Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 15/02/2011

flag
english
abstract

ΗΧΕΙΟ

Spicom F4

Thumbnail

Οι μετρήσεις ενός ηχείου με συμπεριφορά δίπολου έχουν μια ιδιαιτερότητα: Ενώ η οπίσθια ακτινοβολία συνεισφέρει χωρίς αμφιβολία στον χαρακτήρα του ηχείου, ο τρόπος με τον οποίο γίνεται αυτή η συνεισφορά δεν είναι καθορισμένος αλλά εξαρτάται από τον χώρο και ειδικότερα από την απόσταση των ορίων (κυρίως του πίσω τοίχου), τις ανακλαστικές τους ιδιότητες και την απορροφητικότητά τους. Κατά τις μετρήσεις του F4 επιλέξαμε να μην περιλάβουμε την συμμετοχή της οπίσθιας ακτινοβολίας επιλέγοντας χρόνους παραθύρου που την απέκλειαν (όπως συμβαίνει συνήθως με της ανηχοϊκές μετρήσεις οι οποίες δεν περιλαμβάνουν καμία ανάκλαση). Όταν θα μελετάτε τα αποτελέσματα, να έχετε στο μυαλό σας, ότι το ηχείο ίσως συμπεριφερθεί λίγο διαφορετικά στην πράξη.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/2.83V/m) και σύγκριση της απόκρισης των δύο ηχείων του ζεύγους. Ανηχοϊκή μέτρηση σε απόσταση 2m με αναγωγή της ευαισθησίας στο 1m.

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/2.83V/m) και σύγκριση της απόκρισης υπό γωνίες +/-5 μοιρών (πράσινο/ματζέντα) και +/-10 μοιρών (μπλε/πορτοκαλί) (κόκκινη και πράσινη καμπύλη αντιστοίχως). Ανηχοϊκή μέτρηση σε απόσταση 2m με αναγωγή της ευαισθησίας στο 1m.

Η ανηχοϊκή μέτρηση της ευαισθησίας (ακριβής μέχρι τα 300Hz περίπου) έδειξε ένα ηχείο με ομαλή συμπεριφορά στην μεσαία, ανώτερη μεσαία και στην περιοχή των υψηλών συχνοτήτων μέχρι τα 10kHz περίπου, με ευαισθησία η οποία κινήθηκε κοντά στα 93dBSPL/w/m και χωρίς ιδιαίτερες βυθίσεις (μικρού ή μεγαλύτερου Q). Η οκτάβα από τα 10-20kHz χαρακτηρίζεται από έναν τονισμό (6dB περίπου), ενώ το ηχείο διατηρεί την ενέργειά του μέχρι τα 25kHz περίπου, συχνότητα όπου αρχίζει να υπάρχει μια σαφής πτώση στην ευαισθησία χωρίς συντονισμούς ή άλλα προβλήματα. Η ομοιότητα μεταξύ των δύο ηχείων ήταν πολύ καλή (στην περιοχή του 1dB σε όλο το φάσμα της μέτρησης). Η βασική αυτή μέτρηση έγινε στον άξονα της μονάδας planar, ο οποίος ορίζεται συμβατικά με βάση τον άξονα συμμετρίας της. Μια μέτρηση παραθύρου ακρόασης (+/-10 μοίρες εκτός άξονα) φέρνει στην επιφάνεια την γνωστή τάση αυτού του είδους των μεγαφώνων να “κόβουν” σχετικώς γρήγορα (και ενίοτε κάπως άγαρμπα) κάτω από τέτοιες συνθήκες. Το αντίστοιχο διάγραμμα δείχνει μια σημαντική πτώση υπό γωνία 5 μοιρών και την εμφάνιση σοβαρών χρωματισμών (εκτός της πτώσης που είναι, φυσικά μεγαλύτερη) υπό γωνία 10 μοιρών, τόσο επάνω όσο και κάτω από τον άξονα. Ωστόσο, η απόδοση στις 5 μοίρες δεν χαρακτηρίζεται από την έξαρση στην περιοχή των 10-20kHz αλλά από μια ηπιότερη μείωση. Ίσως κάποιοι ακροατές να προτιμήσουν αυτή την συμπεριφορά και σίγουρα αξίζει να δοκιμάσει κανείς μικροαλλαγές στο ύψος ακρόασης.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/2.83V/m). Συνδυασμός far field/near field ψευδοανηχοϊκής μέτρησης στον ακουστικό άξονα.

Βηματική απόκριση

Η ψευδοανηχοϊκή μέτρηση (με splicing μετρήσεων near field και far field) αποκαλύπτει ένα αρκετά ισορροπημένο ηχείο του οποίου η ευαισθησία κυμαίνεται σε μια περιοχή 10dBSPL περίπου αλλά παραμένει γενικώς υψηλή επαληθεύοντας τους ισχυρισμούς του κατασκευαστή (τυπικά μετρημένη είναι 93.4dBSPL/w/m). Είναι ενδιαφέρον να παρατηρήσει κανείς ότι στην περιοχή 100Hz-10kHz (κάτι παραπάνω από 6 οκτάβες) οι αποκλίσεις είναι μικρές (-3dB) ενώ τα άκρα είναι λίγο “γεμάτα” (20-100Hz και 10-20kHz). H βηματική απόκριση του ηχείου δείχνει περίπου τα αναμενόμενα: Ένα σύστημα το οποίο δεν είναι χρονικώς ευθυγραμμισμένο με τις δύο μονάδες σε φάση και σχετικώς ομαλή μετάβαση από την μια στην άλλη. Ένα σημείο άξιο προσοχής μια “δεύτερη” άφιξη ενέργειας, προφανώς στην περιοχή των υψηλών συχνοτήτων η οποία ακολουθεί την άμεση εκπομπή από το τουίτερ. Η χρονική διαφορά μεταξύ του τουίτερ και αυτής της δευτερεύουσας πηγής είναι ελάχιστη (0.06mS) πράγμα το οποίο μας επιτρέπει να υποθέσουμε ότι πρόκειται για κάποια ανάκλαση/περίθλαση στη ίδια τη δομή της μονάδας (η διαφορά στο χρόνο άφιξης ισοδυναμεί με διαφορά περίπου 2 εκατοστών).

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα CSD (αποσβεννυμένων φασμάτων), ψευδοανηχοϊκή μέτρηση στον ακουστικό άξονα.

Μέτρο και φάση της εμπέδησης (πράσινη και κόκκινη καμπύλη αντιστοίχως).

To διάγραμμα αποσβεννυμένων φασμάτων εμφανίζει, γενικώς, μέτρια ταχύτητα στην απόσβεση (από το 1kHz και πάνω) με κάποιους συντονισμούς να διακρίνονται λίγο πάνω από τα 2kHz, καθώς και στα 9, 11 και 15kHz περίπου. Το ηχείο αποδείχθηκε ένα εύκολο φορτίο. Με την εμπέδηση να πέφτει ελάχιστα κάτω από τα 6.5Ω (η ελάχιστη τιμή στο μέτρο της αντίστασης μετρήθηκε στα 6,4Ω/180Hz) και την φάση να κυμαίνεται μεταξύ +/-36 μοιρών μέχρι τα 6kHz, δεν θα ταλαιπωρήσει ιδιαίτερα ακόμη και μικρούς ενισχυτές.
Το διάγραμμα της πολικής απόκρισης (σε οριζόντιο επίπεδο) δείχνει ένα ηχείο που γενικώς “συγχωρεί” αν κάποιος το ακούσει εκτός άξονα. Με εξαίρεση τις πολύ υψηλές συχνότητες (16kHz) οι οποίες εμφανίζουν ταχύτατη πτώση σε συνάρτηση με τη γωνία, η απόκριση παραμένει μέσα σε μια περιοχή 3dB για αποκλίσεις +/-30 μοιρών, γεγονός που διευρύνει αρκετά τις καλές θέσεις ακρόασης. Τέλος, η καμπίνα δεν έχει ιδιαίτερους χρωματισμούς. Μια σειρά συντονισμών εμφανίζεται στις χαμηλές συχνότητες αλλά καθώς βρίσκονται κάτω από τα -60dB, δεν εμπνέουν κάποια ανησυχία.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα πολικής απόκρισης στο οριζόντιο επίπεδο. Συχνότητες: 1kHz (πράσινη καμπύλη), 2kHz (κόκκινη καμπύλη), 4kHz (γκρι καμπύλη), 8kHz (πορτοκαλί καμπύλη) και 16kHz (μωβ καμπύλη)

Στάθμη επιταχύνσεων μετρημένων στο σημείο μεταξύ των δύο γούφερ (10mV/m/S2)