Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 22/03/2016

avmentor.net
Go to
AVMENTOR.net

USB DAC

Ideon Audio Ayazi.

Ideon Audio Ayazi.

Κατά την ακουστική αξιολόγηση του Ayazi χρησιμοποιήθηκαν τόσο η συμβατική ψηφιακή είσοδος όσο και η θύρα USB. Στην πρώτη, συνδέθηκε το τρανσπόρτ αναφοράς (Teac Esoteric P70 χωρίς upsampling) ενώ στη δεύτερη ο συνήθης υπολογιστής που χρησιμοποιώ σε ρόλο media player (Win7, foobar2000). Το υπόλοιπο σύστημα περιελάμβανε τον προενισχυτή Melos Plus Series Line, τον τελικό ενισχυτή Parasound HCA3500 και το ηχείο ATC SCM50 PSL.
Για την χρήση του Ayazi ως USB DAC σε περιβάλλον Windows απαιτείται η εγκατάσταση του σχετικού driver τον οποίο ο χρήστης θα πρέπει να κατεβάσει από το site της εταιρίας. Η εγκατάσταση έγινε χωρίς κάποιο πρόβλημα και το σύστημα δούλεψε, όπως άλλωστε αναμενόταν, με την πρώτη. Πέραν του λογισμικού, ο Ayazi δεν απαιτεί κάποια ιδιαίτερη διαδικασία κατά την αρχική του εγκατάσταση. Στην πραγματικότητα, από την στιγμή που θα βγει από το κουτί, απαιτούνται ελάχιστα λεπτά μέχρι να αρχίσει να λειτουργεί και οι “μαζεμένες” διαστάσεις του σασί του θα κάνουν τη ζωή του χρήστη ακόμη πιο εύκολη.

Η πρώτη εντύπωση που αποκομίζει κανείς ακούγοντας τον μετατροπέα είναι αυτή μιας πολύ καλόηχης, ευχάριστης συσκευής η οποία διακρίνεται για την ουδετερότητά της και την δυνατότητα απόδοσης λεπτομερειών. Με τον Ayazi στη θέση του DAC το σύστημα διατήρησε τις πολύ καλές δυνατότητές του σε θέματα εικόνας με σαφώς οριοθετημένη σκηνή και ακούστηκε ομοιογενές, με αίσθηση έκτασης στα άκρα του φάσματος και πολύ καλά δυναμικά χαρακτηριστικά, στοιχεία που κάνουν τον μετατροπέα ιδιαίτερα κατάλληλο για αναπαραγωγή αρχείων υψηλής ανάλυσης. Η γενική εικόνα που σχηματίζει κανείς ακούγοντας τον DAC της Ideon είναι ότι η εταιρία στόχευσε εξαρχής στην ακρίβεια και δεν έπαιξε παιχνίδια με την ηχητική ταυτότητα του Ayazi, και προσπάθησε να προσεγγίσει την ουδετερότητα και την “απουσία” της συσκευής από το σύστημα, ένας στόχος που με βάση τα όσα άκουσα επιτεύχθηκε.
Η περιοχή των πολύ χαμηλών συχνοτήτων φάνηκε να διαθέτει καλή έκταση, καλό όγκο και δυνατότητα αναπαραγωγής των διάφορων λεπτομερειών με αέρινο και ξεκούραστο χαρακτήρα. Έργα με σοβαρό περιεχόμενο στην συγκεκριμένη περιοχή ακούστηκαν επιβλητικά χωρίς ποτέ να γίνουν υπερβολικά και η συσκευή δεν φάνηκε να έχει ίχνη έμφασης ή να προσπαθεί περισσότερο να κερδίσει τον ακροατή, αφήνοντας -στην ουσία- την αποστολή αυτή στην ίδια τη μουσική. Οι χαμηλές συχνότητες του συστήματος αναφοράς διατήρησαν την καλή ισορροπία και την ομοιογένειά τους και ο Ayazi ίσως αφαίρεσε λίγο από τον έλεγχο στον οποίο έχω συνηθίσει αλλά μετέφερε χωρίς προβλήματα τον παλμό, το μέγεθος και την αίσθηση κλίμακας των οργάνων της περιοχής, ηλεκτρονικών και ακουστικών. Το τελικό αποτέλεσμα παρέμεινε γρήγορο και ελαφρύ, παρόν χωρίς να καταπιέζει και να μεγαλώνει λεπτομέρειες, γενικώς ικανοποίησε και δημιούργησε την αίσθηση της ισορροπίας και της τάξης. Τα χαρακτηριστικά αυτά “φάνηκαν” ιδιαίτερα στην αναπαραγωγή των ρυθμικών μερών, με τα κρουστά να είναι γρήγορα, γεμάτα με πολύ καλή περιγραφή των μικρολεπτομερειών. Οι δυνατότητες του Ayazi σε θέματα μικροδυναμικών (περιγραφής δηλαδή στιγμιαίων μεταβατικών) συμπληρώνουν ιδανικά τον όγκο χαμηλά και το αποτέλεσμα είναι ο ακροατής να μπαίνει εύκολα στο ρυθμό και να παρασύρεται.

Ideon Audio Ayazi. Ideon Audio Ayazi.

Η μεσαία περιοχή είναι ένα από τα δυνατά σημεία της συσκευής. Κερδίζει αμέσως με τη ζωντάνια και την φωτεινότητά της και ο ακροατής τοποθετείται στη σωστή απόσταση, ούτε πολύ μακρυά (ώστε να έχει μια περισσότερο ατμοσφαιρική, sui generis οπτική) ούτε ασφυκτικά κοντά ώστε να καταπιέζεται. Στο θέμα αυτό, ο Ayazi παρά την πολύ χαμηλότερη τιμή του, βρέθηκε πολύ κοντά στον μετατροπέα αναφοράς (Teac Esoteric D70) αλλά και σε συσκευές σε πολύ υψηλότερες κατηγορίες τιμής που έχουμε δοκιμάσει τον τελευταίο καιρό.
Γενικά, η εικόνα και η περιγραφή χώρων και αποστάσεων φάνηκε να είναι από τα πλέον δυνατά σημεία της συσκευής. Το soundstage εμφανίστηκε ιδιαίτερα σαφές και σταθερό, με πολύ καλές δυνατότητες εστιασμού μεμονωμένων πηγών, χωροθέτησης οργανικών ομάδων (σε ηχογραφήσεις μεγάλης ορχήστρας) και περιγραφής της κίνησης και του αέρα. Σε συνδυασμό με μερικές καλές ηχογραφήσεις υψηλής ανάλυσης και ένα σύστημα με αντίστοιχες δυνατότητες σε θέματα στερεοφωνικής εικόνας, ο Ayazi είναι πραγματικά σε θέση να δημιουργήσει εξαιρετικά αποτελέσματα. Τούτων δοθέντων, δεν είναι ασφαλώς περίεργο που η ανθρώπινη φωνή, σε χορωδία ή σόλο, αποδίδεται ιδιαίτερα ρεαλιστικά τόσο σε θέματα φάσματος, με τις λεπτομέρειες της άρθρωσης και του τονισμού να βρίσκονται σε υψηλό επίπεδο, όσο και σε θέματα χώρου, με τους σολίστ να προβάλλονται με πολύ καλές αναλογίες και την χορωδία να είναι επιβλητικά παρούσα, είναι, μάλιστα, ενδιαφέρον το ότι παρά την αφθονία πληροφοριών ο ήχος παραμένει πάντα διάφανος και ξεκούραστος χωρίς κανένα ίχνος συμπίεσης.

Η περιοχή των υψηλών συχνοτήτων αποδόθηκε με πολύ καλή αίσθηση έκτασης και διατήρησε μια αξιοσημείωτη ισορροπία χωρίς να αποκλίνει ποτέ προς το μαλακό ή να γίνεται σκληρή. Στην πραγματικότητα, ο μετατροπέας περνά χωρίς πρόβλημα την ποιότητα της ηχογράφησης προς τα ηχεία και αυτό είναι μια πολύ καλή βάση για να απολαύσει κανείς τις δυνατότητες της υψηλής ανάλυσης. Η ταχύτητα στα μέτωπα και η απόσβεση κινήθηκαν σε πολύ καλά επίπεδα και το μόνο σημείο που διαφοροποιεί τον Ayazi από τον DAC αναφοράς είναι μια ελάχιστη έμφαση στο σώμα του ψηλά (κατά την αναπαραγωγή κρουστών με σημαντικό περιεχόμενο σε υψηλές συχνότητες), κάτι που -πάντως- δεν είναι δυσάρεστο ή υπερβολικό. Η συμπεριφορά αυτή συνδυαζόμενη με τον καλό αρμονικό πλούτο φαίνεται ότι κάνει τον μετατροπέα να ακούγεται ελάχιστα (θα έλεγα: υπολογισμένα) σκοτεινός, όσο πρέπει ώστε να μην γίνεται ποτέ λαμπρός και προβολικός στην περιοχή.
Εκ των υστέρων, φαίνεται ότι τα περισσότερα χαρακτηριστικά του Ayazi συντείνουν στο να είναι πολύ καλός όταν χρησιμοποιείται με αρχεία υψηλής ανάλυσης. Αν και η συμβατική ανάλυση επαρκεί και με το παραπάνω για να αντιληφθείς τις αξίες του, μια προσεγμένη παραγωγή σε υψηλότερο bitrate δημιουργεί την εντύπωση ότι τον αναδεικνύει καλύτερα. Το σύστημα αναφοράς με τον Ayazi διατήρησε την πολύ καλή δυναμική του συμπεριφορά (πιθανώς και λόγω των καλών επιδόσεών του σε θέματα θορύβου) και την ικανότητά του να περιγράφει σύνθετες μείξεις διατηρώντας πάντα την ξεκούραστη αίσθηση που είναι τόσο χαρακτηριστική των υψηλότερων ρυθμών δειγματοληψίας. Είναι, ασφαλώς, δύσκολο να πει κανείς αν αυτό είναι επιλογή ή παρεπόμενο της σχεδίασης αλλά είναι ένα γεγονός, ούτως ή άλλως.

Τελικώς...

... το πρώτο δείγμα γραφής της Ideon Audio ξεπέρασε τις προσδοκίες μας σε αρκετά σημεία, εμφανίζοντας, καταρχήν, μια πολύ ευχάριστη και ισορροπημένη ηχητική ταυτότητα, με έμφαση στην ακρίβεια και την απόδοση της λεπτομέρειας, κάτι το οποίο είναι και το ζητούμενο σε έναν μετατροπέα που θα χρησιμοποιηθεί με υλικό υψηλής ανάλυσης. Αυτά από μόνα τους αποτελούν στοιχεία που κατατάσσουν τον Ayazi ανάμεσα στις καλύτερες συσκευές που έχουμε δοκιμάσει σε αυτή την κατηγορία και ψηλά σε κάθε λίστα ενδιαφέροντος, γεγονός που είναι ιδιαίτερα σημαντικό για μια πρωτοεμφανιζόμενη εταιρία. Η παρακαταθήκη του Ayazi είναι, όμως, εξίσου σημαντική: Ο Τουνάς έδειξε ότι έχει την ικανότητα να κάνει επιλογές και συμβιβασμούς και να θέτει προτεραιότητες. Η λιτή προσέγγισή του στον συγκεκριμένο μετατροπέα αποδείχθηκε άκρως επιτυχής και μας αφήνει με την απορία: Τι μπορεί να φτιάξει η Ideon αν η κατηγορία τιμής ανέβει και, επομένως, οι περιορισμοί μειωθούν; Θα περιμένουμε.

LISTENING SESSIONS

Η ηχογράφηση έγινε με το master recorder DV-RA1000 της Tascam σε PCM (24bit/192kHz) και τα αρχεία που προέκυψαν βρίσκονται στο διαδίκτυο σε μορφή FLAC ώστε να μπορούν να αξιοποιηθούν από τους αναγνώστες. Η διαδικασία απαιτεί την εγκατάσταση του media player foobar2000 μαζί με το plug-in για την δυνατότητα εκτέλεσης δοκιμής double blind ΑΒΧ. Μετά την εγκατάσταση του λογισμικού, το μόνο που χρειάζεται να κάνετε είναι να κατεβάσετε τα αρχεία (θα το βρείτε σε μορφή .zip), να τα αποσυμπιέσετε, να το φορτώσετε στο foobar2000 και είτε απλώς να το ακούσετε, είτε, επιλέγοντας το μαζί με κάποιο άλλο (shift click), να ενεργοποίησετε την δοκιμή ABX.

TRACK LIST:

  1. Ideon Audio Ayazi, USB, 16bit/44.1kHz
  2. Ideon Audio Ayazi, USB, 24bit/96kHz
  3. Πηγή αναφοράς (dCS Puccini u-Clock/Teac Esoteric D-70