Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 26/11/2013

avmentor.eu
Go to
avmentor.eu

ΑΚΟΥΣΤΙΚΑ/ΕΝΙΣΧΥΤΗΣ ΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ-ΠΡΟΕΝΙΣΧΥΤΗΣ DAC

Audeze LCD-2/Burson Conductor

Thumbnail_φωτο

Η διαδικασία αξιολόγησης των LCD-2 και Conductor περιέλαβε τρεις φάσεις. Καταρχήν, ο Conductor κλήθηκε να οδηγήσει τα ακουστικά που χρησιμοποιώ σε τακτική βάση (Grado RS-2) ώστε να σχηματίσω μια άποψη για τον ίδιο τον ενισχυτή με ακουστικά που ήδη γνωρίζω. Στην συνέχεια, χρησιμοποίησα το ζευγάρι LCD-2/Conductor οδηγούμενο διαδοχικά από το cd player αναφοράς (Teac Esoteric P70/D70) και το σύστημα streaming αρχείων μέσω υπολογιστή (foobar2000/Win7) μέσω της θύρας USB. Τέλος, έγινε και μια μικρής διάρκειας ακρόαση του Conductor σε χρέη συμβατικού προενισχυτή, με πηγή το ζευγάρι P70/D70, τελικό ενισχυτή τον Parasound HCA3500 και ηχεία τα ATC SCM-50PSL.
H εγκατάσταση του λογισμικού για το streaming έγινε χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες και ο Conductor λειτούργησε χωρίς σημαντικά προβλήματα στον τομέα αυτό. Μοναδικό, ίσως, πρόβλημα σε επίπεδο χρηστικότητας, είναι η απουσία διακόπτη on/off ή stand-by στην πρόσοψη. H Burson αναφέρει ότι ο ενισχυτής χρειάζεται αρκετή προθέρμανση (τριάντα λεπτά της ώρας, σύμφωνα με το εγχειρίδιο χρήσης) και αυτό δικαιολογεί το να μην τον σβήνει κανείς κατά τη διάρκεια της ημέρας και πάλι όμως, έχω την άποψη ότι ένας διακόπτης σε κάποιο σημείο με καλύτερη πρόσβαση χρειάζεται.

Η πρώτη εντύπωση που αποκομίζει κανείς ακούγοντας τον Conductor είναι ότι έχει να κάνει με μια ουδέτερη, διαφανή συσκευή, η οποία μπορεί να δημιουργήσει πολύ καλή στερεοφωνική εικόνα, έχει σοβαρές δυνατότητες σε θέματα δυναμικής περιοχής και πολύ καλή συμπεριφορά στο φάσμα, αποδίδοντας λεπτομερές και ισορροπημένο σε όγκο χαμηλό, ξεκούραστη και με σωστές αναλογίες μεσαία περιοχή και υψηλές συχνότητες με αίσθηση έκτασης και διαφάνειας. Τα σχόλια αυτά ισχύουν τόσο για την χρήση της συσκευής ως DAC (μέσω της θύρας USB) όσο και για την χρήση της ως προενισχυτή (μέσω της αναλογικής εισόδου) και καθόρισαν εν πολλοίς την συμπεριφορά του όταν οδήγησε τα ακουστικά αναφοράς. Με τα RS-2 στην έξοδο, ο Conductor φάνηκε εξαιρετικά ικανός σε θέματα οδήγησης (τα Grado είναι 32Ω και ο ενισχυτής δεν είχε πρόβλημα να επιτύχει εξοντωτικές στάθμες) και εντελώς ουδέτερος, ώστε να αφήσει να προβληθεί ο ηχητικός χαρακτήρας των RS-2, με το καλά ελεγχόμενο (ίσως λίγο υπερβολικά ελεγχόμενο για ορισμένα είδη μουσικής) αλλά λεπτομερές χαμηλό, την ευχάριστη μεσαία περιοχή και την αίσθηση του αέρα και της λεπτομέρειας ψηλά. Η γενική αίσθηση ότι ο ενισχυτής “απουσιάζει” από την γενική εικόνα είναι σαφής και στην περίπτωση που χρησιμοποιείται ως συμβατικός προενισχυτής. Ο πολύ χαμηλός θόρυβος του, επέτρεψε στο σύστημα αναφοράς να δείξει τις αρετές του σε θέματα δυναμικής περιοχής και (υποθέτει κανείς) η εξαιρετική ακρίβεια στο τράκινγκ του ρυθμιστικού στάθμης συνεισέφερε στη δημιουργία μιας σταθερής στερεοφωνικής εικόνας με πολύ καλή οριζόντια ανάλυση και σαφή αίσθηση του βάθους.

Φωτογραφία Φωτογραφία

Στην ουσία της δοκιμής τώρα, δηλαδή στις ακροάσεις του συστήματος LCD-2/Conductor και ξεκινώντας από την εφαρμογή των ακουστικών στο κεφάλι και τα αυτιά του ακροατή: Τα Audeze είναι μεγάλα σε όγκο και αρκετά βαριά ακουστικά και η εμπειρία έδειξε ότι είναι εύκολο να τα προσαρμόσεις λάθος, με αποτέλεσμα να κουράσουν και, το κυριότερο, να μην αποδώσουν στο καλύτερο δυνατό επίπεδο. Η ασυμμετρία στην κατασκευή των pads βοηθά πολύ στο να εφαρμόσουν σωστά, αλλά αυτό το “σωστά” θέλει λίγο ψάξιμο (με μικρές διερευνητικές περιστροφές στο κατακόρυφο επίπεδο και παράλληλη ρύθμιση του ύψους του head band, αν χρειάζεται). Μόλις το “βρείς” το καταλαβαίνεις αμέσως καθώς τα LCD-2 εξαφανίζονται και δεν έχεις αίσθηση ότι τα φοράς. Στην πραγματικότητα, σωστά εφαρμοσμένα, τα ακουστικά της Audeze ήταν από τα πλέον άνετα που έχω χρησιμοποιήσει, σαφώς καλύτερα από τα πολύ ελαφρύτερα RS-2.
Η πρώτη εντύπωση που έχει κανείς είναι αυτή της άνεσης, του αέρα και της απουσίας κάθε πίεσης. Αν και η εικόνα παραμένει εστιασμένη στον άξονα που συνδέει τα δύο αυτιά, ο ακροατής δεν αισθάνεται να καταπιέζεται ή να ασφυκτιά σε καμία περίπτωση. Το αποτέλεσμα αυτού του βασικού γνωρίσματος είναι ότι οι ακροάσεις μπορούν συνεχιστούν επί πολλή ώρα και συχνά να ξεχνάς ότι φοράς ακουστικά, καθώς επικεντρώνεσαι στη μουσική πληροφορία. Η δεύτερη εντύπωση σχετίζεται με την απόδοση των LCD-2 στην περιοχή των χαμηλών συχνοτήτων. Εδώ, η Audeze (σε συνδυασμό και με τις δυνατότητες του Conductor, προφανώς) έχει καταφέρει να συνδυάσει άψογα τον επιβλητικό όγκο και την λεπτομέρεια σε ένα αποτέλεσμα που πραγματικά εκπλήσσει με την ακρίβεια και την ισορροπία του. Ακόμη και ηχογραφήσεις με ακραίο περιεχόμενο αποδίδονται άψογα, με δύναμη περιγραφής και εξαιρετική ταχύτητα. Η συγκριτική (σχήμα λόγου) ακρόαση τέτοιου προγράμματος με το LCD-2 και ηχεία φέρνει αμέσως στην επιφάνεια τα προβλήματα που εισάγει η ακουστική του χώρου με τα ακουστικά να φέρνουν τον ακροατή πολύ πιο κοντά στην αρχική άποψη της ηχογράφησης, τουλάχιστον σε ο,τι αφορά την συγκεκριμένη περιοχή. Οι ανώτερες χαμηλές συχνότητες, τα μεγάλα έγχορδα της συμφωνικής ορχήστρας και τα ρυθμικά μέρη κινήθηκαν στο ίδιο επίπεδο από την άποψη της ποιότητας, χαρακτηριζόμενα από, επίσης, εξαιρετική ταχύτητα, όγκο και έλεγχο.

Ιδιαίτερα καλά συμπεριφέρθηκε το σύστημα και στην μεσαία περιοχή. Οι φωνές αποδόθηκαν με ρεαλισμό, αίσθηση εγγύτητας και πολλές λεπτομέρειες στην άρθρωση, η χορωδία ακούστηκε ομοιογενής και επιβλητική και οι ομάδες εγχόρδων και πνευστών σχηματίστηκαν με ακρίβεια και μια μόλις διακρινόμενη ηπιότητα που έκανε το τελικό αποτέλεσμα ξεκούραστο και ευχάριστο χωρίς να αλλάζει την γενική εντύπωση της τονικής ουδετερότητας την οποία αποπνέει το LCD-2 από την πρώτη στιγμή. Ηχογραφήσεις με πολλή ενέργεια και σκληρά/υπερβολικά ακούσματα θα περάσουν στον ακροατή “με τρόπο”, επιτρέποντάς του να αντιληφθεί τα χαρακτηριστικά τους γνωρίσματα αλλά, παράλληλα, αποτρέποντάς τον από το μειώσει τη στάθμη ή να βγάλει τα ακουστικά.
Ψηλά, τα LCD-2 χαρακτηρίστηκαν από αίσθηση αέρα και άνεσης (κατά γενική ομολογία, άλλωστε η συμπεριφορά σε αυτή την περιοχή καθορίζει τις αντίστοιχες υποκειμενικές εντυπώσεις) και από τον ακροατή δεν θα λείψει ούτε η έκταση ούτε ο αρμονικός πλούτος. Το αποτέλεσμα ήταν ευχάριστο, φωτεινό αλλά όχι λαμπρό και ελάχιστα πιο αργό στα μέτωπα σε σχέση με αυτό που έχω συνηθίσει, με άψογο σώμα και εξαιρετικές αποσβέσεις. Οι λεπτομέρειες που μπορεί να ακούσει κανείς είναι πολλές (ενίοτε, κάποιες εξαφανίζονται σε σύστημα με ηχεία με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα το παιχνίδι με την φάση που κάνουν ορισμένες παραγωγές) και ο συνδυασμός LCD-2/Conductor αξιοποίησε με χαρακτηριστική άνεση αρχεία 24/96 ή και υψηλότερης ανάλυσης μεταφέροντας στον ακροατή μια αίσθηση πληρότητας που είναι γνώρισμα αρκετά ακριβότερων ψηφιακών συστημάτων.
Άφησα για το τέλος τις εντυπώσεις από ακροάσεις (περιορισμένου αριθμού) ηχογραφήσεων binaural οι οποίες είναι βελτιστοποιημένες για αναπαραγωγή από ακουστικά. Η συντριπτική τους πλειοψηφία γίνεται με ψευδοκεφαλές, συστήματα που προσομοιάζουν κάποιους από τους μηχανισμούς που επηρεάζουν την ακοή του ανθρώπου, που περιλαμβάνει πολλά στοιχεία ακόμη, πέρα από το πτερύγιο και τον ακουστικό πόρο (όπως είναι για παράδειγμα η απορρόφηση του στήθους και η γεωμετρία της μύτης). Εδώ, το LCD-2 απέκτησε μια εντελώς διαφορετική αίσθηση, καθώς έγινε ακόμη πιο ανάλαφρο και αέρινο, πιο ξεκούραστο και πλήρες, ενώ και η εικόνα έγινε πιο ρεαλιστική, μετατοπιζόμενη οριακά εκτός του άξονα που συνδέει τα αυτιά. Η εξαιρετική επίδοση των ακουστικών με ηχογραφήσεις binaural, η οποία φάνηκε να ξεδιπλώνει ακόμη περισσότερο τις δυνατότητές τους, δημιουργεί και ένα ερώτημα για την Burson, η οποία φαίνεται ότι δεν “συμπαθεί” ούτε τα κυκλώματα cross-feed τα οποία, κατά περίπτωση, κάνουν πολύ καλή δουλειά σε ο,τι αφορά την εικόνα. Θα ήταν ενδιαφέρον να δει κανείς πώς συμπεριφέρονται τα LCD-2 με έναν τέτοιο ενισχυτή.

Τελικώς...

... το να περιγράψεις το ζευγάρι Audeze/Burson, απλώς ως ένα πολύ καλό σύστημα για ακροάσεις μέσω ακουστικών ίσως δεν είναι αρκετό. Πρόκειται για μια πρόταση η οποία βασίζεται σε διαφορετικές αρχές, σε σχέση με την συμβατική αναπαραγωγή μέσω ηχείων με συγκεκριμένα (γενικώς γνωστά) πλεονεκτήματα. Επιπροσθέτως, η δοκιμή έδειξε ότι τόσο τα LCD-2 όσο και ο Conductor συνδυάζουν την υψηλή ποιότητα κατασκευής με έναν ιδιαίτερα ισορροπημένο, ακριβή και ξεκούραστο χαρακτήρα ενώ, με βάση τα προσφερόμενα, οι τιμές είναι μάλλον λογικές. Σαφώς πρόκειται για μια εξαιρετική πρόταση για όποιον ψάχνει ένα σύστημα ακουστικών για υψηλές απαιτήσεις και σίγουρα είναι κάτι που θα πρέπει να ακούσει κανείς, επειδή η εμπειρία αξίζει τον κόπο!