Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 19/12/2006


english abstract

Πρωτοσέλιδο Aρχείο Νέων Αρθρα Τεχνολογία HowTo Δίσκοι Αναφοράς Links Contact About

LOCATION BAR►REVIEWS: COPLAND DRC-205 DIGITAL ROOM CORRECTION PROCESSOR...

AV BLOG 

SITE MAP


REVIEW

ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΤΗΣ ΑΚΟΥΣΤΙΚΗΣ ΧΩΡΩΝ

Copland DRC-205

Φωτό: Πάρις Νικολάου

ΓΕΝΙΚΩΣ...

ΓΕΝΙΚΩΣ...

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ-ΤΕΧΝΙΚΑ

ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ, ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ...

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ...

 

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

ΜΕ ΤΙΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ σε θέματα απόκρισης συχνότητας να κινούνται πλέον σε επίπεδα κλάσματος του dB όσον αφορά τις αμειγώς ηλεκτρονικές συσκευές και τα λίγα dB όσον αφορά τα ηχεία, οι δυνατότητες που έχουμε για περαιτέρω βελτιώσεις στον τομέα αυτό είναι μικρές. Αντιθέτως, θα θέλαμε πολύ να βάλουμε χέρι στην τελική απόκριση του συστήματός μας η οποία περιλαμβάνει και τον χώρο: Δείτε ένα αντίστοιχο διάγραμμα και θα πάθετε κατάθλιψη: Ο συνδυασμός συστήματος-χώρου εμφανίζει αποκλίσεις της τάξης των δεκάδων dB, σε "δύσκολες" περιοχές συχνοτήτων όπως είναι οι μεσοχαμηλές, εκεί όπου οι διορθώσεις απαιτούν μεγάλες αλλαγές (με την απλούστερη να είναι η μετακίνηση των ηχείων...), αρκετά χρήματα και σημαντική επιβάρυνση της αισθητικής. Επειδή την επίδραση του χώρου την αισθανόμαστε ως αλλαγή στην απόκριση συχνότητας του ηχείου, η πρώτη -ιστορικά- προσπάθεια επέμβαση σε αυτήν μέσω επεξεργασίας σήματος έγινε, λογικά, με την χρήση ισοσταθμιστών. Ο ισοσταθμιστής είναι μια σειρά φίλτρων είτε με σταθερές κεντρικές συχνότητες και συντελεστή ποιότητας (Q) οπότε τον ονομάζουμε "γραφικό" είτε μια σειρά φίλτρων με μεταβλητές κεντρικές συχνότητες και Q οπότε τον ονομάζουμε "παραμετρικό". Η προσεκτική χρήση μιας τέτοιας συσκευής μπορεί να μειώσει ορισμένα από τα προβλήματα της ακουστικής αλλά σε κάθε περίπτωση οι λύσεις που προσφέρει είναι "πυροσβεστικές": Στην πραγματικότητα τα προβλήματα του χώρου είναι προβλήματα που περιγράφονται καλύτερα στο πεδίο του χρόνου και όχι στο πεδίο της συχνότητας, επειδή σχετίζονται, κυρίως, με τον τρόπο διάδοσης ενός ηχητικού κύματος. Η σχέση της χρονικής συμπεριφοράς ενός συστήματος και της απόκρισης συχνότητάς του γίνεται σαφής μόνο μέσα από μαθηματική ανάλυση: Η θεμελιώδης συμπεριφορά που μας ενδιαφέρει εδώ είναι η κρουστική απόκριση, η αντίδραση δηλαδή του συστήματός μας σε μια διέγερση απείρως μικρής χρονικής διάρκειας και απείρως μεγάλου εύρους (η οποία, φυσικά υπάρχει μόνο στην θεωρία και περιγράφεται από την συνάρτηση "δ"). Μην κοιτάτε απορημένοι το κείμενο: Χρησιμοποιήτε την διαδικασία αυτή, κάθε φορά που "σπρώχνετε" την ανάρτηση του αυτοκινήτου σας για να δείτε την κατάστασή της! Οσο περισσότερο ταλαντώνεται, τόσο πιο κοντά στην επισκευή της (με νέα αμορτισέρ) βρίσκεστε... Αν έχουμε στο χέρι την κρουστική απόκριση ενός συστήματος μπορούμε με μαθηματικές διαδικασίες να μεταβούμε στην απόκριση συχνότητας (απόκριση φάσης και πλάτους) και να έχουμε το γνωστό διάγραμμα με το οποίο αισθανόμαστε άνετα. Ωστόσο αν θέλουμε να διορθώσουμε την συμπεριφορά ενός συστήματος, η απόκριση συχνότητας μας βοηθά λίγο. Θα πρέπει να ασχοληθούμε με την κρουστική απόκριση. Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει σημαντική δουλειά στις μαθηματικές επεξεργασίες που αφορούν διακριτά σήματα (δηλαδή σήματα με την μορφή δειγμάτων στον χρόνο -αυτά που ονομάζουμε γενικώς ψηφιακά) και υπάρχουν αρκετοί αλγόριθμοι που μπορούν να τρέξουν σε επεξεργαστές ψηφιακού σήματος με στόχο τον προσδιορισμό της κρουστικής απόκρισης και της εφαρμογής διορθώσεων. Στην πραγματικότητα, η τεχνολογία για να προσδιορίσουμε μέσω μιας μέτρησης την πραγματική κρουστική απόκριση ενός συστήματος, να την συγκρίνουμε με μια απόκριση-στόχο (που μπορεί να είναι η μαθηματικώς ιδανική, μπορεί και όχι), να υπολογίσουμε τις απαραίτητες διορθώσεις και να τις πραγματοποιήσουμε σε πραγματικό χρόνο σε ένα σήμα audio, υπάρχει εδώ και αρκετά χρόνια. Ο υπογράφων είχε την σπάνια τύχη να δεί και να ακούσει το πρώτο -κατά πάσα πιθανότητα- τέτοιο σύστημα σε λειτουργία, ως πρωτότυπο, το 1990, στην Πολυτεχνική Σχολή της Πάτρας (το Εργαστήριο Ενσύρματης Τηλεπικοινωνίας του οποίου μελετούσε το θέμα της ψηφιακής ισοστάθμισης με επικεφαλής τον Γιάννη Μουρτζόπουλο). To θέμα επομένως, δεν είναι η ύπαρξη της τεχνολογίας αλλά η εφαρμογή της και μάλιστα με τέτοιο τρόπο που να την κάνει αποδεκτή σε συστήματα απαιτήσεων. Το DRC-205 της Copland είναι μια τέτοια προσπάθεια: Χρησιμοποιεί έναν γνωστό αλγόριθμο (τον DDRC της Dynaton) είναι εξαιρετικά απλό στην χρήση αλλά επιτρέπει -υπό προυποθέσεις- σημαντικές επεμβάσεις από την πλευρά του χρήστη.

ΓΕΝΙΚΩΣ...

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ-ΤΕΧΝΙΚΑ

ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ, ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ...

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ...

ΚΟΡΥΦΗ

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►


Πρωτοσέλιδο | Αρχείο Νέων | Αρθρα | Τεχνολογία | HowTo | Δίσκοι | Links | Contact | Αbout


©Δημήτρης Σταματάκος/Ακραίες Εκδόσεις 2006
Σχετικά με το avmentor.gr (προβλήματα, παρατηρήσεις κ.λπ): webmaster@avmentor.gr Eπαφή με την σύνταξη (ύλη, σχόλια, ερωτήσεις κ.λπ): contact@avmentor.gr