Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 12/05/2015

avmentor.net
Go to
AVMENTOR.net

ΗΧΕΙΟ ΒΑΣΗΣ

Enigmacoustics Mythology M1.

Enigmacoustics Mythology M1.

Η εργαστηριακή αξιολόγηση του Mythology M1 περιέλαβε, σε πολλές περιπτώσεις μετρήσεις με και χωρίς του Sopranino σε μια προσπάθεια να γίνει σαφής ο τρόπος με τον οποίο το δεύτερο επηρεάζει την συνολική λειτουργία του ηχείου. Αναλυτικές μετρήσεις και σχόλια επί αυτών, για το ίδιο το Sopranino μπορείτε να βρείτε εδώ. Όλες οι μετρήσεις έγιναν με το σούπερ τουίτερ στην τυπική θέση, δηλαδή στο ίδιο επίπεδο με το τουίτερ, όπως προτείνει η εταιρία.
Η ψευδοανηχοϊκή μέτρηση του Mythology M1 (μέχρι τα 500Hz) αποκαλύπτει ένα ηχείο με πολύ μικρές διακυμάνσεις ευαισθησίας οι οποίες δεν ξεπερνούν τα ±3dB στη ζώνη διέλευσης,. Με βάση την σχετική καμπύλη, το ηχείο είναι ένα από τα καλύτερα που έχουμε δοκιμάσει τα τελευταία χρόνια στο θέμα αυτό. Η σημαντική (αν και αναμενόμενη) διαφοροποίηση μεταξύ του “σκέτου” ηχείου και του συστήματος που περιλαμβάνει το Sopranino έγκειται, φυσικά, στην περιοχή των υψηλών συχνοτήτων. Εδώ, το βασικό τουίτερ παραμένει επίπεδο και χωρίς σοβαρές αποκλίσεις μέχρι να φτάσει στην περιοχή της φυσικής του αποκοπής. Αυτή καθορίζεται από τα -3dB που εμφανίζονται κοντά στα 19kHz. Με το Sopranino ρυθμισμένο όπως προτείνει η εταιρία, η συμπεριφορά αυτή αλλάζει περιλαμβάνοντας μια αισθητή αύξηση της ευαισθησίας σε ολόκληρη την περιοχή των υψηλών συχνοτήτων (περί τα +3dB κατά μέσο όρο) και μια έντονη συμπεριφορά ενίσχυσης των συχνοτήτων πάνω από τα 14kHz περίπου. Η κορύφωση στην συμπεριφορά αυτή εμφανίζεται γύρω στα 22kHz και είναι συνεπής προς την απόκριση του ίδιου του σούπερ τουίτερ. Με το Sopranino σε λειτουργία και με βάση την μέση ευαισθησία, όπως προκύπτει από το συγκεκριμένο διάγραμμα, τα -3dB στις υψηλές συχνότητες βρίσκονται λίγο πάνω από τα 30kHz.
H συνολική απόκριση του ηχείου, χωρίς το Sopranino, όπως προκύπτει από splicing near field και ανηχοϊκής μέτρησης, επιβεβαιώνει τον πολύ ομαλό χαρακτήρα του ηχείου, με αποκλίσεις σαφώς μικρότερες των ±3dB και τάση για πολύ ομαλή αποκοπή ψηλά. Η μέση ευαισθησία του ηχείου υπολογίστηκε στα 86.6dBSPL/2.83V/1m και με βάση αυτήν, τα σημεία -3dB είναι 27Ηz και 18.5kHz για τις χαμηλές και υψηλές συχνότητες αντιστοίχως. Τα σημεία αποκοπής -6dB βρίσκονται στα 23.4 και 20.7kHz. Η Enigmacoustics έχει επιλέξει μια ήπια σε στάθμη υποβοήθηση στις χαμηλές συχνότητες, με κορυφή τα +2dB στα 38.5Hz ο οποία διατηρείται μέχρι τα 150Hz περίπου, πιθανώς σε μια προσπάθεια να αποκτήσει το ηχείο σοβαρή παρουσία χαμηλά, παρά τον μικρό του όγκο. Η σύγκριση της απόκρισης επί του άξονα και της μέσης απόκρισης, χαρακτηρίζεται από πολύ μικρές διαφορές, περί το 1dB, ένα εύρημα που αφήνει υποσχέσεις για πολύ καλή συμπεριφορά εκτός άξονα.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/2.83V/m). Ανηχοϊκή μέτρηση σε απόσταση 1m (συχνότητες πάνω από τα 500Hz). Κυρίως ηχείο (πράσινη καμπύλη), κυρίως ηχείο+Sopranino (κόκκινη).

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/2.83V/m) με εξομάλυνση 0.33oct. Συνδυασμός far field/near field μέτρησης. Μέτρηση επί του άξονα (πράσινη καμπύλη) και μέση τιμή μετρήσεων εκτός άξονα (κόκκινη καμπύλη). Κυρίως ηχείο.

Η συνολική απόκριση του ηχείου με το Sopranino δεν κρύβει εκπλήξεις με βάση τα όσα είδαμε, ήδη, από την ανηχοϊκή μέτρηση. Ο χαρακτήρας στις χαμηλές συχνότητες διατηρείται, ενώ στην περιοχή των υψηλών συχνοτήτων υπάρχει η γνωστή, πλέον, κορύφωση που εισάγει το σούπερ τουίτερ και έχει ως αποτέλεσμα την σημαντικά ευρύτερη απόκριση (που είναι, βεβαίως, το ζητούμενο). Η σύγκριση της μέτρησης επί του άξονα και της μέσης απόκρισης εμφανίζει σημαντική διαφοροποίηση στην ευαισθησία, πάνω από τα 4kHz περίπου κάτι που είναι αναμενόμενο με δεδομένο ότι το σούπερ τουίτερ είναι, λογικά, κατευθυντικό, αλλά η ομοιότητα στην μορφή των δύο καμπυλών είναι, επίσης, καθησυχαστική, υπό την έννοια ότι δεν αποκαλύπτει σημαντικά προβλήματα συμβολής μεταξύ των δύο τουίτερ.
Η σύγκριση της μέσης απόκρισης με και χωρίς το Sopranino είναι αρκούντως αποκαλυπτική για το τι χάνει και τι κερδίζει κανείς στις δύο περιπτώσεις, αν και αδικεί ελαφρώς το σούπερ τουίτερ επειδή, ακριβώς, περιλαμβάνει μετρήσεις εκτός άξονα (είναι εντελώς σαφές ότι το Sopranino πρέπει να το ακούς αυστηρά στον άξονα, κάτι που φάνηκε και στην δοκιμή που κάναμε πριν από μερικούς μήνες). Σε κάθε περίπτωση, το Mythology M1 φαίνεται να είναι πολύ πιο ομοιογενές χωρίς το Sopranino, στην περιοχή 3-15kHz, με το δεύτερο να φαίνεται ότι επιβάλλει μια μείωση της ευαισθησίας κατά 3-4dB στην ίδια περιοχή, αλλά να προσφέρει σημαντικά μεγαλύτερο εύρος. Η μέτρηση αυτή αφορά την default θέση του σούπερ τουίτερ και απόσταση 2 μέτρων. Είναι πολύ πιθανόν, αλλαγές σε αυτές τις παραμέτρους να οδηγούν σε σημαντικές διαφοροποιήσεις.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/2.83V/m) με εξομάλυνση 0.33oct. Συνδυασμός far field/near field μέτρησης. Μέτρηση επί του άξονα (πράσινη καμπύλη) και μέση τιμή μετρήσεων εκτός άξονα (κόκκινη καμπύλη). Κυρίως ηχείο+Sopranino.

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/2.83V/m) με εξομάλυνση 0.33oct. Συνδυασμός far field/near field μέτρησης. Μέση τιμή μετρήσεων εκτός άξονα. Κυρίως ηχείο (πράσινη καμπύλη), κυρίως ηχείο+Sopranino (κόκκινη).

Ως φορτίο, το Mythology M1 είναι, στην καλύτερη περίπτωση, μάλλον ζωηρό. Την τυπική συμπεριφορά στην περιοχή των χαμηλών, με ελάχιστη αντίσταση 4.2Ω στα 150Hz και συντονισμό bass reflex στα 36Hz, διαδέχεται μια σημαντική αύξηση του μέτρου της αντίστασης στην περιοχή του cross (47.5Ω/940Ηz) και μια ελαχιστοποίηση της τιμής της στα 1.8Ω στα 9.8kHz. Η πολύ χαμηλή τιμή δεν είναι ανησυχητική αυτή καθαυτή, επειδή βρίσκεται σε περιοχή πολύ υψηλών συχνοτήτων, ωστόσο η διακύμανση του μέτρου της εμπέδησης είναι από τις μεγαλύτερες που έχουμε δει, γεγονός που κάνει το ηχείο μάλλον ακατάλληλο για χρήση με ενισχυτές που έχουν μικρό ή μέτριο συντελεστή απόσβεσης (δηλαδή σχετικώς μεγάλη αντίσταση εξόδου). Ανάλογη συμπεριφορά έχει και η φάση της αντίστασης η οποία, μάλιστα, γίνεται έντονα χωρητική (-60°) στην περιοχή 1-8kHz. Χωρίς το Sopranino, η συμπεριφορά είναι σαφώς πιο ομαλή (χωρίς αλλαγές χαμηλά) αν και η διακύμανση του μέτρου παραμένει σχετικώς υψηλή.
Η βηματική απόκριση του “σκέτου” Mythology M1 είναι καλή. Το ηχείο δεν είναι χρονικώς ευθυγραμμισμένο, αλλά η μεταφορά από το τουίτερ στο γούφερ γίνεται με ομαλό τρόπο και η απόσβεση του τελευταίου δεν έχει αξιόλογα προβλήματα.

Thumbnail Thumbnail

Μέτρο και φάση της εμπέδησης. Κυρίως ηχείο (πορτοκαλί και ιώδης καμπύλη αντιστοίχως), κυρίως ηχείο+Sopranino (πράσινη και κόκκινη καμπύλη αντιστοίχως).

Βηματική απόκριση. Κυρίως ηχείο.

Με το Sopranino σε λειτουργία, η ομαλή συμπεριφορά στις χαμηλές συχνότητες διατηρείται, αλλά πλέον είναι εμφανείς οι δύο αφίξεις από τα διαφορετικά τουίτερ. Η μετακίνηση του τουίτερ παράλληλα με τον ακουστικό άξονα του ηχείου μπορεί να ελαχιστοποιήσει την διαφορά στη άφιξη της ενέργειας από τα δύο μεγάφωνα αλλά απαιτεί μεγάλη ακρίβεια (της τάξης των μερικών χιλιοστών) και μεγάλη υπομονή αν γίνεται “με το αυτί”. Αυτός είναι και ο λόγος που θα επέμενε κάποιος σε έναν μηχανισμό ελεγχόμενης ρύθμισης.
Το Mythology Μ1 είναι, γενικώς, ένα γρήγορο και καθαρό ηχείο και το διάγραμμα αποσβεννυμένων φασμάτων περιλαμβάνει μόνο τρεις εμφανείς συντονισμούς, στα 4.2kHz, 4.9kHz και 5.8kHz, με χρόνους απόσβεσης (-25dBr) 2.5mS, 2.5mS και 3.5mS αντιστοίχως. Πάνω από τα 10kHz η συμπεριφορά του ηχείου είναι άψογη.

Thumbnail Thumbnail

Βηματική απόκριση. Κυρίως ηχείο+Sopranino.

Διάγραμμα CSD (αποσβεννυμένων φασμάτων), ανηχοϊκή μέτρηση στον ακουστικό άξονα. Κυρίως ηχείο+Sopranino.

Η πολική απόκριση του ηχείου στο οριζόντιο επίπεδο έχει δύο πρόσωπα: Χωρίς το Sopranino, το Mythology έχει πολύ ομαλή συμπεριφορά, με ήπια μείωση της ευαισθησίας εκτός άξονα, σε συνάρτηση με την συχνότητα, η οποία ξεπερνά ελάχιστα τα -6dB για γωνίες ±30° στα 20kHz. Το εύρημα αυτό προοιωνίζεται προβλέψιμη ακτινοβολία στον χώρο και δυνατότητα ακρόασης τόσο σε μικρή όσο και σε μεγαλύτερη απόσταση.
Με το Sopranino σε λειτουργία, όπως θα περίμενε κανείς, τα πράγματα αλλάζουν σημαντικά στην περιοχή των πολύ υψηλών συχνοτήτων, όπου εμφανίζεται σαφές και ισχυρό beaming ακόμη και για πολύ μικρές γωνίες εκτός άξονα. Η Enigmacoustics δεν το κρύβει αυτό και προτείνει η ακρόαση να γίνεται πάντοτε επί του άξονα.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα πολικής απόκρισης στο οριζόντιο επίπεδο. Συχνότητες: 1kHz (κόκκινη καμπύλη), 2kHz (πράσινη καμπύλη), 4kHz (γκρι καμπύλη), 8kHz (πορτοκαλί καμπύλη), 16kHz (μοβ καμπύλη) και 20kHz (μπλε καμπύλη). Κυρίως ηχείο.

Διάγραμμα πολικής απόκρισης στο οριζόντιο επίπεδο. Συχνότητες: 1kHz (κόκκινη καμπύλη), 2kHz (πράσινη καμπύλη), 4kHz (γκρι καμπύλη), 8kHz (πορτοκαλί καμπύλη), 16kHz (μοβ καμπύλη) και 20kHz (μπλε καμπύλη). Κυρίως ηχείο+Sopranino.