Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 01/10/2013

avmentor.eu
Go to
avmentor.eu

ΗΧΕΙΟ

Quadral Aurum Orkan VIII

Thumbnail

Η ανηχοϊκή μέτρηση του Orkan VIII (σε απόσταση 2m), αποκαλύπτει ένα ηχείο με μικρές αποκλίσεις στην περιοχή των μεσαίων (πάνω από τα 500Hz) και των υψηλών συχνοτήτων, καθώς η μέγιστη διακύμανση της ευαισθησίας υπολογίστηκε στα +/-3dBSPL περίπου, επίδοση που προϊδεάζει για ομοιογενή απόδοση των συγκεκριμένων περιοχών. Το εύρος των αποκλίσεων είναι γενικά μικρό (επομένως θα πρέπει να αναμένεται μικρή μόνο επίδραση στην ηχητική ταυτότητα του ηχείου) με πιο αξιοσημείωτη, μια βύθιση περί τα 3dB στην περιοχή 2-4kHz.
H ψευδοανηχοϊκή απόκριση η οποία προκύπτει με συνδυασμό ανηχοϊκής/near field μέτρησης επιβεβαιώνει την αρχική εντύπωση περί ενός ισορροπημένου ηχείου. Και εδώ, η μέγιστη απόκλιση παραμένει στο επίπεδο των +/-3dB (μάλιστα είναι λίγο μικρότερη, επειδή η εξομάλυνση κατά 0.33oct “κρύβει” την μικρή αιχμή στα 10kHz, η οποία υπάρχει στο διάγραμμα της ανηχοϊκής μέτρησης) και συνολικά το Orkan VIII δεν φαίνεται να έχει συμπεριφορά που θα τονίσει ή θα υποβαθμίσει κάποια περιοχή. Ο συνήθης τονισμός των χαμηλών, περί τα 100Hz, συχνοτήτων υπάρχει κι εδώ αλλά είναι μόλις 1.2dBSPL πάνω από τη μέση ευαισθησία (η οποία υπολογίστηκε ως μέση τιμή στην περιοχή 125Hz-16kHz στα 86.3dBSPL/2.83Vrms/m), δείγμα ότι η Quadral έχει επιλέξει ένα συντηρητικό voicing που δεν επενδύει στην υπερβολή. Χαμηλά, το ηχείο κατεβαίνει στα 40Hz (-6dB με αναφορά τα 200Hz) ενώ στην περιοχή των υψηλών συχνοτήτων το άνω όριο βρίσκεται στα 32kHz (με αναφορά την μέση τιμή ευαισθησίας). Η αρκετά μεγάλη έκταση του Orkan VIII ψηλά που φαίνεται στη σχετική μέτρηση, ίσως είναι ακόμη μεγαλύτερη, αλλά το σύστημα μέτρησης έχει και αυτό τους περιορισμούς του (σχετικούς με την απόκριση του μικροφώνου και το επιλεγμένο sample rater), επομένως είναι κάτι που δεν επιβεβαιώθηκε. Τα σημεία της τυπικής αποκοπής (-3dB με αναφορά τη μέση ευαισθησία, βρίσκονται στα 56Hz και τα 27kHz αντιστοίχως). Η σύγκριση της απόκρισης επί του άξονα και της μέσης απόκρισης εκτός άξονα δείχνει αυτό που θα περίμενε κανείς από ένα καλοσχεδιασμένο ηχείο: Οι σχετικές καμπύλες συμπίπτουν στις περιοχές των χαμηλών, μεσαίων και υψηλών συχνοτήτων, μέχρι τα 4kHz περίπου και από το σημείο αυτό αρχίζει να παίζει ρόλο η κατευθυντικότητα του τουίτερ η οποία πάντως δεν δημιουργεί εκπλήξεις. Η μέση απόκριση εκτός άξονα είναι πανομοιότυπη με αυτήν που πήραμε επί του άξονα με εξαίρεση μια ήπια αποκοπή η οποία αυξάνεται σε συνάρτηση με την συχνότητα.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/2.83V/m). Ανηχοϊκή μέτρηση σε απόσταση 2m (συχνότητες πάνω από τα 500Hz).

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/2.83V/m) με εξομάλυνση 0.33oct. Συνδυασμός far field/near field ψευδοανηχοϊκής μέτρησης. Μέτρηση επί του άξονα (κόκκινη καμπύλη) και μέση τιμή μετρήσεων εκτός άξονα (Listening Window, πράσινη καμπύλη).

Η σύνθετη αντίσταση το Orkan VIII κατεβαίνει αρκετά χαμηλά σε μέτρο, με ελάχιστη τιμή τα 3.6Ω στα 110Hz, περίπου, και η μέγιστη τιμή της στο ακουστικό φάσμα είναι 14Ω μια σχετικώς μικρή διακύμανση που κάνει το ηχείο κατάλληλο για οδήγηση και από ενισχυτές με μικρό συντελεστή απόσβεσης. Η συχνότητα συντονισμού του bass reflex υπολογίστηκε στα 38Hz περίπου. Η φάση της εμπέδησης κυμαίνεται μεταξύ +/-36 μοιρών, με το μεγαλύτερο μέρος του φάσματος να καθορίζεται από επαγωγική συμπεριφορά. Τα σημεία ελάχιστης αντίστασης (3.8Ω/38Hz και 3.6Ω/110Ηz) είναι ηπίως χωρητικά (με φάση -14 και -8 μοίρες αντιστοίχως) επομένως μπορούμε να περιμένουν μικρή μόνο θερμική καταπόνηση του σταδίου ισχύος του ενισχυτή. Τα ευρήματα (ευαισθησία, ελάχιστη αντίσταση) δεν συνηγορούν υπέρ μιας οδήγησης με λίγα βατ (χωρίς και να την αποκλείουν, αν γίνουν παραχωρήσεις σε θέματα στάθμης), αλλά -από την άλλη- ένας τυπικά καλός ολοκληρωμένος ή τελικός ενισχυτής μέτριας/υψηλής ισχύος, φαίνεται να αρκεί και με το παραπάνω.
Η βηματική απόκριση του ηχείου αποκαλύπτει ένα σύστημα χωρίς σοβαρά προβλήματα. Η σχεδίαση δεν είναι χρονικώς ευθυγραμμισμένη στην περιοχή των συνηθισμένων αποστάσεων ακρόασης (η μέτρηση έγινε στα 2m), καθώς η άφιξη της ενέργειας από τους τρεις δρόμους διαφοροποιείται σαφώς (με το τουίτερ να προηγείται, να ακολουθεί το μιντ και στην συνέχει οι χαμηλές συχνότητες, όλα σε φάση) με την μετάβαση από δρόμο σε δρόμο να γίνεται ομαλά, χωρίς ορατά προβλήματα. Η απόσβεση φαίνεται να γίνεται, επίσης, ομαλά.

Thumbnail Thumbnail

Μέτρο και φάση της εμπέδησης (πράσινη και κόκκινη καμπύλη αντιστοίχως).

Βηματική απόκριση

Το διάγραμμα αποσβεννυμένων φασμάτων περιλαμβάνει μια περιοχή με αρκετά αργή απόσβεση γύρω από την συχνότητα cross του μιντ/γούφερ με το τουίτερ (συνηθισμένη εικόνα για τα περισσότερα ηχεία) και στη συνέχεια μια σειρά από σαφείς, στενούς σε εύρος αλλά γρήγορους στην απόσβεσή τους συντονισμούς με ισχυρότερους αυτούς που βρίσκονται γύρω και πάνω από τα 10kHz. Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι οι χρόνοι απόσβεσης των συντονισμών αυτών δεν ξεπερνούν σε καμία περίπτωση το 1.2mS (για εξασθένηση -25dBr) εύρημα που κατατάσσει το Orkan σε ένα από τα γρήγορα ηχεία που έχουμε μετρήσει τον τελευταίο καιρό.
Το διάγραμμα της πολικής απόκρισης στο οριζόντιο επίπεδο είναι, περίπου, το αναμενόμενο με βάση την σύγκριση της απόκρισης επί του άξονα και της μέσης απόκρισης εκτός άξονα. Έχουμε να κάνουμε, προφανώς, με ένα ηχείο που εκπέμπει ομαλά στον χώρο, δημιουργώντας ομοιογενείς ανακλάσεις και είναι κατάλληλο να το ακούσει κανείς και από μεγάλες αποστάσεις (υπό την προϋπόθεση ότι οι ανακλάσεις αυτές διατηρούνται χωρίς να παραμορφώνονται από διάφορες επεμβάσεις με υλικά ή εμπόδια). Στο σχετικό διάγραμμα, φαίνεται ότι η απόδοση του ηχείου παραμένει μέσα στο όριο των -6dB για γωνίες πολύ μεγαλύτερες των +/-30 μοιρών (στα 16kHz η σχετική μέτρηση δείχνει 67 μοίρες για την ακρίβεια). O συντελεστής κατευθυντικότητας του ηχείου (Q) κυμαίνεται μεταξύ 2 και 3.9 για την περιοχή των μεσαίων/υψηλών συχνοτήτων και φτάνει το 6.7 στις πολύ υψηλές συχνότητες, όπου -όπως είναι αναμενόμενο- το τουίτερ “στενεύει” αισθητά, χωρίς όμως υπερβολές. Με βάση τα ευρήματα αυτά, δεν είναι απαραίτητη η στροφή των ηχείων προς τον ακροατή.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα CSD (αποσβεννυμένων φασμάτων), ανηχοϊκή μέτρηση στον ακουστικό άξονα.

Διάγραμμα πολικής απόκρισης στο οριζόντιο επίπεδο. Συχνότητες: 1kHz (κόκκινη καμπύλη), 2kHz (πράσινη καμπύλη), 4kHz (γκρι καμπύλη), 8kHz (πορτοκαλί καμπύλη) και 16kHz (μοβ καμπύλη)