Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 13/07/2021

avmentor.net
Go to
AVMENTOR.net

Μετατροπέας D/A

Gustard DAC-X16

Gustard DAC-X16

Η εργαστηριακή αξιολόγηση του DAX-X16 έγινε μέσω της ομοαξονικής εισόδου, με σήματα 24-bit/96kHz, εκτός αν αναφέρεται διαφορετικά. Η αναλογική έξοδος ήταν η single ended. Ως ψηφιακό φίλτρο χρησιμοποιήθηκε το Linear Phase/Fast με την λειτουργία NOS σε κατάσταση Off.
Κατά τα φαινόμενα, η συσκευή βασίζεται στις δυνατότητες εξασθένησης του jiiter που προσφέρουν οι μετατροπείς της ESS, καθώς προσφέρει σημαντική εξασθένηση η οποία φθάνει τα -50dB (και μειώνεται λίγο στις πολύ χαμηλές συχνότητες). Το ίδιο το ψηφιακό interface (8422) δεν διαθέτει τέτοιες δυνατότητες. Αυτό σημαίνει ότι ο DAC είναι ανθεκτικός σε μέτριων επιδόσεων ψηφιακές πηγές ή καλώδια μεταφοράς ψηφιακού σήματος.
Η ίδια η συσκευή φαίνεται να εισάγει μικρά ποσοστά jitter, καθώς οι σχετικοί υπολογισμοί έδωσαν τιμές μεταξύ 35ps και 110ps στις πολύ χαμηλές και τις χαμηλές συχνότητες.
Η γραμμικότητα στάθμης της συσκευής κινήθηκε σε πολύ υψηλά επίπεδα με τις καμπύλες να διατηρούν την ιδανική μορφή για στάθμες σήματος κάτω από τα -100dBFS, και να διατηρούν μια πολύ καλή γεωμετρία μέχρι τα -120dBFS, ένα σημείο πέρα από το οποίο ο θόρυβος φαίνεται να υπερισχύει.

Thumbnail Thumbnail

Καταστολή jitter σε συνάρτηση με την συχνότητα. Σήμα 10kHz, jitter 80nS p-p.

Διάγραμμα γραμμικότητας στάθμης εξόδου σε συνάρτηση με την στάθμη του ψηφιακού σήματος. Σήμα 1kHz, είσοδος S/PDIF, 96kHz.

Τα ψηφιακά φίλτρα της συσκευής έχουν αρκετό ενδιαφέρον, αν και η Gustard δεν δίνει πολλές λεπτομέρειες. Το “default” γραμμικής φάσης/γρήγορης αποκοπής έχει την αναμενόμενη συμπεριφορά (με σταδιακά πιο αργές κλίσεις καθώς το sample rate ανεβαίνει) και αρκετά ομαλή ζώνη αποκοπής...
... και οι διαφορές μεταξύ των διαφορετικών φίλτρων να είναι επίσης αυτές που περιμένει κανείς στο πεδίο της συχνότητας, με το υβριδικό φίλτρο να έχει καλύτερη συμπεριφορά στην ζώνη αποκοπής και λίγο μικρότερο εύρος. Η επιλογή του φίλτρου γραμμικής φάσης σε συνδυασμό με την κατάργηση του oversampler οδηγεί σε μια απόκριση με χαρακτηριστικά μετάβασης αρκετά μέσα στο ακουστικό φάσμα...

Thumbnail Thumbnail

Απόκριση βαθυπερατού φίλτρου (Linear Phase/Fast). 44.1kHz (πορτοκαλί), 96kHz (ιώδης καμπύλη), 192kHz (μπλε).

Απόκριση βαθυπερατού φίλτρου. Sample rate 24-bit/96kHz, Γραμμικής φάσης (πράσινη καμπύλη), ελάχιστης φάσης (πορτοκαλί), υβριδικό (ιώδης), Γραμμικής φάσης/NOS On (κόκκινη).

... συμπεριφορά που επιτείνεται σε χαμηλά sample rates (44,1kHz), όπου το τελικό αποτέλεσμα είναι παρόμοιο με αυτό ενός “σκληρού” low pass, που κάνει την σχετική επιλογή ανεδαφική, δικαιώνοντας τις συστάσεις της Gustard, η οποία εξηγεί ότι το NOS mode θα πρέπει να χρησιμοποιείται είτε σε υψηλά bitrates είτε σε συνδυασμό με έναν αλγόριθμο upsampling που προηγείται τις συσκευής (για παράδειγμα σε ένα media player, ανατρέξτε στα listening sessions).
Σε όλες τις περιπτώσεις πάντως, η καταστολή των υποπροϊόντων της συχνότητας δειγματοληψίας μέσα στο φάσμα γίνεται αποτελεσματικό. Το σχετικό διάγραμμα (εδώ για το φίλτρο γραμμικής φάσης) βρίσκεται συστηματικά κάτω από τα -90dBFS, μέσα στο φάσμα της μέτρησης (το οποίο έχει εύρος 10kHz).

Thumbnail Thumbnail

Απόκριση βαθυπερατού φίλτρου. Sample rate 24-bit/44.1kHz, Γραμμικής φάσης (πράσινη καμπύλη), Γραμμικής φάσης/NOS On (κόκκινη).

Καταστολή υποπροϊόντων δειγματοληψίας, 24-bit/96kHz, Linear Phase/Fast.

Σε αντίθεση με το πεδίο της συχνότητας, το πεδίο του χρόνου έχει σημαντικές διαφορές να επιδείξει σε συνάρτηση με τα φίλτρα. Το γραμμικής φάσης είναι το πλέον συνηθισμένο, με αρκετό pre- και post-ringing...
… το οποίο, πρακτικώς, εξαφανίζεται όταν ενεργοποιηθεί η λειτουργία NOS (με το σχετικό τίμημα στην απόκριση, τουλάχιστον στα 96kHz)…

Thumbnail Thumbnail

Απόκριση στο πεδίο του χρόνου, φίλτρο γραμμικής φάσης (σήμα 24-bit/96kHz).

Απόκριση στο πεδίο του χρόνου, φίλτρο γραμμικής φάσης/NOS On (σήμα 24-bit/96kHz).

… ενώ το φίλτρο ελάχιστης φάσης δείχνει να αποτελεί μια καλύτερη προσέγγιση (χωρίς pre-ringing, αλλά με καλύτερη απόκριση συχνότητας)…
... και το υβριδικό φίλτρο να έχει την καλύτερη συμπεριφορά στο πεδίο της συχνότητας, ελάχιστο pre-ringing αλλά αρκετά μεγάλο χρόνο απόσβεσης (post-ringing). Η εταιρία αναφέρει ότι η συμπεριφορά αυτή είναι περισσότερο συμβατή με τα μουσικά όργανα. Σε κάθε περίπτωση αξίζει τον κόπο να δοκιμάσει κανείς.

Thumbnail Thumbnail

Απόκριση στο πεδίο του χρόνου, φίλτρο ελάχιστης φάσης (σήμα 24-bit/96kHz).

Απόκριση στο πεδίο του χρόνου, υβριδικό φίλτρο (σήμα 24-bit/96kHz).

Η απόκριση συχνότητας δεν κρύβει εκπλήξεις (η συσκευή είναι πρακτικώς επίπεδη σε όλο το χρήσιμο φάσμα) πέραν του γεγονότος ότι διαθέτει εξαιρετική ομοιότητα μεταξύ των καναλιών, με τις διαφορές να βρίσκονται πολύ κάτω από το 0.1dBr.
Οι παραμορφώσεις του DAC-X16 κινήθηκαν σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Σε συνάρτηση με την συχνότητα, πήραμε συστηματικά THD+N γύρω και κάτω από τα -90dB και THD που πέφτει στα -110dB στις υψηλές συχνότητες...

Thumbnail Thumbnail

Απόκριση συχνότητας. Σήμα 24-bit/96kHz. 0dBr: 1kHz/-20dBFS.

Αρμονική παραμόρφωση και θόρυβος σε συνάρτηση με την συχνότητα. Sample rate 96kHz. Στάθμη: -1dBFS. THD+N (ροζ καμπύλη), THD (μοβ).

... ενώ σε συνάρτηση με την στάθμη, ο μετατροπέας διατήρησε πολύ χαμηλές τιμές ακόμη και σε χαμηλές στάθμες, με την αρμονική παραμόρφωση να βρίσκεται στα -60dB για στάθμη σήματος -60dBFS και λίγο κάτω από τα -30dB για την ίδια στάθμη. Για να έχει κάποιος αίσθηση σε επίπεδο ποσοστών, στην πρώτη περίπτωση μιλάμε για τιμές γύρω και κάτω από το 0,001% και στην δεύτερη περίπτωση γύρω και κάτω από τα 0,03%. Επιπροσθέτως, οι παραμορφώσεις σε υψηλές στάθμες δεν δείχνουν αυξητικές τάσεις, δείγμα ότι το αναλογικό στάδιο είναι καλοσχεδιασμένο και απολύτως ικανό να διαχειριστεί τα 0dBFS του μετατροπέα.
Το διάγραμμα της ολικής αρμονικής παραμόρφωσης σε συνάρτηση με την στάθμη και την συχνότητα επιβεβαιώνει όλα τα παραπάνω. Ο μετατροπέας έχει ομαλή συμπεριφορά σε συνάρτηση με την συχνότητα και κινείται στην περιοχή του 0,001-0,002% για σήματα υψηλής στάθμης και στην περιοχή του 0,01-0,02% για σήματα χαμηλής στάθμης, επιδόσεις οι οποίες, συνολικά, κρίνονται ως εξαιρετικές για την κατηγορία τιμής.

Thumbnail Thumbnail

Αρμονική παραμόρφωση σε συνάρτηση με την στάθμη. Sample rate 96kHz, THD+N (ροζ καμπύλη), THD (μοβ).

Αρμονική παραμόρφωση και θόρυβος σε συνάρτηση με την συχνότητα και την στάθμη εξόδου. Sample rate 96kHz, είσοδος S/PDIF. Στάθμη: -1dBFS, (κόκκινη καμπύλη) και -20dBFS (πράσινη).

Η καλή συμπεριφορά που διαπιστώθηκε σε ό,τι αφορά τις παραμορφώσεις, έχει συνέχεια και στον τομέα του θορύβου. Στο αδρανές κανάλι, ο θόρυβος παραμένει συστηματικά κάτω από τα -110dBFS ακόμη και στο όριο της μέτρησης (20kHz), με το hum να είναι μετά βίας ορατό στα 50/100Hz και σε στάθμη να φθάνει τα 4,6μVrms.
Το φάσμα θορύβου και παρεμβολών δείχνει μια κατασκευή με πολύ χαμηλό θόρυβο ο οποίος σε κάποιες περιπτώσεις πέφτει και κάτω από τα -140dBFS, περιλαμβάνει μικρές αιχμές από το τροφοδοτικό και περιορισμένες παρεμβολές υψηλών συχνοτήτων.

Thumbnail Thumbnail

Θόρυβος σε αδρανές κανάλι.

Φάσμα θορύβου και παρεμβολών.

Η διαμόρφωση του σήματος από θόρυβο πολύ χαμηλών συχνοτήτων είναι αρκετά περιορισμένη. Στο σχετικό διάγραμμα, μπορεί να διακρίνει κανείς συνιστώσες της τροφοδοσίας με πολύ χαμηλές στάθμες και ελάχιστα ίχνη από πιθανό jitter.
Τέλος, η Gustard έχει κάνει πολύ καλή δουλειά στον σχεδιασμό του κυκλώματος (οι καλωδιώσεις απουσιάζουν πλήρως, με εξαίρεση την σύνδεση του μετασχηματιστή), κάτι που αντανακλάται στο πολύ χαμηλό crosstalk το οποίο βρίσκεται μεταξύ -110dB και -100dB για σήματα μέχρι τα 3kHz και δεν ανεβαίνει πάνω από από τα -90dB στο όριο της μέτρησης (20kHz).

Thumbnail Thumbnail

Διαμόρφωση του σήματος από θόρυβο (Signal modulation noise). Σήμα αναφοράς: 23.995,50Hz, 24-bit/96kHz.

Διαφωνία καναλιών.