Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 20/10/2015

avmentor.net
Go to
AVMENTOR.net

ΗΧΕΙΟ ΔΑΠΕΔΟΥ

Rois Acoustics Kalypso Passive

Rois Acoustics Kalypso Passive

Η ακουστική αξιολόγηση του Kalypso έγινε σε δύο στάδια με μοναδική διαφοροποίηση τον τελικό ενισχυτή που κλήθηκε να τα οδηγήσει. Το μεγαλύτερο μέρος των ακροάσεων έγινε με το γνωστό σύστημα αναφοράς (Teac Esoteric P70/D70, dCS Puccini U-Clock, Melos Plus Series Line, Parasound HCA-3500) αλλά για κάποιες ώρες τον (μάλλον υπερβολικό για την συγκεκριμένη περίπτωση HCA-3500 και τον προενισχυτή) αντικατέστησε ο ΦΩΣ 211, ένας ελληνικής κατασκευής λαμπάτος single ended βασισμένος στην ομώνυμη λυχνία, τον οποίο είχαμε για δοκιμή (η οποία θα δημοσιευθεί σύντομα). H επιλογή του συγκεκριμένου ενισχυτή δεν είναι, βεβαίως, τυχαία. Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα σχεδιάσεων όπως το Kalypso Passive είναι, ακριβώς, το ότι μπορούν να οδηγηθούν εύκολα και σε υψηλές στάθμες από ενισχυτές μικρής ισχύος όπως είναι οι single ended με λυχνίες.
Η τοποθέτηση του ηχείου στον χώρο δεν κρύβει κάποιες ιδιαίτερες δυσκολίες. Φυσικά το μέγεθός του (και κυρίως το βάθος του που ξεπερνά αρκετά το μισό μέτρο) θέτουν κάποιες απαιτήσεις αλλά αυτό είναι κάτι το αναμενόμενο. Στο τελικό στήσιμο τα ηχεία απείχαν μεταξύ τους κάτι παραπάνω από 2.5 μέτρα με την απόσταση από το πίσω όριο να είναι περί τα 20 εκατοστά και τον ακροατή στην κορυφή του ισοπλεύρου τριγώνου, όπως προβλέπεται.

Η πρώτη εντύπωση που έχει κανείς ακούγοντας το Kalypso είναι αυτή ενός ευχάριστου, μαλακού και ήπιου ηχείου στο οποίο ο χαρακτήρας και η τονική ακρίβεια βρίσκονται σε μια σωστή ισορροπία. Ο ακροατής απολαμβάνει μια πολύ καλά χωροθετημένη στερεοφωνική εικόνα, με πολύ σαφή όρια και πολύ καλή αίσθηση του βάθους, ενώ ταυτόχρονα το ηχείο δημιουργεί την εντύπωση ότι δεν θα κουράσει ποτέ, ακόμη και σε υψηλές στάθμες, ενίοτε μάλιστα ότι θα συγχωρήσει μια σκληρή ηχογράφηση στρογγυλεύοντας λίγο το συνολικό αποτέλεσμα, ενώ διατηρεί μια φωτεινή αίσθηση και έναν δυναμισμό που δεν τον περιμένεις, με βάση το μοναδικό οκτάιντσο που βλέπεις τοποθετημένο στη μπάφλα. Κι όμως, το Kalypso μπορεί να δημιουργήσει πολύ σοβαρές στάθμες (ακόμη και με μικρούς σε βατ ενισχυτές) και να σεβαστεί τα μακροδυναμικά του προγράμματος, δηλαδή -με απλά λόγια- δεν θα σε εκθέσει ποτέ ζητώντας σου επειγόντως να μειώσεις τη στάθμη όταν το περιεχόμενο γίνει δύσκολο. Ως πρόσθετο στοιχείο προς αυτή την κατεύθυνση (και δείγμα γραφής για την ενεργό έκδοση) μπορεί, ασφαλώς, να θεωρηθεί η άνεση με την οποία έφερε σε πέρας τις ακροάσεις οι οποίες περιελάμβαναν ισοσταθμιστή ακουστικής, κάτι που θα πρέπει -κατά πάσα πιθανότητα- να αποδοθεί στις σχετικώς μεγάλες διαδρομές του μεγαφώνου. Αν και το όριο υπάρχει, αυτό είναι αρκετά ψηλά και, το κυριότερο, μπορείς να το προσεγγίσεις ακόμη και με μικρούς ενισχυτές.

Rois Acoustics Kalypso Passive Rois Acoustics Kalypso Passive

Η εμπειρία των ανθρώπων της Rois φαίνεται ξεκάθαρα στην συμπεριφορά του Kalypso στην περιοχή των χαμηλών συχνοτήτων. Στο κατώτερο όριο το ηχείο φάνηκε να διαθέτει καλή έκταση αλλά, περισσότερο, πολύ καλό έλεγχο και δυνατότητες περιγραφής των λεπτομερειών που δεν κρύβονται πίσω από υπερβολές στην απόδοση του σώματος. Το ηχείο δεν ακούγεται επιβλητικό, αλλά σε σύντομο χρονικό διάστημα αντιλαμβάνεσαι ότι γεμίζει τον χώρο όπως πρέπει, διατηρεί τις ισορροπίες και περιγράφει τα όργανα της περιοχής στη σωστή κλίμακα. Τα ρυθμικά μέρη στην περιοχή αποδίδονται ευχάριστα, με αίσθηση πληρότητας και ταχύτητας που θα ικανοποιήσει πλήρως τον απαιτητικό ακροατή.
Η μεσαία περιοχή του ηχείου είναι ίσως το πιο δυνατό του κομμάτι. Έχει καλό παλμό και δυνατότητα περιγραφής της λεπτομέρειας ακόμη και σε πολύ “φορτωμένο” πρόγραμμα και ο ακροατής απολαμβάνει ένα ηχείο ζωντανό, ευχάριστο και με αίσθηση ταχύτητας. Η εικόνα εστιάζεται σε σωστή απόσταση από τον ακροατή και το τελικό αποτέλεσμα που πήρα ήταν σαφώς λιγότερο επιθετικό σε σχέση με το ηχείο αναφοράς, με αποτέλεσμα να δημιουργείται η εντύπωση ότι το πρόγραμμα ρέει καλύτερα και δεν θα προβληματίσει ακόμη και σε περιπτώσεις που εγγενώς έχει κάποια σκληρότητα (εξ ου και ο ανεκτικός χαρακτήρας που περιέγραψα στις πρώτες εντυπώσεις). Εδώ, εν προκειμένω, το ηχείο έχει κάποια “άποψη”, η οποία δεν ενοχλεί καθόλου, αντιθέτως, στις περισσότερες περιπτώσεις είναι και επιθυμητή. Συνδυάστε αυτή τη συμπεριφορά με έναν λαμπάτο single ended ειδικών αποστολών και θα βρεθείτε απέναντι από ένα σύστημα που γίνεται μέρος της μουσικής και -είμαι βέβαιος- θα ενθουσιάσει πολλούς ακροατές με τις εξαιρετικές δυνατότητές του στην περιγραφή της ανθρώπινης φωνής η οποία έχει πολύ καλή παρουσία στον χώρο, τόσο ως σόλο (με πολύ καλό αέρα και σαφήνεια στην περιγραφή της θέσης) όσο και ως χορωδία η οποία αποδόθηκε στο σωστό μέγεθος και όσο πρέπει επιβλητική.

Η περιοχή των υψηλών συχνοτήτων ακούστηκε μαλακή και ευχάριστη, με σαφή παρουσία και χωρίς το παραμικρό ίχνος σκληρότητας. Το ηχείο διαθέτει καλό αρμονικό πλούτο και είναι διαφανές, ελάχιστα στεγνό (κάτι που θα γίνει εμφανές με ηχογραφήσεις υψηλής ανάλυσης που έχουν κάποιο περιεχόμενο πάνω από τα 20kHz και τείνουν να ακούγονται ιδιαίτερα αέρινες), με εξαιρετικό σώμα και αποσβέσεις στα όργανα της περιοχής. Κατά περίπτωση, ίσως δημιουργεί την αίσθηση ότι είναι λίγο αργό στα μέτωπα σε σχέση με το ηχείο αναφοράς. Το αποτέλεσμα αυτών των χαρακτηριστικών είναι υψηλές συχνότητες από τις οποίες δεν φαίνεται να λείπει τίποτε σημαντικό και θα ικανοποιήσουν σε κάθε είδος προγράμματος. Το γεγονός, τέλος, ότι έχουμε να κάνουμε με ένα μόνο μεγάφωνο και το ηχείο προσομοιάζει αρκετά μια σημειακή πηγή, δίνει ενδιαφέρουσες δυνατότητες στο θέμα της εικόνας. Το Kalypso αποδίδει με χαρακτηριστική ευκολία τα στοιχεία της ηχογράφησης που περιγράφουν τον χώρο και τις σχετικές θέσεις και την κίνηση των οργάνων (σόλο και ομάδων) και μπορεί να διαχειριστεί δύσκολες λεπτομέρειες (όπως η μείξη πηγών σε αντίθεση φάσης) με μεγάλη μαεστρία δημιουργώντας ένα πολύ αξιόλογο ηχητική πεδίο.

Τελικώς...

...δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η προσπάθεια της Rois για την δημιουργία ενός ηχείου μεγάλων απαιτήσεων που θα είναι βασισμένο στην ιδιαίτερα διαδεδομένη άποψη περί της απλότητας (full range, χωρίς crossover) είναι άκρως επιτυχημένη. Το παθητικό Kalypso είναι ένα εύκολο στην οδήγησή του, ευαίσθητο ηχείο με πολύ καλή τονική ισορροπία και προσεκτικά υπολογισμένη ταυτότητα που θα τιμήσει κάθε είδος μουσικής και κέρδισε με εντυπωσιακή άνεση την εκτίμησή μας. Ξεκούραστο, δυναμικό και ευχάριστο, αναδεικνύεται, καταρχήν, σε μια πρώτης τάξης πρόταση για όσους αναζητούν ένα ταίρι για τον single ended τους και για όσους θεωρούν ότι το απλούστερο είναι, τελικώς, καλύτερο και, στη συνέχεια, αποτελεί μια πολύ καλή βάση επάνω στην οποία θα κτιστεί η ενεργή, ψηφιακώς αντισταθμισμένη έκδοση, την οποία και αναμένουμε εναγωνίως...