Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 18/10/2016

avmentor.net
Go to
AVMENTOR.net

ΗΧΕΙΟ ΒΑΣΗΣ/ΡΑΦΙΟΥ

Elac BS 243.3

Elac BS 243.3

H ψευδοανηχοϊκή μέτρηση της ευαισθησίας του BS 243.3 (με κάτω όριο τα 300Hz), επί του ακουστικού άξονα, έδειξε ένα ηχείο με πολύ ομοιογενή συμπεριφορά στις μεσαίες και υψηλές συχνότητες, με μικρές αποκλίσεις που δεν ξεπερνούν τα ±1.6dB μέχρι την συχνότητα cross και τα ±3.2dB στο συνολικό εύρος της μέτρησης. Επιπροσθέτως, οι αποκρίσεις αυτές είναι μικρές σε εύρος συχνότητας και δεν αφήνουν περιθώρια για χρωματισμούς σε κάποια περιοχή. Επιπροσθέτως, το τουίτερ έχει, πράγματι μεγάλο εύρος και ξεπερνά άνετα τα 20kHz, χωρίς δείγματα συντονισμού. Το προστατευτικό πλέγμα φάνηκε να εισάγει κάποια μικρή μείωση της ευαισθησίας στην περιοχή μεταξύ 4kHz και 6kHz (περί το 1.5, 2dB) και στην περιοχή 8kHz-10kHz (περί τα 2dB) αλλά σε γενικές γραμμές δεν φαίνεται να δημιουργεί άλλα προβλήματα.
Η συνολική απόκριση του ηχείου (με splicing της ψευδοανηχοϊκής και της near field μέτρησης στα 300Hz περίπου) δίνει μια συνολική εικόνα η οποία αποτελεί επέκταση των εντυπώσεων που αποκομίζει κανείς από την ψευδοανηχοϊκή μέτρηση. Η μέση ευαισθησία του ηχείου υπολογίστηκε στα 84.8dB/W/1m και, με βάση αυτήν, η διακύμανση της ευαισθησίας στο σύνολο του φάσματος δεν ξεπερνά τα ±2.5dB, επίδοση που θα πρέπει να θεωρηθεί ως πολύ καλή για την κατηγορία τιμής. Τα σημεία αποκοπής για μείωση της ευαισθησίας κατά 3dB είναι 57Hz και 25kHz για τις χαμηλές και τις υψηλές συχνότητες, ενώ τα σημεία -6dB είναι 50Ηz και 30kHz αντιστοίχως. Η Elac φαίνεται να έχει κάνει μια ρύθμιση χαμηλών με ελάχιστη έμφαση, με την απόκριση να φτάνει το +1.8dB στα 120Hz. Η μέση απόκριση του ηχείου (προκύπτει ως μέσος όρος μετρήσεων εντός και εκτός άξονα, στο οριζόντιο και το κατακόρυφο επίπεδο) είναι η αναμενόμενη, περιλαμβάνει δηλαδή μια σημαντική μείωση της ευαισθησίας στην περιοχή που λειτουργεί το τουίτερ, αποτέλεσμα της κατευθυντικής συμπεριφοράς που αυτό επιδεικνύει στον κατακόρυφο άξονα.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/2.83V/m). Ανηχοϊκή μέτρηση σε απόσταση 1m (συχνότητες πάνω από τα 250Hz) με και χωρίς το προστατευτικό πλέγμα (κόκκινη και πράσινη καμπύλη αντιστοίχως).

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/2.83V/m) με εξομάλυνση 0.33oct. Συνδυασμός far field/near field μέτρησης. Μέτρηση επί του άξονα (πράσινη καμπύλη) και μέση τιμή μετρήσεων εκτός άξονα (κόκκινη καμπύλη).

Ως φορτίο, το BS 243.3 επέδειξε τυπικά καλή συμπεριφορά. Η ελάχιστη τιμή του μέτρου της εμπέδησης βρέθηκε πολύ κοντά σε αυτή που δίνει η εταιρία (3.9Ω στα 235Hz) επίδοση που κατατάσσει το ηχείο στα τετράωμα ενώ η μέγιστη τιμή του μέτρου έφτασε τα 21Ω (στα 35Hz). Η διακύμανση του μέτρου είναι τυπική και δεν θα πρέπει να αποτελέσει πρόβλημα για κανέναν ενισχυτή με καλό συντελεστή απόσβεσης. Η φάση της εμπέδησης κυμάνθηκε μεταξύ των -44° (χωρητική) και +38° (επαγωγική) και επίσης δεν αποτελεί σημείο αρνητικής κριτικής, ιδιαίτερα μάλιστα από την στιγμή που οι ελάχιστες τιμές συμπίπτουν με σχετικώς μεγάλες τιμές μέτρου, γεγονός που δεν θα επιβαρύνει το στάδιο εξόδου. Με αυτά ως δεδομένα, το 243.3 μπορεί να οδηγηθεί σωστά από κάθε καλό ολοκληρωμένο ενισχυτή, ο οποίος αισθάνεται άνετα με φορτία 4Ω.
Η βηματική απόκριση του ηχείου απεικονίζει μια πολύ ομαλή συμπεριφορά στο πεδίο του χρόνου. Η μετάβαση από το τουίτερ στο γούφερ γίνεται χωρίς σημαντικά προβλήματα και η απόσβεση είναι καλή.

Thumbnail Thumbnail

Μέτρο και φάση της εμπέδησης (πράσινη και κόκκινη καμπύλη αντιστοίχως).

Βηματική απόκριση.

Το 243.3 είναι ένα ηχείο με χαμηλούς χρωματισμούς γενικώς, και αυτό φαίνεται στο διάγραμμα αποσβεννυμένων φασμάτων. Εδώ, μπορεί να εντοπίσει κανείς δύο συντονισμούς, στο 1.2kHz και στα 3.1kHz των οποίων η διάρκεια είναι λίγο μεγαλύτερη των 2mS (2.1 και 2.0mS αντιστοίχως για μείωση της στάθμης στα -25dBr), ενώ οι ορατοί συντονισμοί στην περιοχή των υψηλών συχνοτήτων (7.8kHz και 10kHz) έχουν χρόνους απόσβεσης στα -25dBr μικρότερους του 1mS. Το τουίτερ φαίνεται αξιοσημείωτα γρήγορο στην περιοχή των πολύ υψηλών συχνοτήτων, μέχρι το όριο της μέτρησης στα 20kHz.
Το τουίτερ της Elac επέδειξε, επίσης, αξιοσημείωτη συμπεριφορά σε ό,τι αφορά την κατευθυντικότητα στο οριζόντιο επίπεδο. Το σχετικό πολικό διάγραμμα δείχνει μια πολύ ομοιογενή απόδοση μέχρι τα 8kHz, συχνότητα μέχρι την οποία το ηχείο βρίσκεται μέσα στο όριο των -3dB για γωνίες ±30° ενώ το τυπικό όριο των -6dB “πιάνεται” άνετα και για συχνότητες μέχρι τα 16kHz, συμπεριφορά που προϊδεάζει για ένα πολύ καλής ποιότητας πεδίο ανακλάσεων από τα πλευρικά όρια του χώρου ακρόασης. Με βάση αυτά τα δεδομένα και παρά το γεγονός ότι το ηχείο είναι μικρό σε διαστάσεις, η ακρόασή του από σχετικώς μεγάλη απόσταση (βαθιά μέσα στο πεδίο αντήχησης) δεν αναμένεται να δημιουργήσει προβλήματα (εκτός βέβαια από την πτώση της στάθμης).

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα CSD (αποσβεννυμένων φασμάτων), ανηχοϊκή μέτρηση στον ακουστικό άξονα.

Διάγραμμα πολικής απόκρισης στο οριζόντιο επίπεδο. Συχνότητες: 1kHz (κόκκινη καμπύλη), 2kHz (πράσινη καμπύλη), 4kHz (γκρι καμπύλη), 8kHz (πορτοκαλί καμπύλη), 16kHz (μοβ καμπύλη) και 20kHz (μπλε καμπύλη).

Στο κατακόρυφο επίπεδο, η συμπεριφορά του ηχείου ήταν η αναμενόμενη, με γρήγορη μείωση της ευαισθησίας σε συνάρτηση με την γωνία και την συχνότητα και σχετική ανομοιογένεια η οποία γίνεται πολύ χειρότερη για αρνητικές γωνίες, για μετρήσεις δηλαδή κάτω από τον άξονα του ηχείου. Αυτή η συμπεριφορά οδηγεί σε δύο συμπεράσματα: Πρώτον, ότι η πρώτη ανάκλαση από το δάπεδο θα πρέπει να αναμένεται μάλλον ασθενής κάτι το οποίο θα πρέπει να θεωρηθεί θετικό και, δεύτερον, ότι η θέση του ακροατή θα πρέπει να είναι στο ύψος του ακουστικού άξονα. Το 243.3 “συγχωρεί” κάποια απόκλιση στο οριζόντιο επίπεδο αλλά δεν θα ακουστεί σωστά αν είναι χαμηλότερα ή (ακόμη χειρότερα) ψηλότερα από τον ακροατή. Αυτή η παρατήρηση έχει μεγάλη σημασία για ηχεία “ραφιού”, όταν αυτά πράγματι τοποθετούνται σε ράφια, επειδή αυτή είναι η θέση που κρύβει τους περισσότερους πειρασμούς για έναν συμβιβασμό. Με βάση την κατηγορία τιμής του ηχείου, η συμβουλή μας είναι να διαλέξτε μια καλή βάση...
Τέλος, οι χρωματισμοί της καμπίνας φαίνεται να είναι περιορισμένοι. Το σχετικό διάγραμμα αποκαλύπτει κάποιους συντονισμούς τόσο στην μπάφλα όσο και στις πλευρικές επιφάνειες οι οποίοι βρίσκονται σε χαμηλές στάθμες, κάτω από τα -40dBmS2.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα πολικής απόκρισης στο κατακόρυφο επίπεδο. Συχνότητες: 1kHz (κόκκινη καμπύλη), 2kHz (πράσινη καμπύλη), 4kHz (γκρι καμπύλη), 8kHz (πορτοκαλί καμπύλη), 16kHz (μοβ καμπύλη) και 20kHz (μπλε καμπύλη).

Στάθμη επιταχύνσεων της μπάφλας και στο μέσον της πλευρικής επιφάνειας (κόκκινη και πράσινη καμπύλη αντιστοίχως).