Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 11/02/2014

avmentor.eu
Go to
avmentor.eu

ΗΧΕΙΟ ΔΑΠΕΔΟΥ

ATC SCM40

Thumbnail_φωτο

Το SCM40 αντικατέστησε τα ηχεία αναφοράς που χρησιμοποιώ σε τακτική βάση (ATC SCM50 PSL) και οδηγήθηκε από τον Parasound HCA3500. Το υπόλοιπο σύστημα ήταν το γνωστό, με πηγή το Teac Esoteric P70/D70 (ρυθμισμένο για upsampling 4x και σύνδεση διπλού AES-3 μέσω καλωδίων Nirvana DC-110) και προενισχυτή τον Melos Plus Series Line.
Η τοποθέτηση του ηχείου στον χώρο δεν αποτέλεσε πρόβλημα. Επέλεξα μια θέση με απόσταση περίπου μισό μέτρο από τον πίσω τοίχο και 2.6m από την θέση ακρόασης. Η οριζοντίωση του ηχείου γίνεται με σχετική ευκολία από τις ακίδες.
Το γεγονός ότι το ηχείο αναφοράς ανήκει στην ίδια εταιρία είναι ασφαλώς μια παράμετρος της δοκιμής η οποία δεν πρέπει να περάσει ασχολίαστη. Η αλήθεια είναι ότι ο ήχος της ATC μου είναι ιδιαίτερα γνωστός και συμπαθής, παρά το γεγονός ότι συχνά το 50άρι μπορεί να γίνει εκνευριστικό αν η παραγωγή είναι κάτω του μετρίου. Επομένως το πρώτο ερώτημα που θα πρέπει να απαντηθεί εδώ είναι: Υπάρχουν σοβαρές ομοιότητες μεταξύ των δύο ηχείων και ποιες είναι αυτές; Η σύντομη απάντηση στο ερώτημα αυτό είναι “ναι υπάρχουν” ώστε να ηχεία να θεωρηθούν συγγενή αλλά σίγουρα και “όχι αρκετές” ώστε να θεωρηθούν όμοια . Όσον αφορά στο ποιες είναι οι ομοιότητες και οι διαφορές, αυτές φαίνονται, νομίζω, στο κείμενο που ακολουθεί...

Καταρχήν, δεν χρειάζεσαι παρά μερικά λεπτά προσεκτικής ακρόασης για να καταλάβεις ότι τα βασικά χαρακτηριστικά της ATC υπάρχουν στο SCM40. Το ηχείο είναι σε θέση να δημιουργήσει εξαιρετική στερεοφωνική εικόνα με μεγάλη ακρίβεια περιγραφής της θέσης των μεμονωμένων οργάνων, του αέρα μεταξύ τους και της κίνησης. Ο ακροατής αισθάνεται ότι βρίσκεται κοντά στην υποθετική σκηνή και έχει μια πλήρη περιγραφή της μείξης με πολλές λεπτομέρειες και πολύ καλή αίσθηση του βάθους, ιδιότητες που κάνουν την ακρόαση καλογραμμένων έργων απολαυστική. Αν η συγκεκριμένη θέση των ηχητικών πηγών κάνει ενδιαφέρουσα την ακρόαση μικρών συνόλων, η δυνατότητα του ηχείου για αναπαραγωγή μικρών λεπτομερειών και η ικανότητά του να ακολουθεί χωρίς πρόβλημα την δυναμική κάθε σύνθεσης, ακόμη και σε υψηλές στάθμες (με δεδομένο έναν ενισχυτή που “μπορεί”) του επιτρέπουν να νοιώσει άνετα και στην περίπτωση των μεγάλων συμφωνικών έργων με τα πολλαπλά επίπεδα τοποθέτησης στη σκηνή και τις πολυπληθείς οργανικές ομάδες. Το SCM40 γεμίζει τον χώρο με επιβλητικό τρόπο και δεν φαίνεται να έχει το παραμικρό πρόβλημα με την κλίμακα των μεγεθών της ορχήστρας ή τα μουσικά είδη ή την στάθμη. Μπορεί να αντεπεξέλθει άνετα σε κάθε είδος χρήσης κάτι που το περιμένεις, μεν, από ένα ηχείο με τέτοια τιμή δεν είναι αυτονόητο δε.
Η έκταση στην περιοχή των χαμηλών συχνοτήτων εμφανίστηκε πολύ καλή. Το ηχείο έδειξε να έχει καλό έλεγχο, καλό όγκο και είναι όσο πρέπει γρήγορο και γεμάτο για να περιγράψει τα ρυθμικά μέρη με τρόπο που σε βάζει μέσα στο κομμάτι χωρίς να κουράζει ποτέ. Σε σχέση με το SCM50 (διαφορετική κατηγορία τιμής, με μεγαλύτερο γούφερ και bass reflex) ακούστηκε πιο αυστηρό και ίσως υπέρ-ελεγχόμενο αφήνοντας μια επιθυμία για το κάτι παραπάνω, αλλά αυτό είναι ένα τίμημα που θα πρέπει να καταβάλλει κανείς αν θέλει ακρίβεια και όχι κάποιο είδος φτιασιδωμένου booming. Η μεγάλη διαδρομή του γούφερ πέραν της δυνατότητας για υψηλές στάθμες έδωσε στο SCM40 και την δυνατότητα να λειτουργήσει άψογα σε περιβάλλον ψηφιακής ισοστάθμισης. Χρειάστηκε αρκετή προσπάθεια για να φτάσει στο όριό του και αυτό έγινε σε στάθμη ιδιαίτερα υψηλή (για το συγκεκριμένο set up).

Φωτογραφία Φωτογραφία

Η μεσαία περιοχή είναι ένα από τα δυνατά σημεία του ηχείου (κάτι που οφείλεται, μάλλον, στην μονάδα που χρησιμοποιείται). Το SCM40 αποδείχθηκε εξαιρετικά διαυγές και με σοβαρές δυνατότητες περιγραφής λεπτομερειών ενώ παράλληλα ακούστηκε υπολογισμένα ευχάριστο και ανεκτικό με μέτριες ηχογραφήσεις. Οι διαφορές στο σημείο αυτό με το ηχείο αναφοράς είναι μικρές αλλά καθοριστικές κατά τη γνώμη μου και δημιουργείται η εντύπωση ότι έχουμε να κάνουμε με μια συνειδητά επιλεγμένη ηχητική συμπεριφορά, από την πλευρά της ATC, η οποία προσφέρει, έτσι, ένα ηχείο που είναι ευχάριστο και αποδεκτό από μια ευρύτερη ομάδα ακροατών. Τα όργανα της περιοχής χαρακτηρίστηκαν από πολύ καλή παρουσία και οι φωνές των σολίστ από εξαιρετική λεπτομέρεια ενώ οι μεγάλες χορωδίες εστιάστηκαν άψογα με πολύ καλή περιγραφή της κίνησης και των εναλλαγών μεταξύ των επιμέρους ομάδων.
Η περιοχή των υψηλών συχνοτήτων είχε το δικό της ξεχωριστό ενδιαφέρον, λόγω του νέου τουίτερ. Με δεδομένο ότι έχουμε να κάνουμε με μια μονάδα που σχεδιάστηκε (επιμόνως και εξαντλητικά θα έλεγα, με βάση το χρόνο που δαπανήθηκε) από την ATC, δικαιούμεθα να θεωρήσουμε ότι αποτελεί αυτούσια έκφραση της άποψης των Βρετανών για το πώς πρέπει να ακούγεται ψηλά ένα ηχείο αυτής της κατηγορίας. Τείνω να συμφωνήσω με την άποψή τους και νομίζω ότι έχουμε να κάνουμε με ένα από τα καλύτερη ηχεία στον τομέα αυτό από όσα έχει τύχει να δοκιμάσω τα τελευταία χρόνια σε αυτήν την κατηγορία τιμής. Το SCM40 είναι ζωηρό, με αίσθηση έκτασης και διαφάνειας, γρήγορο και δημιουργεί την εντύπωση ότι βρίσκεσαι απέναντι από ένα ηχείο που δεν κάνει τσιγκουνιές σε θέματα αρμονικού πλούτου, από την μια και δεν είναι φλύαρο και με (κακώς εννοούμενη) άποψη από την άλλη. Σε σύγκριση με το ηχείο αναφοράς φάνηκε να χάνει λίγο σε σώμα και ακούστηκε λίγο πιο βιαστικό στις αποσβέσεις αλλά με δεδομένη την κατηγορία τιμής αυτό είναι κάτι που το περιμένεις. Εν κατακλείδι, το κόλπο σε ο, τι αφορά την γενικότερη αίσθηση που αποπνέει το SCM40 φαίνεται να βρίσκεται στην συνέργεια που έχει επιλεγεί μεταξύ των δύο μονάδων (μεσαίων και υψηλών συχνοτήτων) και στο σημείο αυτό η ATC δείχνει να έχει κάνει πολύ προσεκτική δουλειά.

Τελικώς...

... είναι σαφές ότι το SCM40 περιλαμβάνει μερικά από τα βασικά στοιχεία που έχουν κάνει την ATC ιδιαίτερα αγαπητή σε ένα συγκεκριμένο κοινό: Είναι ακριβές, ουδέτερο και με σημαντικές δυνατότητες σε θέματα στάθμης. Ωστόσο, οι Βρετανοί δεν άφησαν το πράγμα να κυλήσει μόνο του και το συγκεκριμένο ηχείο δεν παριστάνει ένα φθηνότερο μόνιτορ. Αντιθέτως φαίνεται ότι έχουμε να κάνουμε με ένα προϊόν που είναι σχεδιασμένο με το μυαλό στον απαιτητικό ακροατή που έχει μια σημαντική σε όγκο και σφαιρικά ανεπτυγμένη δισκοθήκη με την οποία θέλει να παραμείνει... φίλος. Για όποιον ανήκει σε αυτή την κατηγορία, το SCM40 θέτει, κατά τη γνώμη μου ένα επίπεδο αναφοράς.