδου. Αναφορά 0dBr: στάθμη για την μέγιστη ισχύ στα 600Ω, -9dBr (πράσινη καμπύλη), -6dBr (πορτοκαλί), -3dBr (κόκκινη).

THD+N σε συνάρτηση με την ισχύ εξόδου. Φορτίο 600Ω (πράσινη καμπύλη) και 32Ω (κόκκινη καμπύλη).

Σε ότι αφορά την ψηφιακή είσοδο του Canalot III, τώρα, αυτή διατηρεί σε ό,τι αφορά το jitter τα χαρακτηριστικά του ψηφιακού interface που έχει χρησιμοποιηθεί. Μόνο του, το CS8416 δεν προσφέρει καταστολή του εισερχόμενου jitter, κάτι που φαίνεται και στην σχετική καμπύλη, η οποία κινείται στα 0dB.
Η ευαισθησία, πάντως, της συσκευής σε σήματα με jitter είναι παραπάνω από ικανοποιητική, παραμένοντας χαμηλή σε όλο το φάσμα του jitter για σήματα χαμηλών και μεσαίων συχνοτήτων και με κάποιες τάσεις αύξησης για jitter υψηλής συχνότητας (πάνω από τα 2kHz περίπου) όταν το σήμα εισόδου κινείται και αυτό στην περιοχή των υψηλών συχνοτήτων (Fs/4). Τα ευρήματα αυτά σημαίνουν ότι η ψηφιακή πηγή και το αντίστοιχο καλώδιο σύνδεσης θα πρέπει να είναι αρκετά προσεγμένα, ειδικά αν χρησιμοποιούνται σε τακτική βάση αρχεία υψηλής ανάλυσης.

Thumbnail Thumbnail

Καταστολή jitter σε συνάρτηση με την συχνότητα. Σήμα 10kHz, jitter 50nS p-p.

Ανοχή στο jitter του σήματος εισόδου. Σήμα: -3dBFS, sample rate 96kHz, είσοδος S/PDIF, ημιτονοειδές jitter 40nS, Fs/192 (πράσινη καμπύλη), 997Hz (κόκκινη), Fs/4 (πορτοκαλί).

Η γραμμικότητα στάθμης του μετατροπέα κινήθηκε σε τυπικά για την κατηγορία τιμής επίπεδα, με την απόκλιση της σχετικής καμπύλης να ξεκινά από τα -70dBFS περίπου και να γίνεται σημαντική λίγο πάνω από τα -90dBFS.
H απόκριση του Canalot III έξω από το pass band που υπαγορεύει κάθε φορά το sample rate δείχνει ότι η Heed έχει χρησιμοποιήσει ένα απλό, τυπικό low pass φίλτρο σε όλες τις περιπτώσεις, με κλίση η οποία μειώνεται (κατά τα γνωστά) καθώς η συχνότητα των δειγμάτων αυξάνεται.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα γραμμικότητας στάθμης εξόδου σε συνάρτηση με την στάθμη του ψηφιακού σήματος. Σήμα 1kHz, είσοδος S/PDIF, 96kHz.

Απόκριση βαθυπερατού φίλτρου. 44.1kHz (ιώδης καμπύλη), 96kHz (πορτοκαλί), 176.4kHz (μπλε).

Η μεταβολή της παραμόρφωσης σε συνάρτηση με την στάθμη ακολουθεί την αναμενόμενη αυξητική πορεία καθώς το σήμα “πέφτει”. Το στάδιο εξόδου του μετατροπέα δείχνει απειροελάχιστα δείγματα υπερφόρτωσης στο όριο των 0dBFS (όπου η καμπύλη της παραμόρφωσης αλλάζει κλίση και αυξάνεται ελάχιστα) αλλά είναι σαφές ότι αυτό δεν θα επηρεάσει την απόδοση της συσκευής, στην πράξη.
Η αρμονική παραμόρφωση κινείται στην περιοχή του 0.06% για σήματα χαμηλής στάθμης (-20dBFS) και μειώνεται ακόμη περισσότερο (κάτω από τα 0.02%) για σήματα κοντά στη μέγιστη στάθμη εξόδου (-1dBFS) με κάποιες αυξητικές τάσεις στην περιοχή των υψηλών συχνοτήτων.

Thumbnail Thumbnail

Αρμονική παραμόρφωση σε συνάρτηση με την στάθμη. Sample rate 96kHz, είσοδος S/PDIF, THD+N (ροζ καμπύλη), THD (μοβ).

Αρμονική παραμόρφωση και θόρυβος σε συνάρτηση με την συχνότητα. Sample rate 96kHz, είσοδος S/PDIF. Στάθμη: -1dBFS, (κόκκινη καμπύλη) και -20dBFS (πράσινη).

Οι στατικές μετρήσεις του θορύβου έδειξαν ότι ο Canalot III είναι γενικώς μια ήσυχη συσκευή και η συμπεριφορά αυτή φαίνεται να υποστηρίζεται και από τον DAC του. O θόρυβος στο αδρανές κανάλι βρίσκεται κάτω από τα -100dBFS στην περιοχή των χαμηλών/μεσαίων συχνοτήτων και εμφανίζει ήπια αυξητική τάση ψηλά, ξεπερνώντας ελάχιστα τα -90dBFS στα 20kHz.
Το φάσμα θορύβου και παρεμβολών είναι, επίσης, πολύ καθαρό, χωρίς σημαντικές συνιστώσες και πάντα σε πολύ χαμηλή στάθμη.

Thumbnail Thumbnail

Θόρυβος σε αδρανές κανάλι.

Φάσμα θορύβου και παρεμβολών (wide band).

Η διαμόρφωση του σήματος από θόρυβο ακολουθεί παρόμοια λογική με όλα τα ευρήματα να βρίσκονται κάτω από τα -100dBu, έμμεσο δείγμα -εκτός των άλλων-ότι σε αυτή την περιοχή δεν υπάρχει σημαντική επίδραση από τοπικά παραγόμενο jitter.
Τέλος, η διαφωνία των καναλιών είναι σαφώς καλύτερη από αυτήν του τελικού σταδίου κινούμενη μεταξύ -70 και -80dB στην περιοχή των χαμηλών και μεσαίων συχνοτήτων (με το δεξί κανάλι να φαίνεται πιο ανθεκτικό) και κοντά στα -60dB στην περιοχή των υψηλών συχνοτήτων.

Thumbnail Thumbnail

Διαμόρφωση του σήματος από θόρυβο (Signal modulation noise). Σήμα αναφοράς: 23.995,50Hz, 96kHz.

Διαφωνία καναλιών.