Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 25/04/2023

AVMENTOR.net
Go to
AVMENTOR.net


Αθήνα, 2023/03/30

Συνέντευξη: Peter McGrath (Wilson Audio)

Φωτό_Ανοίγματος

Κείμενο: Δημήτρης Σταματάκος
Φωτογραφία: Βάσια Σκυλακάκη/Clickbox

Μιλάμε με τον Peter McGrath, ένα από τα σημαντικότερα στελέχη της Wilson Audio, ο οποίος έχει ακολουθήσει την εταιρία από την ίδρυση της και τα πρώτα βήματα του David Wilson στον χώρο των ηχείων, μέχρι την μετάβασή της σε μια νέα εποχή, η οποία επιχειρείται επί Daryl Wilson. Άνθρωπος της αγοράς, μάχιμος των πωλήσεων και ενεργός ηχολήπτης, φαίνεται να ξέρει σχεδόν τα πάντα και έχει περπατήσει στις δύο όχθες του audio, αυτόν την ηχοληψίας και παραγωγής και αυτόν των συστημάτων αναπαραγωγής για το σπίτι. Συνόδευσε στην Ελλάδα τα εντυπωσιακά Alexia V και είχε να μας πει ενδιαφέροντα πράγματα.

Αφού σας καλωσορίσω, να κάνω την βασική ερώτηση: Γιατί είστε εδώ;

Ο λόγος που είμαι στην Ελλάδα είναι για να συμμετέχω στην επάνοδο της Wilson Audio στην ελληνική αγορά. Αυτό που δείχνουμε σήμερα, εδώ, είναι το Alexia V, ένα από τα πλέον πρόσφατα μοντέλα της Wilson, που βγήκε στην αγορά στις αρχές αυτής της χρονιάς. Επίσης υπάρχουν σε επίδειξη τα Sasha DAW τα οποία βρίσκονται στην αγορά μερικά χρόνια και ακόμη τα Sabrina X. Στο Melody Club οι συνθήκες επίδειξης είναι πολύ καλές και προσφέρουν σε όποιον έλθει να τα ακούσει αυτό που χρειάζεται. Και σε αυτό παίζουν σοβαρό ρόλο και τα συνοδά της Nagra, βεβαίως. Φιλοδοξώ, στο μέλλον, να είμαστε σε θέση να επιδείξουμε εδώ και τα μεγαλύτερα μοντέλα μας το Alex V και την ναυαρχίδα μας το XVX.

Καταλαβαίνω ότι σας αρέσει να... δείχνετε τα ηχεία της Wilson. Είστε άνθρωπος των πωλήσεων, τελικώς...

Είχα εμπλοκεί με την Wilson από την αρχή της, ξεκίνησα με τον David Wilson στις αρχές των 70s' και τον γνωρίζω όχι ως κατασκευαστή, αλλά ως... πελάτη. Ήθελε να αγοράσει ένα phono Audio Research, τον οποίο μετέτρεψε σε προενισχυτή μικροφώνου. Τότε ήταν μηχανικός ήχου. Όταν ξεκίνησα το δικό μου κατάστημα, τότε ξεκίνησε και αυτός την εταιρία. Συνεργάστηκα μαζί του αμέσως. Πούλησα ηχεία της Wilson για είκοσι χρόνια πριν αλλάξω στρατόπεδο και μπω στην ομάδα πωλήσεων τους. Παράλληλα ασχολούμαι, ως μηχανικός ήχου κι έχω κάνει πολλές ηχογραφήσεις τόσο για λογαριασμό εταιριών, όπως η Harmonia Mundi, όσο και ως ανεξάρτητος. Ήμουν τυχερός που κατάφερα να ασχοληθώ ταυτόχρονα με την ηχοληψία αλλά και με την πλευρά του playback.

Περνάει η Wilson κρίση, μετά την απώλεια του David;

Όντας τόσα χρονιά κοντά στην εταιρία, μπορώ να πω ότι αυτή την στιγμή βρίσκεται σε μια εξαιρετική περίοδο της ιστορίας της. Στην πραγματικότητα είμαι μάρτυρας μιας σημαντικής αλλαγής, της μετάβασης από μια παλαιότερη φάση, όπως την εκπροσώπησε ο αποδημήσας David Wilson, σε μια νεότερη, με τον γιο του David, τον Daryl, ο οποίος, μπορώ να πω, αποδεικνύεται ιδιαίτερα καλός στη δουλειά του και σημαντικός για την εξέλιξη των προϊόντων, ειδικά σε θέματα υλικών, όπου συνέχισε την δουλειά του David με τα υλικά S και X και ακολουθεί τα βήματά του σε ό,το αφορά τα μεγάφωνα, τα φίλτρα και την ιδέα της χρονικής ευθυγράμμισης. Ηγείται μιας ομάδας πενήντα ανθρώπων, περίπου και κάνει βήματα προς τα εμπρός, παραμένοντας αυστηρά στον χώρο των ηχείων. Είναι αυτό που θέλουμε να κάνουμε.

Μιλήστε μου λίγο για τα υλικά κατασκευής της καμπίνας...

Η τεχνολογία των υλικών έχει τις ρίζες της στην δεκαετία του 90. Ήταν η εποχή που αφήσαμε το MDF, επειδή στην περίπτωση των ηχείων, αυτό που κάνουμε με το περίβλημα είναι ακριβώς το αντίθετο με αυτό που γίνεται στα μουσικά όργανα. Αυτό που θέλουμε είναι στο τέλος της αλυσίδας αναπαραγωγής να υπάρχει κάτι εντελώς ακριβές που να μην προσθέτει τίποτα, σε αντίθεση με το περίβλημα των περισσότερων μουσικών οργάνων, το οποίο συμμετέχει στην παραγωγή του ήχου και, συχνά, καθορίζει την χροιά του. Είμαστε φανατικά υπέρ της απόλυτης αδράνειας της καμπίνας, αυτό προέρχεται από την εποχή που ο Wilson έκανε ηχογραφήσεις και ήθελε να τις ακούει με ακρίβεια.

Είστε κυνηγοί της ακρίβειας συμπεραίνω...

Ο στόχος μας ήταν πάντα να κατασκευάζουμε ηχεία που ακούγονται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο σε φυσιολογικούς, καθημερινούς χώρους. Αυτό το πετυχαίνουμε, για παράδειγμα, ακούγοντας το προϊόν κατά την ανάπτυξή του σε διάφορους χώρους. Διαθέτουμε διάφορα δωμάτια γιαυτό τον σκοπό, ένα τυπικό, ένα κακό, ακόμη και δωμάτια ανάλογα με την αγορά στην οποία θέλουμε να απευθυνθούμε. Ο στόχος μας με όλα αυτά είναι το ηχείο να έχει απόδοση που είναι ανεξάρτητη από τον χώρο.

Πάντως, κρίνοντας από τις μετρήσεις, το SabrinaX που είχα την ευκαιρία να δοκιμάσω πριν από λίγο καιρό, είναι ένα ιδιαίτερα ακριβές ηχείο, θα το έλεγες και studio monitor.

Δεν έχει σχεδιαστεί ως monitor. Το SabrinaX είναι στην πραγματικότητα μια μάχη συμβιβασμών, ένας σχεδιασμός που βασίζεται σε όλες τις γνώσεις και την εμπειρία μας, και προσφέρει την καλύτερη απόδοση που μπορούμε να πετύχουμε σε αυτή την κατηγορία τιμής. Δεν είναι φθηνό, σίγουρα, αλλά κατά τη γνώμη μου προσφέρει εξαιρετικό ήχο για την τιμή του. Και δεν απαιτεί ιδιαιτέρως ακριβά συνοδά για να δείξει αυτόν τον ήχο. Είναι διαφανές και ακριβές.

Το στήνεις και παίζει...

Κάτι στο οποίο επιμένουμε και θεωρούμε σημαντικό για όλα τα ηχεία μας, περιλαμβανόμενου, φυσικά και του SabrinaX, είναι η σωστή εγκατάσταση, από ανθρώπους που γνωρίζουν πως να υποστηρίζουν τα ηχεία μας, είτε αυτοί είναι απλοί, τοπικοί πωλητές, είτε διανομείς σε άλλη χώρα, κάτι που εφαρμόζουμε και την Ελλάδα, εννοείται.

Για μιλήστε μου λίγο για το “V”. Υπάρχει και στο Aleχ και στο XVX.

Το Alexia V έχει πάρει το “V” από το υλικό V, το οποίο χρησιμοποιούμε σε κρίσιμα μέρη του ηχείου, όπως στην περιοχή του τουίτερ και προέρχεται από τα κορυφαία μας μοντέλα, το Alex V και το XVX. Αυτή την στιγμή είναι ό,τι καλύτερο μπορούμε να κάνουμε ως προς το υλικό κατασκευής, μετά από πενήντα χρόνια έρευνας!

S, X, V… Το τμήμα έρευνας της Wilson δεν κοιμάται και πολύ ε;

Στην πραγματικότητα είμαστε ιδιαίτερα συντηρητικοί ως προς την έρευνα και την ανάπτυξη υλικών και ιδεών. Δεν θέλουμε να είμαστε επαναστατικοί, αλλά -μάλλον- εξελικτικοί. Οι νόμοι της φύσης δεν είναι κάτι έναντι του οποίου επαναστατείς. Η πιο λογική ιδέα είναι να βελτιστοποιείς. Παίρνουμε πράγματα που γνωρίζουμε και τα κάνουμε σταδιακά καλύτερα, χωρίς να κάνουμε πολύ θόρυβο.

Έτσι όπως τα λέτε, θα δούμε ενεργό Wilson, τον επόμενο αιώνα...

Καλή παρατήρηση. Δεν έχουμε ασχοληθεί ακόμη με τα ενεργά ηχεία. Προσπαθούμε να πάρουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε από το παθητικό ηχείο, βελτιστοποιώντας την καμπίνα, τα φίλτρα και τα μεγάφωνα. Κατά την γνώμη μου, αυτή την στιγμή δεν υπάρχει ενεργό ηχείο που να ξεπερνά σε ποιότητα τα μεγάλα ηχεία της κατηγορίας του, είτε αυτά είναι Wilson είτε κάποιου άλλου σοβαρού κατασκευαστή. Στην θεωρία, υπάρχουν αρκετές θετικές πλευρές σε ένα ενεργό ηχείο αλλά προς το παρόν δεν θεωρώ ότι μπορούμε να τις προσεγγίσουμε σωστά. Το να σχεδιάσεις έναν ενισχυτή είναι πραγματικά δύσκολο και έχει πολλές παραμέτρους. Επομένως, δεν είναι θέμα της ιδέας του ενεργού ηχείου αλλά, περισσότερο θέμα προτεραιοτήτων. Έχω την εντύπωση ότι αν δεσμεύσουμε πόρους για να φτιάξουμε έναν ενισχυτή, μπορούμε να τον φτιάξουμε πολύ καλά, ίσως και στο επίπεδο των ηχείων μας, αλλά θα παραμελήσουμε την βασική μας δουλειά που είναι η ανάπτυξη ηχείων.

Πείτε κάτι για τα μελλοντικά σας σχέδια...

Είμαστε σε μια συνεχή διαδικασία αναζήτησης και σχεδίασης νέων μοντέλων, οπότε δεν έχω κάτι πολύ συγκεκριμένο να πω. Αυτή την στιγμή σχεδιάζουμε ένα νέο υπογούφερ, μεγαλύτερο από το Loki. Αυτό το σύστημα με τους δορυφόρους και το υπογούφερ είναι μια πολύ καλή επιλογή για όσους έχουν μικρούς χώρους.

info: Melody Club, τηλ.: 210-6813.773, https://melodyclub.gr/, https://www.wilsonaudio.com/