Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 09/07/2013

avmentor.eu
Go to
avmentor.eu

HXEIO

Quad QPM1

Thumbnail_φωτο

Όντας ενεργό, το QPM1 δεν χρειάζεται φυσικά εξωτερικό τελικό ενισχυτή για να λειτουργήσει, επομένως για την αξιολόγησή του συνδέθηκε απευθείας στην έξοδο του προενισχυτή αναφοράς (Melos Plus Series Line). Ως πηγή, για το μεγαλύτερο μέρος της δοκιμής χρησιμοποιήθηκε το ζευγάρι Teac Esoteric P70/D70 με το τρανσπόρτ ρυθμισμένο σε upsampling 4x και με σύνδεσης διπλού AES-3 μέσω καλωδίων της Nirvana (DC-110). Ένα μικρό μέρος των ακροάσεων έγινε με ένα σύστημα πιο κοντά σε αυτό που είναι πιθανόν να συνοδεύσει το ηχείο στις περισσότερες περιπτώσεις και περιελάμβανε τον μετατροπέα d/a Wadia 121 Decoding Computer (ο οποίος δοκιμάζεται αυτή την περίοδο) και έναν υπολογιστή ο οποίος έτρεχε foobar2000.
Το μικρό μέγεθος του ηχείου το κάνει εύκολο στην τοποθέτηση του και το μόνο που θα πρέπει να προσέξει κανείς είναι να διατηρήσει μια μικρή απόσταση από τον πίσω τοίχο (ή ότι άλλο υπάρχει πίσω από το ηχείο) τόσο για να λειτουργήσουν καλύτερα τα bass reflex όσο και γιατί η ψύκτρα των ενισχυτών εκπέμπει αρκετή θερμότητα. Μη φανταστείτε τίποτε υπερβολικό, οτιδήποτε πάνω από είκοσι/τριάντα εκατοστά είναι αρκετό. Στο χώρο της δοκιμής, το ηχείο τοποθετήθηκε σε απόσταση περίπου 2.5 μέτρων από τον ακροατή με ίση απόσταση μεταξύ των ηχείων του ζεύγους. Για το ύψος στο οποίο θα πρέπει να τοποθετηθεί το ηχείο έγινε ήδη αναφορά στη σελίδα των μετρήσεων. Υπολογίστε ότι η περιοχή μεταξύ τουίτερ και γούφερ θα πρέπει να βρίσκεται στο ύψος των αυτιών του καθήμενου ακροατή. Η σύνδεση με τον προενισχυτή έγινε μέσω των single ended εισόδων, η στάθμη ρυθμίστηκε στη μεσαία θέση (όπως την καθορίζει το κεντρικό κλικ του σχετικού ρυθμιστικού) και μια αρχική, συγκριτική ακρόαση με το φίλτρο των χαμηλών συχνοτήτων ενεργοποιημένο επιβεβαίωσε την αρχική μας υποψία: Στον οικιακό χώρο, εκτός αν υπάρχει κάποιο πολύ συγκεκριμένο πρόβλημα ακουστικής, δεν έχει νόημα να το χρησιμοποιεί κανείς. Ίσως, να έχει κάποια αξία αν συνδυάσει κανείς τα QPM1 με κάποιο υπογούφερ.

Από την πρώτη στιγμή των ακροάσεων, το QPM1 έδειξε χαρακτηριστικά τα οποία δεν είναι δυνατόν να περάσουν απαρατήρητα, δεδομένης της κατηγορίας τιμής και της αρχιτεκτονικής του ηχείου. Εξαφανίζεται πολύ εύκολα από τον χώρο και δίνει την θέση του σε μια άψογα δομημένη εικόνα με πολύ καλό πλάτος και δυνατότητα εστιασμού μεμονωμένων πηγών και, επίσης πολύ καλό βάθος. Το μικρό μόνιτορ της Quad αναδείχθηκε σε ένα από τα καλύτερα ηχεία που έχουμε δοκιμάσει στον τομέα αυτό, κινούμενο πολύ κοντά στο ηχείο αναφοράς (ATC SCM-50PSL) σε o,τι αφορά την δυνατότητα που προσφέρει στον ακροατή να μπει “μέσα” στο πρόγραμμα και να ακούσει πολλές λεπτομέρειες, σχετικές με την μείξη και τα χαρακτηριστικά που έχει επιλέξει ο μηχανικός ήχου να περάσουν στο τελικό αποτέλεσμα. Η εικόνα εστιάζεται κοντά στον ακροατή, έχει σεβαστές διαστάσεις και ο αέρας μεταξύ των οργάνων μιας μικρής ορχήστρας είναι πραγματικά αξιοσημείωτος.
Οι κορυφαίες δυνατότητες του QPM1 στο σημείο αυτό συνδυάζονται άψογα με την ικανότητά του να λειτουργήσει σε αρκετά υψηλές στάθμες χωρίς να εμφανίζει ιδιαίτερα προβλήματα συμπίεσης. Φυσικά, το μέγεθος του ηχείου (τόσο σε επίπεδο μονάδας χαμηλών/μεσαίων, όσο και σε επίπεδο ισχύος) θέτει κάποιους περιορισμούς, ιδιαίτερα σε πρόγραμμα με σημαντικό περιεχόμενο στην περιοχή των χαμηλών συχνοτήτων αλλά αυτό είναι αναμενόμενο, επομένως δεν μπορεί να κριθεί αρνητικά. Όσο βρίσκεται εντός των ορίων του, αποδεικνύεται ιδιαίτερα ικανό να αποδώσει την δυναμική αντίθεση του προγράμματος και να περάσει στον χώρο ακρόασης μια αίσθηση αβίαστης παρουσίας και λεπτομέρειας στην περιγραφή που ικανοποιεί ιδιαίτερα και δημιουργεί την εντύπωση ότι ακούς ένα αρκετά μεγαλύτερο ηχείο.

Φωτογραφία Φωτογραφία

Όντας ένα ηχείο δηλωμένο ως “studio monitor”, το QPM1 είναι, εκ των πραγμάτων αναμενόμενο να διαθέτει μια φυσιογνωμία βασισμένη στην τονική ουδετερότητα και στην απουσία άποψης. Η προσδοκία αυτή ενισχύεται και από τις μετρήσεις του οι οποίες είναι ασυνήθιστα καλές για την κατηγορία τιμής σε ότι αφορά την απόκριση συχνότητας (ιδιότητα η οποία προφανώς δεν έχει προκύψει από τύχη, την έχουν κυνηγήσει οι της Quad, επί τούτου). Και, πραγματικά, το αποτέλεσμα φαίνεται να δικαιώνει τις προσδοκίες αυτές, καθώς το QPM1 επέδειξε αξιοσημείωτες δυνατότητες στην περιγραφή του μεγαλύτερου μέρους του φάσματος παραμένοντας πάντοτε στην πλευρά της ακρίβειας.
Ο ακροατής γίνεται αποδέκτης μιας καλά δεμένης, γρήγορης και γεμάτης λεπτομέρειες περιοχής χαμηλών συχνοτήτων οι οποίες περιγράφονται με πολύ καλή ταχύτητα και υπολείπονται, όπως θα περίμενε κανείς, σε όγκο και σώμα στο κατώτερο άκρο του φάσματος, με το ρυθμικό μέρος του προγράμματος και τα σχετικά όργανα να αποδίδονται όσο πρέπει γρήγορα και σαφή, τα μεγάλα έγχορδα να έχουν καλή παρουσία και τον όγκο της μεγάλης ορχήστρας να είναι παρών και αξιοποιήσιμος αν και όχι επιβλητικός. Όσον αφορά στην τελευταία αυτή παρατήρηση, μια πολύ ενδιαφέρουσα λύση θα ήταν η υποβοήθηση του QPM1 με κάποιο, επίσης ενεργό, μικρό υπογούφερ και είναι κρίμα που η εταιρία δεν έχει ήδη μια δική της πρόταση, η οποία θα αποτελούσε μια εξαιρετική οδό αναβάθμισης (υπάρχουν βεβαίως αρκετές προτάσεις άλλων κατασκευαστών για όποιον θέλει να ψάξει το πράγμα προς αυτή την κατεύθυνση).

Η μεσαία περιοχή αποδείχθηκε ιδιαίτερα διαφανής και το ηχείο φάνηκε παραπάνω από ικανό να μεταφέρει λεπτομέρειες στην άρθρωση και την θέση των σολίστ, να περιγράψει την κίνηση της χορωδίας σε μεγάλα χορωδιακά έργα και, ταυτόχρονα, να μην φορτωθεί στον ακροατή καταπιέζοντάς τον, παρά το γεγονός ότι ως μόνιτορ μια λογική “in your face” την έχει και δεν προσπαθεί να την κρύψει καθόλου. Είναι ενδεικτικό ότι σε όλη την διάρκεια της δοκιμής δεν έπιασα τον εαυτό μου να χαμηλώνει την στάθμη (δείγμα ότι το ηχείο είναι ξεκούραστο) αν και κατά περίπτωση το QPM1 δεν θα διστάσει να αποκαλύψει έναν δίσκο με σημαντικές ανισότητες στο φάσμα, το τίμημα της ακρίβειας, το οποίο κατά τη γνώμη μου αξίζει να πληρώσει κανείς.
Ψηλά, η επιλογή της Quad να στήσει το QPM1 με μια ήπια, λογική μπορεί να πει κανείς, αποκοπή που ξεκινά από τα 19kHz φαίνεται να δικαιώνεται, πιθανότατα χάρις στην πολύ καλή ομοιογένεια που επιδεικνύει το ηχείο στην πιο κρίσιμη περιοχή μεταξύ 2kHz-8kHz. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι με ένα άλλο τουίτερ η απόκριση θα μπορούσε να είναι ευρύτερη και πιο εντυπωσιακή αλλά το QPM1 φαίνεται να είναι μια επιτυχημένη άσκηση συμβιβασμού κόστους/ποιότητας που αξίζει να σεβαστεί κανείς, ιδιαίτερα με βάση το ότι δεν φάνηκε να του λείπει κάτι όσον αφορά την αίσθηση της έκτασης και του αρμονικού πλούτου, δεδομένης της κατηγορίας τιμής. Αντιθέτως, ο ακροατής γίνεται αποδέκτης μιας ισορροπημένης συμπεριφοράς με πολύ καλά χαρακτηριστικά ταχύτητας (αλλά και μια υποψία λέπτυνσης κοντά στο άνω όριο) που αποτελούν την φυσική συνέχεια των δυνατοτήτων του ηχείου στο υπόλοιπο φάσμα ώστε να δημιουργείται τελικώς ένα αποτέλεσμα που ακούγεται πλήρες και ευχάριστο.

Τελικώς...

... φαίνεται ότι έχουμε να κάνουμε με μια ευχάριστη έκπληξη. Το QPM1 είναι πραγματικά ένα καλοστημένο, μικρό, ενεργό μόνιτορ με βασικό άξονα την ακρίβεια και τις δυνατότητες περιγραφής των δυναμικών που μπορεί να υποστηρίξει με χαρακτηριστική άνεση μια ποικιλία συστημάτων και απαιτήσεων σε τιμή που, πραγματικά, είναι λογική. Προτείνεται ανεπιφύλακτα!