Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 19/02/2013

avmentor.eu
Go to
avmentor.eu

ΜΕΤΑΤΡΟΠΕΑΣ D/A

LAB 12 DAC1 SE

Thumbnail_φωτο

Η ακουστική αξιολόγηση του DAC1 SE έγινε σε δύο στάδια. Το πρώτο, μεγαλύτερο σε διάρκεια, περιέλαβε ακροάσεις συμβατικών ψηφιακών δίσκων (16bit/44.1kHz) μέσω της ψηφιακής εξόδου του τρανσπόρτ αναφοράς (Teac Esoteric P70) η οποία ήταν αναλόγως ρυθμισμένη (με το upsampler εκτός λειτουργίας). Ωστόσο, κρίθηκε σκόπιμο να γίνει εκμετάλλευση της σχετικής δυνατότητας του P70 και έτσι ένα μέρος των ακροάσεων έγινε και πάλι με συμβατικά CD αλλά αυτή τη φορά με upsampling 2x, δηλαδή με sample rate 88.2kHz και μήκος λέξης 24bit. Στην πραγματικότητα η χρήση αυτή αντίκειται στις αρχές ενός μετατροπέα NOS (από την στιγμή που η διαδικασία τεχνητής αύξησης των δειγμάτων θεωρείται κατακριτέα) αλλά, σε κάθε περίπτωση είχε το ενδιαφέρον της, όπως θα δούμε.
Το υπόλοιπο σύστημα της δοκιμής ήταν το γνωστό. Η αναλογική έξοδος του DAC1 SE οδήγησε τον προενισχυτή Melos Plus Series Line, με τελικό ενισχυτή τον Parasound HCA3500 και ηχεία τα ATC SCM-50PSL. To δείγμα της δοκιμής συνοδευόταν από ένα καλώδιο τροφοδοσίας το οποίο κατασκευάζει η ίδια η LAB 12. Το Knack, όπως ονομάζεται, διαθέτει τρεις κλάδους ο κάθε ένας από τους οποίους αποτελείται από τρεις επικασσιτερωμένους αγωγούς OFC διατομής 6mm2 με διπλή μόνωση και θωράκιση στην φάση και τον ουδέτερο (η οποία καταστέλλει, σύμφωνα με την εταιρία το μεγαλύτερο ποσοστό των ηλεκτρομαγνητικών παρεμβολών) που τερματίζονται με υψηλής ποιότητας βύσματα με επικάλυψη ροδίου. Αν και η διατομή του (και η δυνατότητα παροχής ρεύματος) είναι μάλλον υψηλές για τις απαιτήσεις που μπορεί να έχει ο DAC1 SΕ μας έδωσε την αίσθηση ότι πρόκειται για μια καλή κατασκευή, προσεγμένη στις λεπτομέρειες της.

Από τις πρώτες στιγμές που θα ακούσεις τον μετατροπέα, σχηματίζεις την εντύπωση ότι βρίσκεσαι απέναντι από μια συσκευή η οποία έχει μια συγκεκριμένη άποψη για τα πράγματα, μια ηχητική ταυτότητα που αποκλίνει ελαφρώς από την αυστηρή τονική ουδετερότητα και προσπαθεί να κερδίσει τον ακροατή με διαφορετικό τρόπο. Αυτό δεν είναι κάτι ασυνήθιστο στον χώρο των συσκευών της υψηλής πιστότητας και στην περίπτωση του μετατροπέα της LAB 12 φαίνεται να έχει επιτυχία. Ο ακροατής γίνεται αποδέκτης μιας καλά εστιασμένης ηχητικής σκηνής της οποίας οι διαστάσεις είναι πολύ σαφείς και οι λεπτομέρειες σε πολύ καλό επίπεδο, τόσο κατά τον οριζόντιο άξονα όσο και κατά τον άξονα του βάθους. Το soundstage είναι διαυγές, έχει κίνηση και αρκετό αέρα μεταξύ των μεμονωμένων πηγών και, χωρίς να φέρνει τον ακροατή πολύ κοντά, προσφέρει πολλές λεπτομέρειες για την μείξη και την δομή της μουσικής σύνθεσης.

Φωτογραφία Φωτογραφία

Με τον DAC1 SE στη θέση του DAC το σύστημα αναφοράς κατέβηκε με άνεση αρκετά χαμηλά και η εξαντλητική αίσθηση λεπτομέρειας και ακρίβειας του D70 έδωσε την θέση της σε έναν πιο ατμοσφαιρικό, μετρημένα ασαφή, χαρακτήρα που γεμίζει άνετα τον χώρο και δημιουργεί μια πολύ οικεία εντύπωση στον ακροατή. Αυτό που έχασα σε δύναμη περιγραφής των ακραίων ηλεκτρονικών ήχων, το κέρδισα σε παρουσία και οφείλω να πω ότι η άποψη που εκφράζεται μέσω του DAC1 SE δεν με δυσαρέστησε καθόλου. Οι ανώτερες χαμηλές συχνότητες, όπου περιλαμβάνονται τα μεγάλα έγχορδα και τα κρουστά, αποδόθηκαν με ελάχιστα ίχνη έμφασης, όσο χρειάζεται για να υπογραμμιστεί η παρουσία τους και να τραβήξουν την προσοχή σου, αλλά με καλή λεπτομέρεια και περιγραφή του όγκου τους. Ως αποτέλεσμα, ο μετατροπέας περνάει άψογα την αίσθηση της ρυθμικής βάσης του κάθε κομματιού, δημιουργώντας μια ευχάριστη αίσθηση ροής των πραγμάτων και θέτει τις βάσεις για ξεκούραστες, πολύωρες ακροάσεις.
Σε παρόμοια λογική (όπως ίσως θα περίμενε κανείς) κινείται η συμπεριφορά του μετατροπέα στη μεσαία περιοχή. Ρέπει, μάλλον, προς την ξεκούραστη/ευχάριστη πλευρά των πραγμάτων, αφήνοντας υποσχέσεις ότι θα συγχωρήσει μια σκληρή/προβολική παραγωγή κάνοντας ελάχιστες θυσίες σε θέματα ακρίβειας. Οι ομάδες εγχόρδων και πνευστών της μεγάλης συμφωνικής ορχήστρας δεν χάνουν τίποτε από την φωτεινότητά και την σαφήνεια στην παρουσία τους ενώ οι σολίστ εστιάζονται με μεγάλη ακρίβεια και ρεαλιστική κλίμακα στον χώρο. Ο επίμονος ακροατής μπορεί, από την άλλη, να “ακούσει” την ταυτότητα του μετατροπέα στην περιγραφή της μεγάλης χορωδίας όπου η δομή της εικόνας και η κίνηση εμφανίστηκαν κάπως πιο ασαφείς σε σχέση με αυτό που έχω συνηθίσει από τον μετατροπέα αναφοράς. Η συνισταμένη όλων αυτών είναι, όπως και στην περίπτωση των χαμηλών συχνοτήτων, μια ατμοσφαιρική, αέρινη αίσθηση την οποία πολλοί θα αξιολογήσουν ως ιδιαίτερα θετική.
Στην περιοχή των υψηλών συχνοτήτων ο DAC1 SE ακούστηκε γρήγορος, σαφής και αρκούντως φωτεινός. Η ταχύτητα συνοδεύτηκε από καλό σώμα και κάπως γρήγορες αποσβέσεις σε ήχους με σημαντικό περιεχόμενο σε πολύ υψηλές συχνότητες και το αποτέλεσμα είναι να έχει ο ακροατής την αίσθηση ότι υπάρχει λεπτομέρεια και πειθαρχία στην περιγραφή αλλά και μια ελάχιστα στεγνή συμπεριφορά σε θέματα αρμονικού πλούτου. Σε κάθε περίπτωση, το τελικό αποτέλεσμα είναι πάντοτε ξεκούραστο και δεν θα ενοχλήσει ποτέ, ακόμη και σε πολύ υψηλές στάθμες. Κατά την διάρκεια της δοκιμής δεν ένοιωσα ποτέ την ανάγκη να μειώσω τη στάθμη του συστήματος, με τον DAC1 SE να ανταποκρίνεται άψογα σε θέματα δυναμικής αντίθεσης και περιγραφής ακραίων μουσικών εικόνων.

Άφησα για το τέλος την συμπεριφορά του μετατροπέα με upsampled σήματα στην είσοδο. Πρόκειται, όπως αποδείχθηκε, για ένα ενδιαφέρον πείραμα με ακουστά (στην περίπτωσή μου) αποτελέσματα. Ακούγοντας ένα μέρος του προγράμματος αναφοράς σε sample rate 24bit/88.2kHz διαπίστωσα μικρές αλλά ενδιαφέρουσες διαφορές οι οποίες εστιάστηκαν, κυρίως, σε θέματα εικόνας καθώς και στην συμπεριφορά στις υψηλές συχνότητες. Σε ο,τι αφορά την εικόνα αυτή κέρδισε λίγο σε αέρα και διαστάσεις χωρίς να χάσει τίποτε από την ακρίβειά της. Είχα την αίσθηση ότι βρισκόμουν, απλώς, απέναντι από μια μεγαλύτερη σκηνή. Ψηλά, επίσης, ο μετατροπέας ακούστηκε λίγο πιο αέρινος και πιο ξεκούραστος με πιο ανάγλυφη αίσθηση στην περιγραφή των οργάνων της περιοχής. Το αν αυτό είναι καλό ή κακό αφήνεται στην κρίση του εκάστοτε ακροατή (και είναι πολύ πιθανόν να σχετίζεται με το μουσικό υλικό αλλά και το υπόλοιπο σύστημα). Θυμίζω ότι το upsampling δεν προσφέρει περισσότερες πληροφορίες και, εν προκειμένω, ο μετατροπέας πραγματοποιεί αποκοπή των οκτώ ψηφίων τα οποία προστέθηκαν κατά την διαδικασία αυτή, με αποτέλεσμα το σύνολο της επεξεργασίας να είναι, το λιγότερο, αμφιλεγόμενο επί της αρχής. Θα έχει, σίγουρα, μεγάλο ενδιαφέρον ο τρόπος με τον οποίο θα ενσωματωθεί το interface της θύρας USB καθώς επίσης και το τελικό αποτέλεσμα που θα προκύψει όταν ο DAC1 SE κληθεί να διαχειριστεί σήματα με πραγματικό περιεχόμενο 24/96!

Τελικώς...

… στο μέτρο που ένας μετατροπέας αρχιτεκτονικής NOS αποτελεί μια σεβαστή άποψη (από τις πολλές) γύρω από το πώς πρέπει να υλοποιείται ένα ψηφιακό σύστημα, το πρώτο δείγμα γραφής της ελληνικής LAB 12 μόνο ικανοποίηση μπορεί να προκαλέσει. Έχουν γίνει προσεκτικές επιλογές σε καθοριστικά σημεία του κυκλώματος, η ποιότητα κατασκευής είναι καλή (με κορυφαία υλικά, όπου απαιτείται και ταιριασμένα ολοκληρωμένα μετατροπής d/a) και είναι σαφής η προσπάθεια για μια συσκευή αισθητικώς άψογη και σε λογική τιμή. Αν ψάχνετε έναν ήχο με χαρακτήρα, εκείνο το “κάτι” που θα ξεχωρίσει στο σύστημά σας και θα το φέρει πιο κοντά σε αυτό που θεωρείτε ιδανικό, ο DAC1 SE είναι μια από τις συσκευές που δεν θα πρέπει να διαφύγει της προσοχής σας. Ακούστε τον οπωσδήποτε!

LISTENING SESSIONS

Η ηχογράφηση έγινε με το master recorder DV-RA1000 της Tascam σε PCM (24bit/192kHz) και τα αρχεία που προέκυψαν βρίσκονται στο διαδίκτυο ώστε να μπορούν να αξιοποιηθούν από τους αναγνώστες. Η διαδικασία απαιτεί την εγκατάσταση του media player foobar2000 μαζί με το plug-in για την δυνατότητα εκτέλεσης δοκιμής double blind ΑΒΧ. Μετά την εγκατάσταση του λογισμικού, το μόνο που χρειάζεται να κάνετε είναι να κατεβάσετε τα αρχεία (θα το βρείτε σε μορφή .zip), να τα αποσυμπιέσετε, να το φορτώσετε στο foobar2000 και είτε απλώς να το ακούσετε, είτε, επιλέγοντας το μαζί με κάποιο άλλο (shift click), να ενεργοποίησετε την δοκιμή ABX.

TRACK LIST:

  1. Teac Esoteric P70/LAB 12 DAC1 SE (S/PDIF, 16bit/44.1kHz)
  2. Πηγή Αναφοράς: Τeac Esoteric P70/D70