Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 03/07/2018

avmentor.net
Go to
AVMENTOR.net

ΜΕΤΑΤΡΟΠΕΑΣ D/A

Ideon Audio Absolute

Ideon Audio Absolute

H εγκατάσταση του Absolute σε ένα σύστημα δεν κρύβει ιδιαίτερες δυσκολίες, αντιθέτως είναι απλός και προφανής στην χρήση του, με καλό σε αίσθηση user interface. Το καλογραμμένο εγχειρίδιο χρήσης θα ενημερώσει τον χρήστη για τις παρεχόμενες δυνατότητες ρύθμισης και την έννοια κάθε μιας από αυτές και το μόνο που έχει να κάνει κάποιος είναι να συνδέσει την συσκευή. Στην περίπτωση του USB streaming μέσω πλατφόρμας Windows 10, τα πράγματα είναι, επίσης, απλά καθώς το λειτουργικό “βλέπει” αυτόματα τον μετατροπέα και φορτώνει το απαραίτητο driver.
Για τις ανάγκες της ακουστικής αξιολόγησης συνδέσαμε τον Absolute τόσο με το transport Teac Esoteric P70 (μέσω της ομοαξονικής εισόδου, ρυθμισμένο σε λειτουργία χωρίς oversampling) όσο και υπολογιστή μέσω θύρας USB. Το υπόλοιπο σύστημα περιελάμβανε τον προενισχυτή Melos Plus Series Line, τον τελικό ενισχυτή Parasound HCA3500 και τα συνήθη ATC SCM-50PSL.

Όπως συμβαίνει παγίως σε συσκευές με τέτοιες δυνατότητες, ένα μέρος της διαδικασίας δαπανήθηκε στο να βρούμε τις “σωστές” ρυθμίσεις των διαφόρων παραμέτρων. Στην πραγματικότητα διατηρήσαμε τις default επιλογές της συσκευής στο θέμα του oversampling, του dithering και της αποέμφασης (on, on και off) και πειραματιστήκαμε λίγο με το Jitter Eliminator και την επιλογή του ψηφιακού φίλτρου. Στην πρώτη περίπτωση βρήκαμε τις διαφορές αμελητέες (αυτό φυσικά αφορά το συγκεκριμένο σύστημα, σε κάποια άλλη περίπτωση μπορεί αυτό να μην ισχύει, επομένως θα πρέπει κανείς να δοκιμάσει), ενώ στην δεύτερη η επιλογή του φίλτρου αποδισμού μας φάνηκε ελαφρώς καλύτερη σε σχέση τόσο με το τυπικό brickwall όσο και με τα φίλτρα αργής αποκοπής. Οι διαφορές ήταν -και εδώ- μικρές και εστιάστηκαν, κατά κύριο λόγο στην αίσθηση αέρα και λεπτομέρειας στην περιοχή των υψηλών συχνοτήτων (το brickwall μας δημιούργησε την εντύπωση μιας ελαφράς τραχύτητας) και στην αίσθηση της τονικής ισορροπίας (τα Slow Roll-Off ακούστηκε λίγο πιο ήπιο και μαλακό, με περισσότερο “χαρακτήρα”). Έτσι, το μεγαλύτερο μέρος των ακροάσεων έγιναν με το φίλτρο Apodizing και το Jitter Eliminator σε κατάσταση On/16384 FSL. Σε κάθε περίπτωση, οι πολλές δυνατότητες ρύθμισης που προσφέρει ο Absolute αποτελούν, κατά την άποψή μας, προσόν και θα κάνουν την ζωή του απαιτητικού ακροατή περισσότερο ενδιαφέρουσα.
Η πρώτη εντύπωση που αποκομίζει κανείς ακούγοντας τον μεγάλο μετατροπέα της Ideon είναι η πολύ καλή ισορροπία που φαίνεται να έχει μεταξύ της δυνατότητας να μεταφέρει τις πληροφορίες της ηχογράφησης στον χώρο και της ικανότητας να δημιουργεί ευχάριστες, ενίοτε επιβλητικές, ηχητικές εικόνες. Το σύστημα με τον Absolute στη θέση του DAC, διατήρησε την εξαιρετική αίσθηση ακρίβειας και παρουσίας την οποία έχω συνηθίσει αλλά ακούστηκε πιο φιλικό και ευχάριστο, με μεγαλύτερη ανοχή σε μέτριες παραγωγές και δεν έγινε ποτέ κουραστικό. Αν και, προσωπικά, θεωρώ τον όρο όχι ιδιαίτερα επιτυχημένο, θα χαρακτήριζα το αποτέλεσμα περισσότερο “αναλογικό”, με την έννοια ότι επέδειξε έναν -δύσκολα ανιχνεύσιμο αλλά υπαρκτό- αδρό χαρακτήρα, χωρίς να δημιουργεί την εντύπωση ότι κάτι σου λείπει, αποτελώντας μια εξαιρετική εναλλακτική επιλογή σε σχέση με τον μετατροπέα αναφοράς (Teac Esoteric D70). Η εντύπωση που μου δημιουργήθηκε είναι ότι αυτό αποτελεί συνειδητή επιλογή της Ideon και ένα δείγμα της άποψης της για το πώς πρέπει να ακούγεται ένα κορυφαίο ψηφιακό σύστημα. Προς υποστήριξη της παρατήρησης αυτής, είναι ενδιαφέρον να διαβάσει κανείς το αντίστοιχο κείμενο της δοκιμής του Ayazi. Με βάση τα όσα έχουν γραφτεί εκεί, είναι σαφές ότι ενώ υπάρχει μια σχεδιαστική συγγένεια μεταξύ των συσκευών, ο Absolute είναι πολύ πιο δουλεμένος στο επίπεδο της ηχητικής συμπεριφοράς, σε σχέση με τον πολύ φθηνότερο Ayazi ο οποίος στόχευε, τίμια, στην μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια.

Ideon Audio Absolute Ideon Audio Absolute

Στην περιοχή των πολύ χαμηλών συχνοτήτων το σύστημα φάνηκε να έχει εξαιρετική έκταση και δυνατότητες περιγραφής του όγκου, της ταχύτητας και των λεπτομερειών, ακούστηκε αέρινο και γέμισε άνετα τον χώρο, δημιουργώντας, κατά περίπτωση, μια ιδιαίτερα ευχάριστη αίσθηση παρουσίας, ομοιογένειας και ρεαλισμού. Γενικά οι χαμηλές συχνότητες φάνηκε να αποτελούν ένα από τα δυνατά χαρτιά του Absolute, καθώς το τελικό αποτέλεσμα εμφανίστηκε σε κάθε περίπτωση δεμένο, με καλή ισορροπία και αίσθηση κλίμακας, με τα όργανα της περιοχής να αποδίδονται ιδιαίτερα ρεαλιστικά και καλά σχηματισμένα στον χώρο. Τα ρυθμικά μέρη ακούστηκαν γρήγορα, με σωστό μέτωπο, γεμάτα, χωρίς υπερβολές και ο όγκος της ορχήστρας φάνηκε να μεταφέρεται άνετα στον χώρο ακρόασης, απέναντι από τον ακροατή.
Η μεσαία περιοχή αποδόθηκε με ζωντάνια, πολύ καλή λεπτομέρεια και μια ξεχωριστή αίσθηση διαφάνειας που τραβά αμέσως την προσοχή. Ο Absolute αποδείχθηκε ιδιαίτερα ικανός στην περιγραφή σύνθετων έργων και ο ακροατής γίνεται αποδέκτης ενός συνολικού αποτελέσματος που είναι ευχάριστο, χωρίς ίχνη συμπίεσης και έχει συνεχώς την εντύπωση ότι τα πάντα παρατίθενται χωρίς το σύστημα να “προσπαθεί” ιδιαίτερα, όντας μακρυά από τα όριά του.

Η στερεοφωνική εικόνα εστιάζεται ελάχιστα πίσω από τον οριζόντιο άξονα των ηχείων (ένα στοιχείο που κάνει το τελικό αποτέλεσμα περισσότερο ρεαλιστικό) έχει πολύ καλές δυνατότητες εστιασμού μεμονωμένων πηγών και πολύ καλή αίσθηση του βάθους. Ειδικά σε ηχογραφήσεις με λίγα όργανα, η περιγραφή του αέρα μεταξύ τους και η συνολική παρουσία τους στον χώρο ήταν εξαιρετικά. Με την ευκαιρία, η απόδοση της στερεοφωνικής εικόνας είναι ένα ακόμη χαρακτηριστικό που φαίνεται να επηρεάζεται από την επιλογή ψηφιακού φίλτρου. Με την επιλογή του Brickwall, ο μετατροπέας ακούστηκε λίγο πιο άμεσος και πιο κοντά στον ακροατή, χάνοντας όμως την ρεαλιστική περισσότερο “γενική” αίσθηση που είχε με το φίλτρο αποδισμού.
Ψηλά, ο μετατροπέας φάνηκε να διαθέτει πολύ καλή έκταση και την απαραίτητη ταχύτητα ώστε να μπορεί να διαχειριστεί σωστά τις μικρολεπτομέρειες. Μπορεί να το καταλάβει κανείς αυτό σχετικώς εύκολα, παρατηρώντας την αλλαγή της συμπεριφοράς του συστήματος κατά την αναπαραγωγή αρχείων υψηλής ανάλυσης, καθώς το άκουσμα γίνεται πολύ πιο φιλικό στο αυτί, με παντελή απουσία τραχύτητας. Σε αυτό το ρυθμό λειτουργίας, ο Absolute στάθηκε με άνεση απέναντι από τον μετατροπέα αναφοράς και ακούστηκε εφάμιλλος (και ίσως πιο ευχάριστος) σε πολλές περιπτώσεις. Σε άμεση σύγκριση, ακούστηκε ελάχιστα πιο αργός στα μέτωπα αλλά εξίσου καλός στην περιγραφή του σώματος και της απόσβεσης. Το τελικό αποτέλεσμα ήταν φωτεινό, με αίσθηση πληρότητας και διαφάνειας και ανάγλυφη περιγραφή των λεπτομερειών.

Τελικώς...

... ο Absolute ήταν, κατά την άποψη μου, ένα ρίσκο για την Ideon Audio, αλλά και ένα στοίχημα που κερδήθηκε. Ο Έλληνας κατασκευαστής, έχοντας στο ενεργητικό του μόλις δύο συσκευές, έκανε ένα άλμα, επιχειρώντας να μπει στην αγορά των κορυφαίων ψηφιακών συστημάτων και τα κατάφερε με πολύ πειστικό τρόπο, καθώς ο κορυφαίος του μετατροπέας δεν είναι απλώς μια συσκευή με την τυπικώς υψηλή απόδοση αλλά ένα πεδίο έκφρασης απόψεων και εφαρμογής ιδεών. Οι ενδιαφέρουσες σχεδιαστικές επιλογές σε όλα τα επίπεδα, από το σασί και το user interface μέχρι την modular αρχιτεκτονική, την εμμονή στις ιδανικές συνθήκες τροφοδοσίας και τον τρόπο χειρισμού ενός εκ των κορυφαίων ολοκληρωμένων μετατροπής d/a, συνδυάστηκαν ιδανικά με τον σχεδιασμό του ηχητικού χαρακτήρα και το αποτέλεσμα είναι, πραγματικά, μια συσκευή η οποία έχει πολλά να πει στον απαιτητικό audiophile. Well Done!

LISTENING SESSIONS

Η ηχογράφηση έγινε με το master recorder DV-RA1000 της Tascam σε PCM (24bit/192kHz) και τα αρχεία που προέκυψαν βρίσκονται στο διαδίκτυο σε μορφή FLAC ώστε να μπορούν να αξιοποιηθούν από τους αναγνώστες. Η διαδικασία απαιτεί την εγκατάσταση του media player foobar2000 μαζί με το plug-in για την δυνατότητα εκτέλεσης δοκιμής double blind ΑΒΧ. Μετά την εγκατάσταση του λογισμικού, το μόνο που χρειάζεται να κάνετε είναι να κατεβάσετε τα αρχεία (θα το βρείτε σε μορφή .zip), να τα αποσυμπιέσετε, να το φορτώσετε στο foobar2000 και είτε απλώς να το ακούσετε, είτε, επιλέγοντας το μαζί με κάποιο άλλο (shift click), να ενεργοποίησετε την δοκιμή ABX.

TRACK LIST:

  1. Ideon Audio Absolute, USB, 16-bit/44.1kHz, Brickwall, Jitter Eliminator On.
  2. Ideon Audio Absolute, USB, 24-bit/96kHz, Brickwall, Jitter Eliminator On.
  3. Ideon Audio Absolute, USB, 16-bit/44.1kHz, Apodizing, Jitter Eliminator On.
  4. Ideon Audio Absolute, USB, 16-bit/44.1kHz, Slow Roll-Off/Linear Phase, Jitter Eliminator On.
  5. Πηγή Αναφοράς: dCS Puccini U-clock/Teac Esoteric D70.