Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 19/05/2020
ΜΕΤΑΤΡΟΠΕΑΣ D/A
Δεν αποτελεί έκπληξη ότι η σημαντικότερη διαφορά, στο επίπεδο της αισθητικής, του Mk2 σε σχέση με το αρχικό μοντέλο, οφείλεται στην οθόνη. Το απλό, ευανάγνωστο, αλλά άχρωμο και μάλλον διεκπεραιωτικό display της αρχικής έκδοσης έχει αντικατασταθεί από μια πολύ ζωηρή AMOLED 3,95 ιντσών, όπου προβάλλονται όλες οι απαραίτητες πληροφορίες με τρόπο που θυμίζει υπερπαραγωγή (αποκορύφωμα της οποίας είναι η εμφάνιση της απόκρισης κάθε φίλτρου ξεχωριστά!). Αυτό αρκεί, φυσικά, για να αλλάξει η αισθητική της συσκευής (η οποία είναι πλέον συμβατή με το network player iDAP-6, τον φυσικό συνοδός του iDAC-6). Το σασί παραμένει στις ίδιες διαστάσεις, ελαφρώς απλοποιημένο (δεν υπάρχει πλέον η υπό γωνία εσοχή της προηγούμενης οθόνης) με το ίδιο, πολύ καλής ποιότητας φινίρισμα.
Σε ό,τι αφορά το user interface, η μοναδική αλλαγή είναι η τοποθέτηση των τριών διακοπτών του αρχικού μοντέλου σε κάθετη, αντί για οριζόντια, διάταξη. Και στον Mk2 ο χρήστης έχει στην διάθεσή του έναν σειριακό επιλογέα εισόδων, τον επιλογέα του σταδίου εξόδου (ο οποίος ονομάζεται “Timbre”) καθώς και τον επιλογέα λειτουργίας της συσκευής σε ρυθμό DAC ή προενισχυτή. Το ρυθμιστικό στάθμης βρίσκεται στο δεξί μέρος και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την πρόσβαση και την πλοήγηση στο μενού της συσκευής.
Οι δυνατότητες σύνδεσης του αρχικού μοντέλου ήταν “οι βασικές” γράφαμε στην δοκιμή και ο iDAC-6Mk2 έχει κάνει βήματα προς την σωστή κατεύθυνση: Η νέα έκδοση περιλαμβάνει πλέον δύο ομοαξονικές εισόδους (η μία με βύσμα BNC), μια οπτική (Toslink), μία AES/EBU καθώς και μια είσοδο I2S υλοποιημένη με βύσμα HDMI. Η τελευταία είσοδος είναι σχεδιασμένη από την ίδια την Cayin η οποία κάνει σαφές ότι δεν υπάρχει εξασφαλισμένη συμβατότητα με συσκευές άλλων κατασκευαστών και, ασφαλώς, με συμβατικές εξόδους HDMI. Μια ματιά στο pinout που δίνει η ίδια η εταιρία, φέρνει στην επιφάνεια την επιλογή της για χρήση balanced γραμμών μεταφοράς για όλα τα σήματα, τόσο του ήχου (PCM/DSD) όσο και του χρονισμού (MCLK, SCLK και LRCK). Οι δυνατότητες σύνδεσης συμπληρώνονται από μια θύρα USB, μέσω της οποίας η συσκευή υποστηρίζει sample rates που φθάνουν τα 32-bit/768kHz (PCM) και το DSD512 (8x), μια ακόμη αναβάθμιση σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο το οποίο υποστήριζε 32/384 και DSD128.
Η αναλογική έξοδος της συσκευής είναι διαθέσιμη τόσο σε single ended (RCA) όσο και σε balanced (XLR) μορφή. Σε αντίθεση με το αρχικό μοντέλο (όπου η balanced έκδοση ήταν υποχρεωτικά μέσω των λυχνιών), το Mk2 μπορεί να δρομολογήσει τα δύο διαφορετικά αναλογικά στάδιά του τόσο στις single ended όσο και στις balanced εξόδους. Η ποιότητα των βυσμάτων είναι πολύ καλή, καθώς όλα (του USB και του BNC περιλαμβανόμενων) είναι επίχρυσα και μόνο το I2S είναι συμβατικό.
Το εσωτερικό του iDAC-6Mk2 κρύβει ένα κύκλωμα με σημαντικές αλλαγές, σε όλα -σχεδόν- τα σημεία. Η σημαντικότερη αφορά τον ίδιο τον μετατροπέα, όπου την θέση των δύο κορυφαίων AK4490EQ χρησιμοποιείται ένα άλλο κορυφαίο τσιπ, το ES9028Pro της ESS. Τα οκτώ κανάλια του 9028Pro χρησιμοποιούνται παράλληλα ανά τέσσερα για κάθε κανάλι της συσκευής, σε μια προσπάθεια βελτίωσης της γραμμικότητας σε πολύ χαμηλές στάθμες. H Cayin φαίνεται ότι εκμεταλλεύεται στο έπακρο τις δυνατότητες του chip, προσφέροντας επτά διαφορετικά φίλτρα FIR που χρησιμοποιούνται σε streams PCM και τέσσερα IIR, που χρησιμοποιούνται σε streams DSD. Για την διαχείριση των σημάτων από την θύρα USB χρησιμοποιείται μια λύση της XMOS (σε ασύγχρονο ρυθμό) και η Cayin δεν έχει κάνει οικονομίες στο clock, καθώς χρησιμοποιούνται τρεις ξεχωριστοί ταλαντωτές, ένας για τα sample rates που προκύπτουν ως πολλαπλάσια των 44.1kHz, ένας για αυτά των 48kHz και ένας για τα πολύ υψηλά sample rates (352.8, 384, 768kHz και DSD512).
Το αναλογικό κύκλωμα του iDAC-6Mk2 ξεκινά από το στάδιο μετατροπής i/v, αμέσως μετά την έξοδο του μετατροπέα, το οποίο υλοποιείται με τελεστικούς LME49720, για να ακολουθήσουν τρία ακόμη στάδια με τελεστικούς ενισχυτές (της σειράς OPA/Sound Plus της Texas Instruments). Από αυτά, το πρώτο στάδιο είναι ένα στάδιο ενίσχυσης τάσης το οποίο ακολουθείται, ανάλογα και με τον ρυθμό λειτουργίας που θα επιλέξει ο χρήστης από ένα στάδιο μετατροπής του σήματος από balanced σε single ended και από τα στάδιο εξόδου. Αυτό μπορεί να είναι ημιαγωγικό (ένα ακόμη στάδιο με OPA, εν προκειμένω) ή με λυχνίες. Η Cayin έχει επιλέξει να χρησιμοποιήσει τις ίδιες μίνι διπλοτριόδους που συναντήσαμε και στο πρώτο μοντέλο, 6Ν16Β, δύο για την single ended έξοδο και δύο για την balanced. Τα βασικά πλεονεκτήματα των συγκεκριμένων λυχνιών, πέρα από το προφανές του μικρού τους μεγέθους, είναι ότι έχουν πολύ μικρή ευαισθησία στην ακουστική ανάδραση και ότι μπορούν να λειτουργήσουν με, σχετικώς, μικρές ανοδικές τάσεις, μια επιλογή που έχει γίνει στην συγκεκριμένη περίπτωση, κρίνοντας από τους πυκνωτές εξομάλυνσης της τροφοδοσίας υψηλής τάσεις οι οποίοι έχουν τάση λειτουργίας 160V.
Η τροφοδοσία της συσκευής είναι, όπως και στην αρχική έκδοση, προσεγμένη με την τυπική για το είδος της συσκευής προσέγγιση, η οποία περιλαμβάνει έναν κοινό δακτυλιοειδή μετασχηματιστή, ξεχωριστά τροφοδοτικά για το αναλογικό και το ψηφιακό μέρος και τοπικές σταθεροποιήσεις.