Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 06/12/2011

flag
english
abstract

ΠΡΟΕΝΙΣΧΥΤΗΣ/ΤΕΛΙΚΟΣ ΕΝΙΣΧΥΤΗΣ

Canta Audio Lab Topaz/Zircon

Thumbnail_φωτο

Η διαδικασία της αξιολόγησης των Topaz και Zircon περιέλαβε τρία στάδια. Το πρώτο (και μακρύτερο σε διάρκεια) αφορούσε την αξιολόγησή τους ως ζεύγος, οπότε και αντικατέστησαν τα ενισχυτικά αναφοράς (Melos Plus Series Line και Parasound HCA3500). Στην συνέχεια έγινε ξεχωριστή αξιολόγηση τόσο για τον προενισχυτή όσο και για τον τελικό ενισχυτή, με τον πρώτο να οδηγεί τον Parasound HCA3500 και τον δεύτερο να οδηγείται από τον Melos. Σε όλες τις περιπτώσεις η πηγή ήταν η κλασική (Teac Esoteric P70/D70 με σύνδεση AES3 μέσω καλωδίων Nirvana DC-110) και τα ηχεία ήταν τα ATC SCM-50PSL.
Ίσως το πλέον ενδιαφέρον ηχητικό χαρακτηριστικό των δύο συσκευών της Canta να είναι η αίσθηση της ατμόσφαιρας που είναι σε θέση να μεταφέρουν στον χώρο ακρόασης. Η στερεοφωνική εικόνα εστιάζεται ελαφρώς πίσω από τον οριζόντιο άξονα που συνδέει τα δύο ηχεία και το πλάτος της είναι με ακρίβεια καθορισμένο, χωρίς ασάφειες και απώλεια του εστιασμού. Η οριζόντια ανάλυση είναι πολύ καλή και η ακρόαση έργων με ολιγομελείς ορχήστρες ιδιαίτερα ευχάριστη, καθώς ο ακροατής μπορεί με άνεση να καθορίσει την θέση του κάθε οργάνου. Το βάθος της σκηνής είναι, επίσης, ιδιαίτερα ικανοποιητικό και κατά τη διάρκεια των ακροάσεων δεν μου έλειψε η λεπτομέρεια στο layering της σκηνής. Η πειθαρχημένη αυτή συμπεριφορά μεταφέρεται και στην υποκειμενική αίσθηση του χρονισμού που πήρα από τους ενισχυτές. Το αποτέλεσμα ήταν ταχύ, καλά ελεγχόμενο -κατά περίπτωση ίσως αποκλίνει και λίγο προς τον υπερέλεγχο πολύ χαμηλά- και με καλό όγκο, που συχνά αποδόθηκε με τρόπο επιβλητικό και ευχάριστο, χωρίς ίχνη συμπίεσης, όσο ο τελικός ενισχυτής κινείται μέσα στα όριά του. Με δεδομένη την μέτρια ισχύ εξόδου του, ο Zircon φάνηκε να καλύπτει άνετα έναν μικρό χώρο ακόμη και με σχετικώς αναίσθητα ηχεία, αλλά αν ο χώρος είναι μεσαίος ή μεγάλος τότε θα πρέπει να αναζητήσει κανείς ένα ευαίσθητο ηχείο και, πιθανόν, να επιλέξει μια σχετικώς μικρή απόσταση ακρόασης. Αρκετά ενδιαφέρων φάνηκε να είναι και ο τρόπος με τον οποίο ο τελικός αντιδρά κατά την υπερφόρτωση. Χωρίς να γίνεται ποτέ εξαιρετικά δυσάρεστος (δεν θα ακούσετε τον χαρακτηριστικό τριγμό του ψαλιδισμού) εκδηλώνει μια σαφή τάση για συμπίεση, χάνει σημαντικό μέρος από την διαύγειά του και γίνεται κουραστικός. Είναι δύσκολο να πει κανείς αν ο χαρακτήρας αυτός οφείλεται στο δυναμικό σύστημα προστασίας του LM4780 (το οποίο είδαμε σε δράση και κατά τις μετρήσεις, είναι επομένως αρκετά επεμβατικό αν δεν προσέξεις, φυσικά για καλό, αφού προστατεύει την έξοδο του ενισχυτή) ή σε κάτι άλλο, η ουσιαστική πληροφορία όμως είναι ότι ο χρήστης θα πρέπει να προσέξει ώστε να μην υπεροδηγεί συστηματικά τον Zircon γιατί θα πάρει λιγότερα από όσα ο ενισχυτής μπορεί, τελικώς, να δώσει.

Φωτογραφία Φωτογραφία

Η μεσαία περιοχή αποδόθηκε ευχάριστα, χωρίς ίχνη σκληρότητας και με άφθονες λεπτομέρειες. Απόλαυσα φωνητικά έργα, χορωδία και σολίστ και βρέθηκα απέναντι από ένα ζεύγος ενισχυτών που σέβεται τις λεπτές αποχρώσεις, είναι ουδέτερο και σου επιτρέπει να απορροφηθείς από την σύνθεση, να ξεχάσεις την τεχνική πλευρά και να ακούσεις πραγματικά τη μουσική. Ο τελικός ενισχυτής φαίνεται να αφήνει τον ήπιο χαρακτήρα λυχνίας που έχει ο προενισχυτής να περάσει προς τον χώρο ακρόασης και αυτό, πολύ συχνά, είναι προς όφελος του ακροατή. Το ζεύγος έχει άποψη αλλά μπορείς ίσα-ίσα να την ανιχνεύσεις σε ορισμένες περιπτώσεις ιδιαίτερα προβολικού προγράμματος. Εκεί παίρνεις κάτι καλύτερο από ότι θα περίμενες, πιο ευχάριστο και με μια αίσθηση πληρότητας η οποία, είμαι βέβαιος, θα ικανοποιήσει πολλούς από τους θιασώτες των ενισχυτικών με λυχνίες. Οι υψηλές συχνότητες ακούστηκαν ιδιαίτερα εκτεταμένες, με κύριο γνώρισμα την φασματική πληρότητα με τους ενισχυτές να εμφανίζονται λίγο υπερβολικοί στην απόσβεση (με βάση τα όσα έχω συνηθίσει να ακούω) και ίσως λίγο λεπτοί στο σώμα των μικρών κρουστών που περιλαμβάνουν έντονα μεταβατικά και σημαντικό περιεχόμενο στις υψηλές συχνότητες. Το συνολικό αποτέλεσμα είναι να διατηρείται η αίσθηση της ταχύτητας, το άκουσμα να είναι επαρκώς φωτεινό αλλά, σε κάποιες περιπτώσεις, να έχω την αίσθηση ότι μου λείπει ο όγκος.
Με δεδομένα τα παραπάνω χαρακτηριστικά που αποκόμισα από την λειτουργία των Topaz/Zircon ως ζευγάρι είχε, τέλος, ιδιαίτερο ενδιαφέρον να δω πως ο σύνθετος αυτός χαρακτήρας μοιράζεται σε κάθε συσκευή όταν αυτή κληθεί να συμμετέχει στο σύστημα αναφοράς μόνη της.
Με τον Melos στην θέση του προενισχυτή, ο Zircon επέδειξε μια αξιοζήλευτη σταθερότητα σε ότι αφορά τον χαρακτήρα του. Πήρα την ίδια, καλά ελεγχόμενη, συμπεριφορά χαμηλά και τις καλές δυνατότητες οδήγησης, ενώ η συμπίεση στο όριο της υπερφόρτωσης παρέμεινε (όπως άλλωστε ήταν το αναμενόμενο, ο προενισχυτής με σημείο ψαλιδισμού τα 35Vrms θα ήταν δύσκολο να παραμορφώνει κατά την οδήγηση ενός τελικού που είναι αρκετά ευαίσθητος, επομένως είναι λογικό το εύρημα ότι η συγκεκριμένη συμπεριφορά είναι του Zircon). Από την άλλη, ο προενισχυτής, απελευθερωμένος από τους περιορισμούς της μέτριας ισχύος του Zircon, έδειξε έναν αρκετά διαφορετικό και ενδιαφέροντα χαρακτήρα, ή μάλλον -καλύτερα- έδειξε ότι τα όρια του είναι σαφώς ανώτερα από αυτά του τελικού. Στην ανάγλυφη και με καλή ανάλυση εικόνα προστέθηκε η σαφώς καλύτερη συμπεριφορά στις υψηλές συχνότητες (με μεγαλύτερη αίσθηση του αέρα και καλύτερο σώμα) και η καλύτερη δυναμική συμπεριφορά, ενώ ο χαρακτήρας των λυχνιών είναι, μεν, παρών, παραμένει όμως στο παρασκήνιο και δεν καθορίζει την ηχητική ταυτότητα του συστήματος, κάτι που θεωρώ ως ένα πολύ θετικό στίγμα για την άποψη που φαίνεται να έχει η Canta Audio όσον αφορά την σχεδίαση των συσκευών της.

Τελικώς...

… αν ισχύει αυτό που λέγεται, ότι, δηλαδή, δεν έχεις δεύτερη ευκαιρία για να κάνεις μια καλή πρώτη εντύπωση, η Canta Audio φαίνεται να κερδίζει, πραγματικά, μια καλή πρώτη εντύπωση και να την κερδίζει με το σπαθί της. Το ζευγάρι Topaz/Zircon είναι μια αξιόλογη σύνθεση, με προσοχή στη λεπτομέρεια, ενδιαφέρουσες ιδέες, καλή αισθητική και ποιοτική υλοποίηση και όλα αυτά φαίνεται να έχουν απτά αποτελέσματα και στον χώρο ακρόασης. Αν αναζητάτε ένα καλό σύστημα μέτριας ισχύος τότε θα πρέπει να δείτε αυτή την ελληνική πρόταση από κοντά!