Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 01/07/2003 


english abstract

Πρωτοσέλιδο Aρχείο Νέων Αρθρα Τεχνολογία HowTo Δίσκοι Αναφοράς Links Contact About

LOCATION BAR►ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ►HIGH RESOLUTION AUDIO► ΠΟΛΥΚΑΝΑΛΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ...

AV BLOG 

SITE MAP

 
  Πηγές Phantom: Η ουσία του πράγματος...

Η ιστορία των πολυκαναλικών συστημάτων,  Ακουστική Αντίληψη και εστιασμός πηγών στο χώρο,  Εικονικές πηγές (phantom sources),  To stereo 3-0,  To stereo 3-1,  To stereo 3-2,  Παραλλαγές του stereo 3-2 (3-3/3-4),  Tο 10.2 του Tomlinson Holman,  Το 2+2+2 του Werner Dabringhaus

 

ΚΟΡΥΦΗ...

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

Tην λέξη phantom θα την συναντήσατε για πρώτη φορά, το πιθανότερο, στην λειτουργία του ενισχυτή που επιτρέπει την δημιουργία ενός εικονικού κεντρικού ηχείου.  Στην πραγματικότητα, οι phantom πηγές είναι η ουσία του stereo.  H αρχή τους φαίνεται στο σχήμα 1. Εκεί, μπορείτε να δείτε δύο πηγές που δημιουργούν από μία ITD στο ακουστικό σύστημα ενός ακροατή.  Aν το σχήμα μας είναι συμμετρικό και οι πηγές μας ίδιες, δεν υπάρχει τρόπος να καταλάβουμε ότι οι πηγές είναι εκεί που είναι.  Ακουστικά, τις "βλέπουμε" στην μέση. Ο μηχανισμός που μας επιτρέπει να διαχωρίσουμε μία ηχητική πηγή που βρίσκεται πραγματικά στο κέντρο από δύο όμοιες που απλώς δημιουργούν ένα κεντρικό είδωλο, βασίζεται στο φαινόμενο της προπορείας (precedence effect):  Μία ελάχιστη καθυστέρηση στην μία πηγή αρκεί για να αξιοποιηθούν από τον εγκέφαλο πληροφορίες στάθμης και χρόνου και να προσδιοριστεί μία κατεύθυνση από όπου έρχεται ο ήχος, συγκεκριμένα, η κατεύθυνση της "πρώτης" πηγής.  Το μοντέλο είναι λογικό και έχει αναπτυχθεί από τους πρωτόγονους ανθρώπους: η "πρώτη" πηγή είναι ή πιο κοντά μας,ή κινήθηκε πρώτη είναι δηλαδή πιθανόν πιο επικίνδυνη.
ΣΧΗΜΑ 1: Σε αντίθεση με την αμφιωτική ακοή, μίας πηγής όπου βασικό ρόλο παίζει η ITD, στην ακοή δύο ηχητικών πηγών σημαντικότερο ρόλο παίζει το φαινόμενο της προπορείας (preceding effect)

ΚΟΡΥΦΗ...

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

Η ουσία είναι ότι εισάγοντας καθυστερήσεις (ή ηχογραφώντας πραγματικές καθυστερήσεις) μπορούμε να δημιουργήσουμε phantom ηχητικές πηγές, να δώσουμε δηλαδή πληροφορίες τέτοιες που θα επιτρέψουν σε έναν ακροατή να τις εστιάσει στον χώρο σαν να υπήρχαν πραγματικά εκεί!  Η παρατήρηση αυτή είναι η βάση της δικαναλικής στερεοφωνίας και φαίνεται παραστατικά στο σχήμα 2. Στην πράξη, κατά την ηχογράφηση, μπορούμε να ρυθμίσουμε τις σχετικές στάθμες και τις φάσεις των αρχικών μας καναλιών (τα οποία μπορεί να είναι σχεδόν άπειρα, στην πράξη όσα θέλουμε) έτσι ώστε αυτά να μεταφραστούν σε phantom πηγές κατά την ακρόαση ενός συστήματος με δύο πηγές. Στα χαρτιά, δεν φαίνεται να υπάρχει πρόβλημα στο να δημιουργήσουμε ένα σφαιρικό ηχητικό πεδίο 2π sterads γύρω από τον ακροατή. Στην πράξη όμως, υπάρχουν σημαντικά προβλήματα.
ΣΧΗΜΑ 2: Η εισαγωγή διαφορών στάθμης και φάσης ανάμεσα σε δύο πηγές μπορεί να δημιουργήσει την εντύπωση μή υπαρκτών (phantom) πηγών.

ΚΟΡΥΦΗ...

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

O ανθρώπινος εγκέφαλος βασισμένος στα φαινόμενα προπορείας και στις ενδοωτικές χρονικές διαφορές, δεν είναι σε θέση να αντιληφθεί την θέση μίας πηγής επάνω σε μία περιφέρεια κύκλου δηλαδή σε 360 μοίρες γύρω από αυτόν.  Για την ακρίβεια η ικανότητά στον εστιασμό πηγών εντελώς εμπρός και εντελώς πίσω μας διαφέρει,ενώ η ικανότητά μας να εστιάσουμε ηχητικές πηγές στο πλάι μας είναι επίσης σημαντικά μειωμένη με τέτοια συστήματα. Τα προβλήματα αυτά υπάρχουν κυρίως στον ενδιάμεσο χώρο ανάμεσα στις πραγματικές πηγές (τα ηχεία δηλαδή) εκεί όπου θα έπρεπε να υπάρχουν οι phantom πηγές μας. Ετσι η εικόνα δείχνει να "πηδάει" από ηχείο σε ηχείο χωρίς να μεταβαίνει μέσω του ενδιάμεσου χώρου.  Ενα εξαιρετικά απλοποιημένο διάγραμμα των δυνατοτήτων εστίασης φαίνεται στο σχήμα 3. Στην πραγματικότητα ένα τέτοιο διάγραμμα, πειραματικά προσδιορισμένο (Ratliffe, BBC Research & Development, 1974) έχει περισσότερο την  μορφή παραμορφωμένου τετράφυλλου με τους πλευρικούς του λοβούς σημαντικά συμπιεσμένους και με μεγάλες αποκλίσεις. Την αρνητική αυτή ιδιότητα του ακουστικού μας συστήματος όταν έρχεται αντιμέτωπο με συμβατικές τεχνολογίες phantom πηγών την χρησιμοποιούν κατά κόρον οι επίσης συμβατικές μείξεις που προσπαθούν να εκμεταλευθούν συστήματα με ηχεία πίσω ή στα πλάγια του ακροατή: Οι γρήγορες κινήσεις και οι σαφώς εστιασμένοι στα ηχεία, ήχοι καθώς επίσης και εντελώς ασαφείς "αντηχήσεις" αποδίδονται καλά.  Το πρόβλημα ξεκινά όταν απαιτείται η δημιουργία μίας ολοκληρωμένης σαφούς εικόνας πίσω από -και δίπλα στον ακροατή.  Και παραμένει, προς το παρόν, ένα άλυτο πρόβλημα.
ΣΧΗΜΑ 3: Ο ανθρώπινος εγκέφαλος δεν μπορεί να εστιάσει phantom ηχητικές πηγές στις λευκές περιοχές βασισμένος μόνο στο φαινόμενο της προπορείας και στις διαφοροποιήσεις χρόνου και στάθμης. Το σχήμα είναι απλοποιημένο.  (πηγή: "Spatial Audio", Francis Rumsey, σελ 32, Ratliffe, BBC Research & Development, 1974)

ΚΟΡΥΦΗ...

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

Η Μεγάλη Πορεία του multichannel

Ο ακούσιος εφευρέτης των phantom πηγών ήταν ο Clement Ader, ο οποίος το 1881 (!) τοποθέτησε μία σειρά μικροφώνων κατά μήκος της σκηνής στην όπερα του Παρισιού και μετέδωσε το σήμα τους σε διπλά τηλεφωνικά ακουστικά από όπου οι επισκέπτες της διάσημης τότε έκθεσης μπορούσαν να ακούσουν την πρώτη διάταξη phantom πηγών.  Οι ανα χείρας βιβλιογραφικές αναφορές δεν δίνουν λεπτομέρειες για τον τρόπο μίξης των σημάτων από τα μικρόφωνα ούτε και σχολιάζουν το ίδιο το αποτέλεσμα.  Σίγουρα ήταν κάτι πολύ μπροστά για το τεχνολογικό γίγνεσθαι της εποχής. Αν θέλαμε να χωρίσουμε τα 120 περίπου χρόνια του multichannel σε περιόδους (μία αγαπημένη ασχολία των ιστορικών) θα μπορούσαμε να δούμε τρείς αλληλοεπικαλυπτόμενες:  Την περίοδο πρό του κινηματογραφικού πολυκαναλικού ήχου η οποία ξεκινά  το 1934 με το τρικαναλικό στέρεο των Steinberg και Snow και λήγει μέσα στην δεκαετία του '70, πρίν το 1980 με το θνησιγενές 4-2-4 matrix (την τετραφωνία δηλαδή),  την περίοδο του κινηματογραφικού πολυκαναλικού ήχου που ξεκίνησε περί το 1950 (αμέσως μετά την πειραματική από απόψεως soundtrack "Φαντασία") και  εξελίσσεται μέχρι σήμερα με αποκορύφωμα τα ψηφιακά συστήματα stereo 3-2 και τέλος την περίοδο του ψηφιακού διακριτού πολυκαναλικού ήχου υψηλής ανάλυσης που αποτελεί αυτή την στιγμή το πεδίο έρευνας και ξεκίνησε με την παρουσίαση των συστημάτων SACD και DVD-Audio. Ανάμεσα στις περιόδους αυτές παρουσιάστηκαν τεχνικές που δεν έφθασαν στον εμπορικό χώρο όπως η "Aμπιφωνία" (Ambiphonics) του Κeibs που παρουσιάστηκε το 1960 και προέβλεπε εμπλουτισμό του στερεοφωνικού σήματος με αντηχήσεις από κάποια ηχεία τοποθετημένα πίσω από τον ακροατή και την εξαιρετικά κομψή αλλά εμπορικώς ατυχήσασα (προς το παρόν) τεχνολογία Ambisonics του Michael Gerzon.

ΚΟΡΥΦΗ...

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

www.superaudio-cd.com

To επίσημο site του
Super Audio CD

ΔΙΑΒΑΣΤΕ:

Η ιστορία των πολυκαναλικών συστημάτων, που ξεκινάει περί το 1930...

Ακουστική Αντίληψη και εστιασμός πηγών στο χώρο: Τι σχέση έχει το πρωτόγονο κυνήγι με το multichannel;
Εικονικές πηγές (phantom sources): Πώς να ακούτε μία πηγή εκεί που δεν υπάρχει...
To stereo 3-0: Κεντρικό ηχείο, έτσι άρχισαν όλα.
To stereo 3-1: Ενα ηχειάκι πίσω, για ατμόσφαιρα...
To stereo 3-2: Σας θυμίζει κάτι; Παραλλαγές του stereo 3-2 (3-3/3-4): Βάλε ηχεία να'χουμε...
Tο 10.2 του Tomlinson Holman: Δώρο, μαζί με τα δώδεκα ηχεία, το διαζύγιο.
Το 2+2+2 του Werner Dabringhaus: Οχι απλώς δουλεύει αλλά με λίγη τύχη θα βρείτε και δίσκους!


Πρωτοσέλιδο | Αρχείο Νέων | Αρθρα | Τεχνολογία | HowTo | Δίσκοι | Links | Contact | Αbout


©Δημήτρης Σταματάκος/Ακραίες Εκδόσεις 2003
Σχετικά με το avmentor.gr (προβλήματα, παρατηρήσεις κ.λπ): webmaster@avmentor.gr Eπαφή με την σύνταξη (ύλη, σχόλια, ερωτήσεις κ.λπ): contact@avmentor.gr