Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 23/04/2013

avmentor.eu
Go to
avmentor.eu

ΜΕΤΑΤΡΟΠΕΑΣ D/A

Μ2Tech Vaughan

Thumbnail_φωτο

Ο Vaughan αντικατέστησε το μετατροπέα αναφοράς (Teac Esoterid D70) και για τις ανάγκες της δοκιμής οδηγήθηκε τόσο από το Teac Esoteric P70, ρυθμισμένο, ως συνήθως, στα 176.4kHz, με σύνδεση dual AES και καλώδια DC-110 της Nirvana, όσο και μέσω της θύρας USB. Στην δεύτερη περίπτωση ως πηγή χρησιμοποιήθηκε ένα netbook με Win7 και την τελευταία έκδοση του foobar2000. Η εγκατάσταση των drivers που απαιτούνται έγινε χωρίς το παραμικρό πρόβλημα. Το υπόλοιπο σύστημα περιελάμβανε τον προενισχυτή Melos Plus Series Line, τον τελικό HCA3500 της Parasound και τα ATC SCM-50PSL στη θέση των ηχείων. Το μεγαλύτερο μέρος των ακροάσεων έγινε με τον μετατροπέα να τροφοδοτείται από την μπαταρία σε ρυθμό manual ενώ τα αποτελέσματα της σύγκρισης μεταξύ των ρυθμών manual και AC περιγράφονται στο τέλος του κειμένου αυτού.

Ο Vaughan κατάφερε από τις πρώτες στιγμές που βρεθήκαμε απέναντί του να κερδίσει τις εντυπώσεις με την απόδοσή του, αποδεικνύοντας ότι, πράγματι, ανήκει στην κορυφαία κατηγορία των μετατροπέων d/a που έχουμε δοκιμάσει. Ο,τι περιμένει κανείς από ένα ψηφιακό σύστημα μεγάλων αξιώσεων είναι παρόν: Αίσθηση τονικής ισορροπίας, διαφάνεια, κορυφαίες δυνατότητες δημιουργίας στερεοφωνικής εικόνας και ανάλογες δυνατότητες σε θέματα δυναμικής περιοχής, όλα συντείνουν στη δημιουργία ενός ηχητικού αποτελέσματος που είναι εξόχως αποκαλυπτικό και ταυτοχρόνως ευχάριστο. Η εισαγωγή του μεγάλου μετατροπέα της M2Tech στο σύστημα διατήρησε στο έπακρο τις δυνατότητες ανάλυσης που διαθέτει και την ουδετερότητά του, σε σημείο ώστε -πράγματι- οι διαφορές σε σχέση με τον μετατροπέα αναφοράς να είναι ανάξιες λόγου με κριτήριο την πραγματική ηχητική ποιότητα και να ανάγονται περισσότερο σε θέματα συνήθειας του χρήστη. Σε γενικές γραμμές, ο Vaughan έκανε το σύστημα να ακούγεται πιο άμεσο και λεπτομερές από ότι ο D70 (μια σπάνια επίδοση, οφείλω να αναγνωρίσω) και έδωσε την αίσθηση ότι χειρίζεται ακόμη καλύτερα τις μικρές λεπτομέρειες και την δυναμική αντίθεση, με αποτέλεσμα η συνολική εντύπωση να είναι αυτή της απόλυτης ακρίβειας η οποία θα φέρει στην επιφάνεια όλα τα θετικά στοιχεία μιας παραγωγής. Από την άλλη, το σύστημα με τον D70 ακούγεται ελάχιστα πιο επιβλητικό στην περιοχή των χαμηλών συχνοτήτων, ίσως πιο κοντά στις προσωπικές μου προτιμήσεις και, επίσης, λίγο πιο ευγενικό στις πολύ υψηλές συχνότητες, ένα αποτέλεσμα που πιθανόν οφείλεται στον αλγόριθμο Fluency που χρησιμοποιεί το σύστημα της Esoteric και ενώ δεν είναι απαραίτητα πιο κοντά στην ακρίβεια τείνω να το προτιμήσω, ίσως λόγω συνήθειας.
Ο ακροατής βρίσκεται απέναντι από μια άψογα δομημένη εικόνα με κορυφαία αίσθηση των διαστάσεων (πλάτους και βάθους) εξαιρετικές δυνατότητες εστιασμού των διαφόρων ηχητικών αντικειμένων της μίξης οι οποίες υπογραμμίζονται από τον αέρα που φαίνεται να υπάρχει μεταξύ των μεμονωμένων οργάνων της μικρής ορχήστρας και των μεγάλων οργανικών ομάδων της συμφωνικής. Η εντύπωση που δημιουργείται είναι ότι κάθεσαι σε μια μέτρια απόσταση από τα τεκταινόμενα και ότι έχεις μια πολύ καλή εικόνα για αυτά, ενώ οι λεπτομέρειες από την ακουστική του χώρου σε μεταφέρουν εύκολα “εκεί”, επιτρέποντάς σου να απορροφηθείς από την μουσική. Το πράγμα γίνεται ακόμη καλύτερο με ορισμένες ηχογραφήσεις σε υψηλή ανάλυση που έχουν σημαντική χωρική πληροφορία. Ο Vaughan είναι σε θέση να αξιοποιήσει στο έπακρο τις μεγαλύτερες δυνατότητες που προσφέρονται και πραγματικά να ανεβάσει ολόκληρο το σύστημα σε ένα άλλο επίπεδο ρεαλισμού.

Φωτογραφία Φωτογραφία

Όσον αφορά στην τονική ισορροπία, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο μετατροπέας της M2Tech είναι μια εξαιρετικά ουδέτερη συσκευή η οποία δεν προσθέτει και δεν αφαιρεί τίποτα, δεν περιμένεις άλλωστε και τίποτε λιγότερο σε αυτή την κατηγορία τιμής. Σε άμεση σύγκριση με τον μετατροπέα αναφοράς, ο Vaughan μου φάνηκε λίγο πιο “αυστηρός” χαμηλά, ίσως λιγότερο επιβλητικός (όπως ήδη γράφτηκε) αλλά οι διαφορές είναι ελάχιστες και είναι πολλοί αυτοί που θα θεωρήσουν αυτή την συμπεριφορά πιο κοντά στο άριστο, αφού φαίνεται να αναδεικνύει λίγο καλύτερα κάποιες λεπτομέρειες σε σχέση με τον κάπως πιο πληθωρικό D70.
Η μεσαία περιοχή είναι διάφανη, εξαιρετικά ισορροπημένη με κορυφαίες δυνατότητες απόδοσης των λεπτομερειών και εντυπωσιακές δυνατότητες παράθεσης των ηχοχρωμάτων των οργάνων της περιοχής και της άρθρωσης της ανθρώπινης φωνής. Καλές ηχογραφήσεις με σόλο (οργάνων ή/και φωνών) αποδίδονται με άψογο τρόπο και ο Vaughan είναι ένας από τους λίγους μετατροπείς που έχω δοκιμάσει και μου έχουν δημιουργήσει την εντύπωση ότι, πράγματι, έχω απέναντί μου ένα πραγματικό μουσικό όργανο και όχι ένα σύστημα με ηχεία.
Η περιοχή των υψηλών συχνοτήτων κινήθηκε σε ανάλογο επίπεδο. Η απόδοση του μετατροπέα είναι και εδώ χωρίς ψεγάδια, άψογα ισορροπημένη με πολύ καλή την αίσθηση της έκτασης και της διαφάνειας χωρίς το παραμικρό ίχνος σκληρότητας (ειδικά σε υψηλότερα sample rates) και με άψογα χρονικά χαρακτηριστικά. Το σώμα, οι αποσβέσεις και ο αρμονικός πλούτος των οργάνων της περιοχής κινήθηκε σε κορυφαία επίπεδα, ειδικά σε αναπαραγωγή αρχείων υψηλής ανάλυσης που έχουν αυτή την χαρακτηριστική, συχνά παραπλανητική, ήπια αίσθηση σε αντιδιαστολή με την κάπως πιο αδρή συμπεριφορά που χαρακτηρίζει τη συμβατική ανάλυση των 16bit/44.1kHz.

Οι διαφορές στην ηχητική απόδοση με βάση την μέθοδο τροφοδότησης της συσκευής δεν είναι τόσο προφανείς όσο, ίσως, θα περίμενε κανείς αλλά, υπό προϋποθέσεις μπορούν να γίνουν αντιληπτές. Με λόγο σήματος προς θόρυβο στην περιοχή των χαμηλών συχνοτήτων που ξεπερνά τα -100dBFS στην περίπτωση της τροφοδοσίας από το δίκτυο, μην περιμένετε, φυσικά, να ακούσετε hum από τα ηχεία που να οφείλεται στον μετατροπέα! Ο Vaughan είναι, ούτως ή άλλως, μια εξαιρετικά ήσυχη συσκευή. Η συμβατική τροφοδότηση του κυκλώματος, μέσω του δικτύου, μειώνει λίγο την διαφάνεια και την δυνατότητα περιγραφής των λεπτομερειών και “απομακρύνει” λίγο το sound stage από τον ακροατή κάνοντας το συνολικό άκουσμα λίγο πιο ακατέργαστο.
Τέλος, μια μικρής διάρκειας ακρόαση του ενισχυτή ακουστικών (με τα Grado RS2) έδειξε ότι αυτός κινείται σε πολύ καλό επίπεδο, συμβατό με το συνολικό επίπεδο του μετατροπέα. Το αποτέλεσμα ήταν ισορροπημένο με καλές δυνατότητες στάθμης και αίσθηση τονικής ισορροπίας. Όσοι αρέσκονται σε τέτοιου είδους ακροάσεις θα βρουν τις δυνατότητες του Vaughan στο σημείο αυτό αρκετά παραπάνω από επαρκείς.

Τελικώς...

... χωρίς περιστροφές, ο Vaughan αναδείχθηκε σε έναν από τους καλύτερους μετατροπείς d/a που έχουμε δοκιμάσει τα τελευταία χρόνια, προσφέροντας όλα όσα θα περίμενε κανείς από μια συσκευή με τέτοιες φιλοδοξίες. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε να κάνουμε με έναν ουδέτερο, διαφανή μετατροπέα που σέβεται απόλυτα τη μουσική και είναι σε θέση να αποδώσει το καλύτερο δυνατόν με βάση την κάθε ηχογράφηση, δημιουργώντας ηχητικές εικόνες ιδιαίτερα ρεαλιστικές. Σε αυτά θα πρέπει να προσθέσετε τις εξαιρετικές δυνατότητες σύνδεσης και διαχείρισης sample rates που προσφέρει (σε κάποιους θα λείψει, ίσως, η δυνατότητα διαχείρισης σημάτων DSD, αλλά η εταιρία έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα υπάρξει η σχετική αναβάθμιση) και το αποτέλεσμα είναι προφανές: Η M2Tech εισέρχεται πανηγυρικά στον χώρο των high end μετατροπέων d/a με μια συσκευή αξιώσεων που θα πρέπει να σκεφτεί κανείς πολύ σοβαρά όταν έλθει η ώρα.

LISTENING SESSIONS

Η ηχογράφηση έγινε με το master recorder DV-RA1000 της Tascam σε PCM (24bit/192kHz) και τα αρχεία που προέκυψαν βρίσκονται στο διαδίκτυο ώστε να μπορούν να αξιοποιηθούν από τους αναγνώστες. Η διαδικασία απαιτεί την εγκατάσταση του media player foobar2000 μαζί με το plug-in για την δυνατότητα εκτέλεσης δοκιμής double blind ΑΒΧ. Μετά την εγκατάσταση του λογισμικού, το μόνο που χρειάζεται να κάνετε είναι να κατεβάσετε τα αρχεία (θα το βρείτε σε μορφή .zip), να τα αποσυμπιέσετε, να το φορτώσετε στο foobar2000 και είτε απλώς να το ακούσετε, είτε, επιλέγοντας το μαζί με κάποιο άλλο (shift click), να ενεργοποίησετε την δοκιμή ABX.

TRACK LIST:

  1. M2TEch Vaughan, USB, 16bit/44.1kHz
  2. M2TEch Vaughan, USB, 24bit/96kHz
  3. Πηγή αναφοράς (dCS Puccini u-Clock/Teac Esoteric D-70