Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 19/11/2013

avmentor.eu
Go to
avmentor.eu

ΕΝΕΡΓΟ ΗΧΕΙΟ

Grimm Audio LS1

Thumbnail_φωτο

Ο μικρός όγκος του ηχείου κάνει την τοποθέτησή του εύκολη υπόθεση από την στιγμή που το σύστημα συναρμολογηθεί, κάτι που απαιτεί αρκετά βήματα αλλά δεν κρύβει δυσκολίες αν ακολουθήσει κανείς τις πολύ σαφείς οδηγίες που δίνονται στο καλογραμμένο εγχειρίδιο χρήσης. Το ηχείο της δοκιμής περιελάμβανε την “κοντή” βάση η οποία πρέπει να χρησιμοποιείται όταν η χρήση γίνεται σε καθιστικό, ενώ υπάρχει και μια βάση με μεγαλύτερο ύψος για χρήση σε στούντιο. Όταν το LS1 συναρμολογηθεί πλήρως, βρίσκεσαι απέναντι από ένα πλήρες σύστημα το οποίο απαιτεί απλώς μια πηγή, αναλογική ή ψηφιακή ή, έστω, έναν υπολογιστή με το σχετικό media player και μια θύρα USB. Στην πραγματικότητα, το σύστημα της Grimm περιλαμβάνει τα πάντα και δεν θα χρειαστεί κανείς ούτε καλώδια παρά μόνον αυτά που θα χρησιμοποιηθούν για την σύνδεση της πηγής. (αν χρησιμοποιηθεί ο υπολογιστής ως πηγή, όλες οι συνδέσεις είναι data). Η εγκατάσταση του λογισμικού ελέγχου (Remote) και του driver για το playback μέσω της θύρας USB έγιναν χωρίς πρόβλημα (σε περιβάλλον Win 7).

Το LS1 αντικατέστησε το σύνολο, σχεδόν, του συστήματος αναφοράς και οδηγήθηκε απευθείας από το ζευγάρι P70/D70 της Teac (μέσω των balanced εξόδων) και, εναλλακτικά, από τον υπολογιστή που έτρεχε και την εφαρμογή των ρυθμίσεων, μέσω USB.
Οι πρώτες ώρες των ακροάσεων αφιερώθηκαν στο σχετικό ψάξιμο των διαφόρων ρυθμίσεων και δυνατοτήτων του LS1. Πράγματι, η τοποθέτηση υπό γωνία 45 μοιρών, οδήγησε σε καλύτερη στερεοφωνική εικόνα και το μεγαλύτερο μέρος της δοκιμής έγινε με αυτή την γεωμετρία (η απόσταση των ηχείων από τον ακροατή ήταν περίπου 2.6 μέτρα). Επίσης, η βασική ρύθμιση του ηχείου σε ότι αφορά την απόκριση χαμηλά (40Hz/0dB) αποδείχθηκε η καλύτερη all around, καθώς ο χρήστης μπορεί να επιλέξει χαμηλότερη συχνότητα αποκοπής ή/και ενίσχυση της περιοχής με πολύ θετικά αποτελέσματα αλλά θυσιάζοντας τις μέγιστες στάθμες που μπορεί να επιτύχει το ηχείο, καθώς οι διορθώσεις που επιβάλλει το dsp είναι, στην περίπτωση αυτή, οριακές ή και έξω από τις δυνατότητες του γούφερ. Για τέτοιου είδους “υπερβολές” από την πλευρά του χρήστη, η Grimm έχει ενσωματώσει στο ηχείο ένα έξυπνο σύστημα προστασίας που περιορίζει τις διαδρομές του μεγαφώνου και ειδοποιεί για την ενεργοποίησή του οπτικά. Σε κάποιες περιπτώσεις βρήκα ότι μια ρύθμιση στα 35Hz/0.5dB γεμίζει ωραία τον χώρο και μπορεί να σταθεί σε αρκετά υψηλή στάθμη, αν το πρόγραμμα δεν έχει ακρότητες. Ο χρήστης έχει τη δυνατότητα αποθήκευσης των ρυθμίσεων ώστε να τις ανακαλεί, κατά περίπτωση.

Φωτογραφία Φωτογραφία

Επί του προκειμένου, τώρα, η πρώτη εντύπωση που αποκομίζεις ακούγοντας το LS1 είναι πολύ παραπάνω από θετική. Βρίσκεσαι απέναντι από ένα σύστημα εξαιρετικά λεπτομερές, με τρομερές δυνατότητες σε θέματα στερεοφωνικής εικόνας, το οποίο εξαφανίζεται από τον χώρο και δίνει την θέση του σε μια ανάγλυφη σκηνή, όσο πρέπει κοντά στον ακροατή, με μεγάλο πλάτος και βάθος και εντυπωσιακή περιγραφή της κίνησης και του αέρα της ηχογράφησης. Όσο και αν αυτά ακούγονται ως υπερθετικοί και ενθουσιώδεις χαρακτηρισμοί, πάντως, είναι εν μέρει αναμενόμενα, γιατί -μην το ξεχνάμε- αναφερόμαστε σε ένα μόνιτορ με ιδιαίτερα υψηλό κόστος το οποίο πρέπει, ακριβώς, να περιγράφει τα της μείξης με την μεγαλύτερη δυνατή διαφάνεια και χωρίς να κρύβει/συγχωρεί/βελτιώνει τίποτε. Αυτό που κάνει το LS1 ξεχωριστό είναι ακριβώς η αίσθηση “μουσικότητας” που προσφέρει (δανείζομαι τον όρο από την ίδια την Grimm), της αίσθησης δηλαδή ότι απέναντί σου δεν έχεις ένα αναλυτικό εργαλείο (αν και, τελικώς, είναι αυτό ακριβώς που έχεις...) αλλά ένα σύστημα που είναι ευχάριστο, ξεκούραστο, γεμίζει τον χώρο με άνεση και σε αφήνει να απολαύσεις την μουσική σου χωρίς να σε ενοχλεί συνεχώς με... υποδείξεις γύρω από την ποιότητα του δίσκου. Στην περίπτωση του LS1, η ευθύνη για το τι θα κάνεις ακούγοντας, αν δηλαδή θα επικεντρωθείς στη μουσική ή αν θα αρχίσεις να κρίνεις την ποιότητα, είναι αποκλειστικά δική σου, κάτι που συμβαίνει δύσκολα ή δεν συμβαίνει καθόλου με άλλα ηχεία παρόμοιας λογικής. Σε σύγκριση, το SCM-50 που χρησιμοποιώ σε τακτική βάση ακούγεται μονίμως “επικριτικό” και κάποιες φορές δυσάρεστο. Αυτή η συμπεριφορά του LS1 ήταν εντελώς απροσδόκητη, οφείλω να ομολογήσω ότι δεν την έχω συναντήσει άλλη φορά σε ηχείο και δεν είναι σαφές το πού θα πρέπει να αποδοθεί (αν και το πιθανότερο είναι ότι οφείλεται στη συνολική συνταγή).

Φωτογραφία

Το user interface του λογισμικού ελέγχου είναι γενικώς απλό και προφανές. Δεξιά φαίνεται η κυρίως οθόνη με τον επιλογέα εισόδου, το ρυθμιστικό στάθμης και εικονικούς διακόπτες για διάφορες λειτουργίες (ανάμεσά τους η δυνατότητα καθορισμού στάθμης αναφοράς, το balance και μερικές άλλες δυνατότητες που προορίζονται για χρήση σε στούντιο κυρίως και αριστερά ένα από τα τέσσερα tabs ρυθμίσεων, όπου μπορεί να εισαχθεί η συχνότητα αποκοπής και η ενίσχυση στην περιοχή των χαμηλών.

Με απόκριση όπου οι αποκλίσεις ξεπερνούν σπανίως το 1dB, η τονική ουδετερότητα είναι, φυσικά αναμενόμενη. Και πραγματικά, το LS1 ακούγεται ουδέτερο, χωρίς υπερβολές και άποψη, προσφέροντας μια αίσθηση πληρότητας. Η μεσαία περιοχή αποδίδεται με εξαιρετικό τρόπο και ηχογραφήσεις με μεγάλες ομάδες εγχόρδων και πνευστών είναι πραγματικά συγκλονιστικές, παρούσες στον χώρο και δεν θα κουράσουν ποτέ ακόμη και σε υψηλές στάθμες. Το LS1 αισθάνεται, πράγματι, ιδιαίτερα άνετα σε ηχογραφήσεις με μεγάλες ορχήστρες και χορωδίες καταφέρνοντας να περάσει στον χώρο ακρόασης τόσο τις λεπτομέρειες που καθορίζουν τα διάφορα ηχοχρώματα όσο και αυτές που καθορίζουν τον ίδιο τον χώρο όπου έγινε η ηχογράφηση. Σε πρόγραμμα με λίγα όργανα, η ορχήστρα απλώς δείχνει να μετακομίζει μεταξύ των δύο ηχείων, διατηρώντας άψογες αναλογίες και μια σπάνια αίσθηση ρεαλισμού.
Ψηλά, το κύριο χαρακτηριστικό του LS1 είναι ο πολύ καλός αρμονικός πλούτος, η φωτεινή αίσθηση που περνά προς τον ακροατή και η εντύπωση της ισορροπίας που κάνει το άκουσμα ξεκούραστο. Το ηχείο είναι όσο πρέπει γρήγορο στα μέτωπα και ελάχιστα πιο βιαστικό στις αποσβέσεις σε σχέση με αυτό που προσωπικώς προτιμώ (και έχω συνηθίσει με το SCM-50) αλλά, από την άλλη, βρίσκεται πολύ μακρυά από έννοιες όπως η τραχύτητα ή η σκληρότητα χαρακτηριστικό που δεν έπαψε να με εντυπωσιάζει καθ' όλη την διάρκεια της δοκιμής. Έχω την εντύπωση ότι η Grimm έχει πάει με το συγκεκριμένο τουίτερ όσο μακρυά θα μπορούσε να φτάσει, αξιοποιώντας κάθε δυνατότητα του.
Η εξαιρετικά καλή μεσαία και ανώτερη περιοχή, συμπληρώνονται -όπως θα περίμενε κανείς- από μια αντίστοιχη επίδοση και στις χαμηλές συχνότητες. Το LS1 χαρακτηρίζεται από κορυφαίες δυνατότητες σε θέματα λεπτομέρειας και ταχύτητας, μεταφέροντας χωρίς πρόβλημα τον παλμό, το μέγεθος και το ηχόχρωμα των οργάνων της περιοχής είτε αυτά είναι απλώς το rhythm section μιας ροκ/ποπ σύνθεσης είτε τα μεγάλα έγχορδα της συμφωνικής και το κόντρα μπάσο μιας ορχήστρας τζαζ τα οποία, κυριολεκτικώς, βλέπεις να σχηματίζονται μπροστά σου. Οι δυνατότητές του γίνονται ακόμη περισσότερο εντυπωσιακές αν αναλογιστεί κανείς ότι βρίσκεται απέναντι από μια καμπίνα ακουστικής ανάρτησης 14 λίτρων με ένα γούφερ 220 χιλιοστών, παράμετροι οι οποίοι δεν φαίνεται να βάζουν φρένο στη δυνατότητα του ηχείου να αποδώσει σωστά την δυναμική αντίθεση και τα ρυθμικά μέρη ή να γεμίσει πειστικά τον χώρο. Αλλά, το LS1 έχει κάποια όρια που δεν μπορούν να ξεπεραστούν και δείχνει τον όγκο του όταν τα ακούσματα γίνουν ακραία σε ότι αφορά το χαμηλό και οι απαιτήσεις σε στάθμη υψηλές, οπότε και οι δυνατότητες του ψηφιακού επεξεργαστή περιορίζονται από τα μηχανικά χαρακτηριστικά του μεγαφώνου. Με δεδομένες τις κορυφαίες δυνατότητες του ηχείου όσον αφορά την περιγραφή των δυναμικών και την ανάλυση στις ανώτερες χαμηλές συχνότητες και πάνω από αυτές, είναι βέβαιο ότι ο ακροατής θα απαιτήσει κάποια στιγμή στάθμες που το ηχείο δεν μπορεί να δώσει. Ακριβώς για αυτού του είδους τις απαιτήσεις η Grimm διαθέτει τα πρόσθετα γούφερ και είναι ατυχές το γεγονός ότι το σύστημα της δοκιμής δεν τα περιελάμβανε. Άποψη μου, μετά τη δοκιμή, είναι ότι θα πρέπει να περιλαμβάνονται σε κάθε σύστημα που εγκαθίσταται σε χώρους άνω του μικρού/μετρίου, αν και υπάρχει η δυνατότητα χρήσης και υπογούφερ άλλου κατασκευαστή η οποία επίσης θα πρέπει να εξετάζεται.

Τελικώς...

... το LS1 είναι, πραγματικά, ένα κορυφαίο ηχείο ως εκ τούτου, thumbs-up για την Grimm! Επιτρέψτε μου να χρησιμοποιήσω την έκφραση αυτή για να δηλώσω την ικανοποίησή μου για ένα σύστημα που αντιμετωπίζει μερικά από τα κλασικά προβλήματα στη σχεδίαση των ηχείων και τα καταφέρνει εντυπωσιακά, αλλά και για την τόλμη των ανθρώπων της εταιρίας να “δουν” (αντί να σνομπάρουν) ένα από τα προβλήματα της υψηλής πιστότητας, αυτό του συνδυασμού ακρίβειας και φιλικής συμπεριφοράς έναντι του χρήστη (ή της έλλειψης “μουσικότητας”, αν το προτιμάτε), συνθέτοντας μάλιστα μια λύση κατά τα φαινόμενα εξαιρετικά επιτυχημένη. Το LS1 υποδεικνύει έναν τρόπο να ξεφύγει η βιομηχανία ηχείων υψηλών απαιτήσεων από την μόνιμη κατάσταση ομφαλοσκόπησης στην οποία δείχνει να έχει περιέλθει και να κάνει βήματα προς τα εμπρός. Πρόκειται για ένα ηχείο που θέτει ένα επίπεδο αναφοράς και θα πρέπει να το ακούσει κανείς οπωσδήποτε, ανεξαρτήτως με το αν σκοπεύει ή μπορεί να το αγοράσει!